Autor fotografie: KF-21A; Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0|Popisek: Výroba prorotypů KF-21
V roce 2001 Jižní Korea oznámila záměr vyvinout vlastní stíhací letoun, který by nahradil dosluhující americké stroje F-4 Phantom a F-5 Tiger používané jejím letectvem. Zrodila se idea letounu KF-21, který vstupuje do fáze sériové výroby.
Projekt se v té době zdál být velmi ambiciózní vzhledem k tomu, že jihokorejský letecký průmysl začínal prakticky od nuly. Po několika studiích proveditelnosti byl projekt nazvaný KF-X zadán společnosti Korea Aerospace Industries (KAI). Fáze projektování byla zahájena počátkem roku 2010 na základě dohody o spolupráci s Indonésií, která měla nést 20 % nákladů odhadovaných na 8100 miliard wonů (přibližně 140 miliard korun podle dnešního kurzu). Vývoj letounu pak začal v roce 2015 za podpory amerického výrobce Lockheed-Martin, který souhlasil s převodem několika klíčových technologií ověřených zejména v rámci projektu F-35A Lightning II.
Tento převod se týká dvou desítek technologií, ale nevztahuje se na čtyři podstatné a nejpokročilejší: radar AESA (Active Electronically Scanned Array), infračervené vyhledávání a sledování (IRST), elektrooptický zaměřovací modul (EO TGP) a technologii radiofrekvenčního rušiče. Jižní Korea tedy musela tyto technologie vyvinout vlastním úsilím. Nejen za tím účelem bylo mobilizováno 16 jihokorejských univerzit, 11 laboratoří a více než 500 subdodavatelů především z řad společností obranného a technologického průmyslu.
Práce postupovaly poměrně rychle. V roce 2021 společnost KAI oficiálně představila prototyp KF-21 Boramae (jihokorejsky mladý jestřáb či bojující/bojovný jestřáb). O něco více než rok později pak tento nový letoun uskutečnil svůj první let a nesl čtyři makety řízených střel vzduch-vzduch dlouhého doletu METEOR. Testovací kampaň byla mimořádně intenzívní a zapojeno do ní bylo nejméně šest prototypů, včetně jednoho ve dvoumístné verzi. Významného milníku bylo dosaženo v lednu 2023, kdy se uskutečnil první nadzvukový let bojového letounu KF-21.
Nový stíhací letoun podle všeho očekávání jihokorejského letectva zcela splňuje. Přestože jeho zkoušky ještě nejsou dokončeny, DAPA, jihokorejská agentura pro obranné zakázky, již dala sériové výrobě KF-21 Boramae zelenou. Podle agentury Yonhap by měla být zakázka firmě KAI zadána v první polovině roku 2024. Připomeňme, že 65 % komponentů letounu KF-21 je jihokorejské konstrukce, včetně radaru AESA, sady pro elektronický boj a zaměřovacích a průzkumných modulů. Dva motory F-414-400K vyrábí společnost Hanwha Techwin v licenci americké firmy GE Aviation.
Pokud jde o zbraně, ty bude z velké části dodávat společnost MBDA na základě dohody podepsané v listopadu loňského roku. Díky tomu bude KF-21 moci nést střely Spear, ASRAAM a Brimstone. Jihokorejské letectvo chce, aby letouny KF-21 Boramae dosáhly plné operační způsobilosti v roce 2026. Prvních čtyřicet exemplářů z celkového počtu 120 by mělo být dodáno do roku 2028. Tento harmonogram je však stále nejistý, protože Indonésie dosud nesplnila všechny své závazky, které se zavázala na tento program uhradit. Údajně má jít o nedoplatek ve výši v přečtu za více 17 miliard korun.
Během návštěvy Koreje v polovině dubna 2023 ředitel polské společnosti PGZ Sebastian Chwałek oficiálně vyjádřil přání Polska se na projektu KF-21 podílet. Konkrétně se polská vláda chtěla k projektu připojit jako partner pro vývoj letounu v roce 2026, po dokončení výroby bloku 1 KF-21 a po zahájení výroby bloku 2. Jednou v variant bylo polské převzetí indonéského podílu. V rozhovoru pro polský magazín MILMAG prezident KAI generálmajor Dr. GooYoung Kang v září 2023 řekl mj.: „Zatímco ve fázi označované jako Block-1 je naším partnerem Indonésie, ve fázi Block-2 jsme o partnerovi zatím nerozhodli. Vzhledem k tomu, že se bude jednat o vývojovou fázi již zralého projektu, bude výběr zahraničního partnera pro vývoj velmi důležitým faktorem (...) rádi o tom budeme s polskou vládou jednat.“
Polsko jako první ze států bývalé Varšavské smlouvy zakoupilo americké stroje F-35, provozuje letouny F-16 a nedávno zařadilo do služby jihokorejské cvičné a lehké bitevní letouny KAI FA-50, jež nahradí Suchoje Su-22. Jak se k případné účasti na projektu KF-21 postaví nová polská vláda, ukáže teprve čas. Polsko a Korejská republika podepsaly začátkem ledna dvoustrannou dohodu o vzájemném respektování certifikace letové způsobilosti vojenských letadel. Ta má zjednodušit vzájemnou spolupráci a je krokem, jehož cílem je usnadnit pohyb Korejců na evropském trhu; podobnou dohodu Jižní Korea uzavřela také s Austrálií, v Evropě pak s Francií a Španělskem.
Zdroj: YonhapsNewsAgency; MilMag.pl; Defence24.pl