Jihokorejský jednomístný zlatý orel F-50 vzlétne již do 4 let, mohl by roztáhnout křídla nad celou Asií

Jihokorejský jednomístný zlatý orel F-50 vzlétne již do 4 let, mohl by roztáhnout křídla nad celou Asií
Autor fotografie: Korea Aerospace Industries / Public domain|Popisek: Letoun FA-50
20 / 03 / 2024, 09:00

Jihokorejská společnost KAI chce vývojem jednomístné verze úspěšného víceúčelového FA-50 vyplnit mezery ve vybavení armád asijských států. Letoun, který by měl být testován již za 4 roky, by se potenciálně mohl stát stíhačkou střežící Jihočínské moře.

Podle vojenského webového portálu The Defence Post na začátku března 2024 korejská společnost Korea Aerospace Industries (KAI) potvrdila spuštění vývoje nové jednomístné verze lehkého víceúčelového bojového letounu FA-50, který by měl být označen jako F-50. Do nového programu plánuje jihokorejský výrobce letounů investovat více než 68 milionů dolarů (1,5 miliardy Kč), z nichž přibližně 60% půjde přímo na první fázi vývoje stroje F-50, která bude probíhat mezi roky 2024 a 2025. Do roku 2028 pak KAI očekává představení prvního prototypu a začátek letových testů. 

Podle korejských zdrojů by měl celkový program stát přibližně 114 milionů dolarů (2,6 miliard Kč) a do roku 2031 musí ještě společnost KAI získat souhlas s jeho možným prodejem zahraničním klientům jak ze strany vlády Jižní Koreje tak i amerického Federálního úřadu pro letectví. Cílem jihokorejské KAI je prodat nejméně 300 letounů a se svým novým produktem se plánuje zaměřit především na potenciální kupce na asijském trhu. Již v minulosti společnost KAI dodala své letouny kupříkladu armádě Thajska nebo Malajsie. 

Podle bezpečnostních expertů je právě Malajsie jedním z potenciálních zákazníků nejen z toho důvodu, že v únoru 2023 uzavřela se společností KAI kontrakt na dodávku víceúčelových FA-50, ale také kvůli tomu, že jejich flotila sovětských MiGů, Suchojů a amerických F-5 pomalu přestává stačit podmínkám moderního bojiště. Letoun FA-50 je vybaven proudovým motorem General Electric F404-102 o výkonu 78 kN s přídavným spalováním, díky němuž může letadlo dosahovat rychlosti Mach 1,5 (1 837 km/h) a doletu 1 850 km. Nevýhodou letounu je jeho schopnost nést pouze omezené množství munice a řízených střel, mezi které kupříkladu patří americká AIM-9 s dosahem 35 km. 

Od jednomístné verze F-50 je proto očekáváno, že zvýší bojový potenciál stávajícího především cvičného FA-50 a letoun bude schopen přesnějších úderů vzduch-vzduch i vzduch-země. Vytvoření nového letounu by navíc mohlo společnosti KAI potenciálně pomoci dostat se mezi přední výrobce špičkových jednomístných stíhaček na trhu s vojenskou technikou. Investice do vývoje nového stroje si může společnost dovolit především z toho důvodu, že díky dodávce 48 letounů FA-50 do Polska za poslední rok vykázala rekordní zisk 2,89 miliardy dolarů (67,2 miliard Kč). 

Letoun FA-50

Jihokorejská KAI zatím blíže nespecifikovala konkrétní parametry, letové schopnosti, výzbroj nebo cenu letounu. Z uvedených informací se však zdá být patrné, že Korejci neusilují o to být přímými konkurenty špičkových letounů páté generace vybavených technologií stealth, které jsou však současně také velmi nákladné. KAI chce proto pravděpodobně vysledovat příležitosti v podobě potenciálních zákazníků na asijském trhu a těm bude chtít nabídnout cenově dostupnou alternativu jejich dosluhujícího letového arzenálu. 

Tyto mezery pravděpodobně již vycítil také švédský Saab, který v současné době jedná o dodávce zatím nespecifikovaného množství letounů JAS 39 Gripen s ministerstvem obrany Filipín. O této skutečnosti jsme vás informovali v tomto textu, kde se můžete dočíst také o bližších specifikacích vylepšené verze tohoto stíhacího letadla, které se v mnohém vyrovná letounům páté generace. Modernizace letového arzenálu Filipín i Malajsie, které s Čínou sdílejí Jihočínské moře, jen nahrává skutečnosti, že oba státy nepodceňují možnou hrozbu v podobě svého souseda.  

 

Tagy článku