Jihokorejská letadlová loď jakoby HMS Queen Elizabeth z oka vypadla

Jihokorejská letadlová loď jakoby HMS Queen Elizabeth z oka vypadla
Autor: Republic of Korea Navy|Popisek: Náhled plánované jihokorejské letadlové lodi
18 / 01 / 2021, 13:00

Ve 30. letech plánuje Jižní Korea nasadit svou první letadlovou loď. Od roku 2007 slouží v jejím námořnictvu výsadková vrtulníková loď Dokdo, k níž se loni přidala Marado, jejíž zkoušky právě probíhají. Jak začíná být standardem, tyto lodě jsou schopné nést i letouny s pevným křídlem schopné vertikálního vzletu a přistání. Plánovaná loď má být větší, ale v zásadě příbuzného určení, nicméně její hlavní zbraní budou letouny. Nedávno byly publikovány první náhledy na její koncepci. Silueta lodi na první pohled připomíná nové britské letadlové lodě třídy Queen Elizabeth se dvěma ostrovy.

Jihokorejské námořnictvo disponuje podle Global Firepower 234 plavidly (započítávány jsou všechny lodě od letadlových po pobřežní nebo pomocné) a v roce 2020 v tomto ohledu zaujímala 13. příčku na světě. Její hlavní rival, KLDR, bezpečně drží 1. místo s 984 loděmi. Údaj samozřejmě o skutečné síle a efektivitě námořních sil nevypovídá mnoho. Hlavní síla jihokorejského námořnictva se opírá o 12 torpédoborců, z nich tři jsou raketové a devět vrtulníkových (nesou po dvou strojích Westland Super Lynx), následuje 11 fregat (další jsou ve stavbě), 10 korvet, množství hlídkových a výsadkových plavidel a dvě zmíněné vrtulníkové výsadkové lodě, nebo lodě pro útočné obojživelné operace.

O záměru posílit stav loďstva o letadlový nosič se hovoří otevřeně od roku 2019, byť v prvních fázích šlo o "víceúčelovou velkou transportní loď". Konkrétních obrysů nabyl v létě roku 2020, kdy byl představen národní plán pro roky 2021-2025. Ten zahrnuje 30tisícovou letadlovou loď schopnou přepravy pozemních jednotek, vybavení a materiálu a umožňující operace letounů schopných kolmého vzletu a přistání (VTOL). Podobně ostatně k otázce "letadlových lodí" přistupuje Japonsko s loděmi třídy Izumo.

Očekává se využití amerických letounů Lockheed Martin F-35B Lightning II, na které spoléhá i britské Královské námořnictvo v případě svých lodí třídy Queen Elisabeth. A podle zveřejněných koncepčních obrázků nové jihokorejské lodi to vypadá na zřejmou inspiraci právě v Británii. Z hlediska velikosti bude méně než poloviční - a bude příbuznější právě japonské třídě Izumo než větším americkým vrtulníkovým výsadkovým lodím. Od toho lze odhadnout i náklady jihokorejského projektu: pořizovací náklady amerických lodí, které jsou přibližně o čtvrtinu větší, se pohybují okolo čtyř miliard dolarů. Každý F-35B pak vyjde na více než 120 milionů dolarů (2,6 miliardy korun). Tyto letouny charakteristiku VTOL teoreticky mají, ale v praxi a s výzbrojí využívají STOVL, tedy krátkého vzletu a kolmého přistání. I proto mají britské lodě na přídi "skokanský můstek" - na náhledech jihokorejského plavidla jej nevidíme.

Jméno pro novou loď nebylo dosud uvedeno. Půjde o dosud největší válečné plavidlo postavené v jihokorejských loděnicích. Do služby by mělo být nasazené po roce 2030.

Velikost korejské i japonské letadlové lodi odpovídá záměru použití. Británie i USA přepokládají globální operace, tedy především pro Británii je STOVL důležitý k úspoře paliva a tím prodloužení doletu. Korea i Japonsko mají jako hlavního protivníka sousední země KLDR a Čínu - tedy výrazně menší operační prostor, a předpoklad nasazení je více v pobřežních vodách než v rozsáhlých prostorách Pacifiku.

Korea jednoznačně potvrzuje své místo na špici technologicky nejvyspělejších zemí a pozvolna i zbrojařských mocností. Vyvíjí jednu z nejnáročnějších technologií, což je letadlová loď, připomeňme méně náročné, ale vyspělé tanky nebo houfnice - výčet by byl koneckonců dlouhý.

 

Zdroj: popularmechanics.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace