Autor: USAF, Wikimedia Commons|Popisek: F-22 Raptor
Americký stíhací letoun F-22 Raptor dostane nové vylepšené zbraně - pokročilé varianty raket AIM-9X a AIM 120-D.
Stroj F-22 nemusíme příliš dlouze představovat. Je to již dvě desítky let osvědčený stroj s nespornými kvalitami a schopnostmi stealth, který je nástupcem stroje F-15 Eagle. F-22 byl vyvíjen primárně k získání vzdušné nadvlády, může být ale použit i k elektronickému boji, špionážním misím a dalším ůkolům. Efektivitu v boji a jeho schopnosti stále oceňují vojenští experti.
Dokonce v Pentagonu vyvstala před několika lety otázka, jestli by bylo možné a současně vhodné obnovit výrobu letounů F-22. Poslední stroj sjel z výrobní linky v roce 2011.
Že F-22 je sázkou na jistotu, svědčí i fakt, že má být osazen novými vylepšenými variantami raket - AIM-9X a AIM 120-D. AIM-9 Sidewinder je nadzvuková raketa krátkého dosahu, která patří k nejrozšířenějším střelám na světě díky dalším modernizacím. AIM-120 AMRAAM je raketa typu vzduch-vzduch středního doletu a nástupcem střely Sparrow. Na raketě se začalo pracovat již v polovině 70. let.
Vývoj rakety spadá již do 70. let a od té doby byla podobně jako AIM-9 několikrát modernizována. V obou případech je nyní ve vývoji pokročilá varianta rakety AIM-9X, respektive AIM 120-D, které mají zvýšit palebnou sílu amerických stíhačů. Obě rakety mají být uvedeny do provozu příští rok.
Počítá se s tím, že těmito raketami bude vyzbrojen právě F-22. Upgradovaná střela AIM-9X Block II bude mít větší dosah a daleko větší oblast, v níž se pohybuje cíl, na nějž lze raketu vypálit. Změn doznala i elektronika i rozbuška rakety.
Vylepšená varianta střely AIM 120-D pak přinese upgrady týkající se dosahu útoku, navigace GPS, manévrovatelnosti střely. Má rovněž vylepšené navádění. Důležitý prvek ve výbavě F-22 představuje i integrace nového obousměrného datalinku s názvem LINK 16, který umožňuje konektivitu mezi letouny a pomůže urychlit v reálném čase prováděné společné zaměřování cíle.
F-22 tak dostane zbraně, které jej učiní ještě smrtonosnějším než nyní. Všechny tyto a další upgrady slouží k tomu, aby F-22 vydržel ve službě až do šesté dekády,což je dlouhodobým cílem USAF.
Zdroj: National Interest