Jihokorejská odpověď letounu F-35. KF-X má být obdobou amerického letounu, ale až o polovinu levnější

Jihokorejská odpověď letounu F-35. KF-X má být obdobou amerického letounu, ale až o polovinu levnější
Autor: Korean Aerospace Industries|Popisek: KF-X
28 / 04 / 2020, 13:00

Jižní Korea horečně pracuje na svém letounu 4.5 generace KAI KF-X, která má být jakousi obdobou stroje F-35, ale s nižšími náklady. Pro Jižní Koreu se tak rýsuje výhodné řešení, které má mít navíc obdobné charakteristiky jako zmíněný americký letoun 5. generace.

Co novém jihokorejském stroji dosud víme? KF-X je letoun, na nějž hodlá Jižní Korea v příštích letech společně s F-35 sázet. KX-F je dvoumotorový stroj 4.5 generace, který má v budoucnu nahradit notně zastarávající letouny F-5 a F-4. Projekt s indonéskou účastí si vzala na svá bedra společnost Korea Aerospace Industries (KAI).

Představou jihokorejské vlády je pořízení 120 letounů KF-X, které položí silný základ technologicky vyspělejšímu letectvu. Druhým faktorem při pořizování nového letounu je bezesporu nepředvídatelný režim v KLDR a rozpínavá Čína. KF-X tak má být ,,ráznou" odpovědí na čínský letoun Chengdu J-20. Vzhledem k tomu, že Jižní Korea si objednala od USA i stroje F-35 v hodnotě 6,8 miliardy dolarů (dodávka všech letounů má být zkompletována v roce 2021), mohou tyto stíhače 5. generace tvořit údernou formaci společně s KF-X.

Nicméně klíčovou roli musí sehrát ekonomická výhodnost celého projektu, protože provozní náklady připravovaného letounu mají být výrazně nižší než F-35, některé zdroje hovoří až o polovinu. Podle výrobce má mít KF-X oproti F-35 výhodu ve větší manévrovatelnosti, ale v charakteristice stealth na tom je samozřejmě lépe americký stroj. 

Pokud se zaměříme na zbraňové systémy stroje KF-X, tak víme, že minulý rok se firma KAI domluvila se zbrojovkou MBDA na integraci střely Meteor do jihokorejského letounu. Raketa Meteor, která bude také součástí výzbroje stíhače Gripen E, je schopná zasáhnout cíl na vzdálenost 120 km. Kromě střely Meteor mají být integrální součástí výzbroje rovněž rakety AIM-9 Sidewinder, IRIS-T a AIM-120 AMRAAM. Elektronika KF-X má být potom špičková.

Počítá se i s instalací radarové technologie AESA. KF-X má pohánět dvojice motorů Hanwha Techwin General Electric, letoun má být rychlejší než F-35, kdy předpokládaná rychlost KF-X má činit 1,81 Mach, přičemž u amerického letounu je ,,jen" 1,6 Mach (a více).

I když vývoj letounu KF-X provázejí mnohé potíže, hlavně finanční, kdy se odhaduje, že projekt ,,spolyká" kolem 8 miliard dolarů, stávající harmonogram počítá s pojížděním (roll-outem) už v roce 2021, prvním letem následující rok, a získáním počátečních schopností už v roce 2026. I když KF-X se řadí ke strojům 4,5 generace, Jižní Korea by zároveň chtěla ,,požívat" charakteristiky letounů 5. generace, tedy například F-35, jak už bylo řečeno. Právě se stroji F-35, jichž má od USA nasmlouváno 40, může budoucí letoun KF-X tvořit zajímavou údernou formaci.

 

Zdroj: National Interest

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace