Jiří Hynek (AOBP ČR): Vyzbrojování je Achillova pata, čeští výrobci musí mít pozici strategických dodavatelů

Jiří Hynek (AOBP ČR): Vyzbrojování je Achillova pata, čeští výrobci musí mít pozici strategických dodavatelů
22 / 05 / 2019, 11:00


V pátek 17. 5. proběhl na půdě Sněmovny seminář ,,Nákupy AČR a podpora domácích producentů", který pořádala Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu (AOBP ČR) a záštitu nad akcí převzal poslanec a předseda výboru pro akvizice Jan Řehounek. Cílem semináře bylo především zhodnotit hlavní rizika a procesní či personální problémy v systému nákupů, především u tzv. strategických zakázek Armády České republiky. Dále byly diskutovány ožehavé otázky související se zapojením domácího průmyslu do jednotlivých armádních zakázek či zákonu o veřejných zakázkách a jejich transparentnosti při jejich zadávání.

Prezident AOBP ČR jiří Hynek v rozhovoru pro Security magazín řekl, že cílem svolání semináře byla rovněž výměna zkušeností a názorů a nalezení slabých míst, na kterých je potřeba pracovat. Hynek dále uvedl, že cílem obranného průmyslu a ministerstva obrany je zajištění obranyschopnosti a bezpečnosti naší země a bez zrychleného procesu zakázek se to nepodaří.

                                       

Podle Hynka je nutné se podívat na zákon o veřejných zakázkách a připravit jeho novelu, která by se týkala problematiky obranných technologií. Hynek se domnívá, že určitou redukcí interních předpisů se může také podařit ještě před platností nového zákona zrychlit proces vyzbrojování, aniž by se zhoršila transparentnost. Důležité je si také uvědomit, že není nic špatného na tom, že se vojenský materiál nakupuje od domácích výrobců, protože hlavním cílem nákupů je zajištění obranyschopnosti země.

Čeští výrobci se pak musejí dostat do pozice strategických dodavatelů, říká Hynek. ,,Musíme umět vydefinovat vojenský materiál, který je strategický pro jeho pořizování ministerstvem obrany a tomuto strategickému materiálu přiřadit českého výrobce, který většinou bývá exkluzivní, a ten se musí potom stát strategickým dodavatelem se všemi právy i povinnostmi," uvedl pro Security magazín Hynek. Podle prezidenta AOBP to například znamená, že tento strategický dodavatel by se zavázal k tomu, že i v případě ohrožení státu by musel držet schopnost výroby. 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.