Jiří Hynek – podpora domácímu průmyslu, výzkumu a vývoji (Future Forces Forum)

Jiří Hynek – podpora domácímu průmyslu, výzkumu a vývoji (Future Forces Forum)
23 / 10 / 2018, 08:30

Na veletrhu Future Forces Forum poskytl Security Magazínu rozhovor prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu (AOBP), pan Jiří Hynek. Hovořil o schopnosti českého obranného průmyslu účinně podpořit zahraniční výrobce dodávající naší armádě produkty, které se v ČR nevyrábějí. Zmínil nezastupitelnost domácího obranného průmyslu, má-li si země zachovat obranyschopnost, a mezi vystavenými produkty zmínil útočnou pušku Bren 2 jako potenciálně úspěšný exportní artikl České zbrojovky.

  • Jsme na Future Forces Foru, jak se vám tady, pane prezidente, líbí, co říkáte nabídce?

Já jsem si obešel většinu stánků a jsem velmi mile překvapen úrovní inovací a znalostí a schopností českého obranného průmyslu. Jsem přesvědčen, že čeští výrobci mají co nabídnout, a to nejen do zahraničí, ale také pro vlastní ozbrojené síly či bezpečnostní složky.

Psali jsme: 20 let Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu

  • Největším lákadlem tady je nabídka českých firem, jak se vám ta zdá?

Mám možnost srovnání, co zde bylo nabízeno před dvěma lety, před čtyřmi lety. Je vidět, že technologická a technická úroveň českých výrobků jde výrazně nahoru. Nakonec, kdyby nebyla kvalitní, tak bychom nevyhrávali mezinárodní tendry ve světě. Vždyť zhruba 90 % české produkce je určeno na zahraniční trhy, které jsou velmi náročné, a na těchto trzích máme úspěch.

  • Nás samozřejmě dlouhodobě zajímají tendry pro Armádu České republiky. Myslíte si, že čeští dodavatelé mají těm případným výhercům co nabídnout?

Určitě, naprosto jednoznačně. Já reprezentuji především české výrobce, a jsme schopní jak dodávat finální výrobky, tak ale i u věcí, kde by se ekonomicky nevyplatilo je vyrábět - určitě v Česku nebudeme vyrábět supersoniky - můžeme zahraničním partnerům nabídnout skutečnou kvalitu. A u některých výrobků, jako jsou třeba bojová vozidla pěchoty, která se budou nahrazovat, si troufám říci, že i 60-70 % toho, co by se vyrábělo, český obranný průmysl umí, a může být velkým pratnerem právě pro zahraniční zbrojovky, nadnárodní zbrojovky.

  • Příjemným příslibem jsou startupy vysokých škol, které tady jsou, jaké ty se vám zdají?

My se hodně orientujeme na spolupráci v oblasti výzkumu a vývoje s vysokými školami, a já asi neprozradím nic tajného, že jsme se 17. října s rektorem ČVUT dohodli na mnohem hlubší spolupráci mezi Asociací obranného a bezpečnostního průmyslu a ČVUT, a já doufám, že se ČVUT v krátké době i stane členem AOBP. Protože čím my jsme schopní světu konkurovat, je především kvalita výzkumu a vývoje v oblasti technických či přírodních věd. Protože tam vlastně začíná ten produkt, teprve potom se dostane na prkna, nakreslí se, pak se vyrobí, no a pak se prodává.

Psali jsme: AOBP požaduje zjednodušení obchodu s vojenským materiálem

  • Jste prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu, jakou podporu chystáte pro české výrobce?

Hlavní náplní naší asociace právě je podporovat české výrobce, vlastně neděláme nic jiného. Jsou dvě části, v nichž je podporujeme: první je přesvědčit naši politickou scénu, aby pochopila, že bez vlastního obranného průmyslu není obranyschopnost naší země možná. Takhle je to v celém světě. Někdy je smutné, že o tom vlastní politiky musíme přesvědčovat. A druhá naše role je pomáhat našim firmám, u nás sdruženým, více exportovat, více se prosazovat v zahraničí, případně nacházet spolupráci se zahraničními partnery. A to děláme a dělat budeme.

  • Jste sice prezident, a musíte být nestranný, nicméně máte nějakého favorita tady na Future Forces?

Mám tady řadu favoritů, ale kdybych měl říct jenom jednoho, tak bych určitě zmínil nový Bren 2 v ráži 308 Winchester. Jsem přesvědčen, že to bude produkt, který bude velmi exportně úspěšný. Je řada států, které na to čekají, a já přeju České zbrojovce, aby se jí dařilo.

  • Děkuju.

Také děkuji za rozhovor.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace
Response.Write(uiC.dfpBanner(pageType, "endofpage"))