foto: Oshkosh Defense / Public domain /JLTV
Bitva o Mogadišu v roce 1993 a intenzivní palba Somálců z ručních zbraní na Humvee přinesla požadavek US Army na nová lehká taktická vozidla. Velký kus si ukousl Oshkosh s JLTV a ruskou účastí.
Původně nepancéřované lehké taktické vozidlo Humvee tvořilo páteř mobilních prostředků v bitvě o Mogadišu. Píše se rok 1993 a Američané selhávají při honu na generála Aidida, který se prohlásil vládcem Somálska. Při riskantní operaci na tržišti Bakarra se do kritické situace dostanou jednotky Rangers a Delta Force. Klíčovou roli hrají vozidla Humvee, v zásadě nástupci legendárního Jeepu. Humvee nejsou uzpůsobena pro ochranu před intenzivní nepřátelskou palbou z ručních zbraní a Somálci je postupně devastují. S odstupem času je Bitva o Mogadišu hodnocena jako ukázka skvělé připravenosti amerických speciálních jednotek, ale důsledkem je nutnost nového taktického vozidla místo Humvee. Tím se stane mimo jiné JLTV.
Humvee bylo páteřní vozidlo US Army a je i na Ukrajině
Jen pro pořádek Humvee se používají v americké armádě i nadále. Podle anglické Wikipedie jich bylo vyrobeno 281 000 a dnes se na ně instalují prostředky palebné podpory nebo protivzdušné systémy, případně ATGM. Podle Forbesu zahrnoval balíček pomoci pro Ukrajinu z října 2024 i 2 000 kusů Humvee, ty v napadené zemi působí prakticky od začátku a podle Oryxu jich bylo zničeno kolem 250 kusů pod správným označením HMMWV. US Army tedy v souvislosti s Bitvou o Mogaidšu, ale také První válkou v Perském zálivu, zadala soutěž na nové lehké taktické vozidlo. V roce 2015 byly jako vítěz vybrány vozy JLTV od firmy Oshkosh.
Hlavním kritériem výběru bylo relativně jednoduché zadání. Konstrukce měla být navržena tak, aby poskytovala úroveň ochrany srovnatelnou s těžšími a méně agilními vozidly MRAP. MRAP jsou vozidla, která jsou zaměřena na speciální protiminovou ochranu. Dnes už fakticky samozřejmost u všech moderních obrněnců. Za klasický příklad lze uvést australský Bushmaster, o který má zájem AČR jako o ženijní vozidlo. Pochopitelně nešlo jen o ochranu proti improvizovaným výbušným systémům (IED). Důležitá byla odolnost proti palbě z lehkých ručních zbraní a zde se dostáváme k takřka šokující informaci.
Vadné pancéřové komponenty JLTV díky Rusovi
Agentura Bloomberg přinesla informaci, že pancéřové pláty JLTV z ruské ocelárny v Oregonu nikdy neprošly požadovanými testy a ochrana nesplňuje požadované normy. Newsweek informuje, že zaměstnanci pracující v ocelárně Evraz North America v Portlandu v letech 2017 až 2019 přeskočili některé povinné testy a zaregistrovali falešné výsledky u téměř 13 000 pancéřových plátů, z nichž některé vykazovaly známky praskání. Dlouhodobě tedy docházelo k falšování dat a aktuálně nikdo netuší, která JLTV nesplňují požadované normy. Aby bylo vše pikantnější, WPtech uvádí, že továrna patří ruskému magnátovi Romanu Abramovičovi.

Lehká taktická vozidla JLTV
Lehká taktická vozidla jsou jedním z klíčů mobility moderních armád. Nutno podotknout, že Oshkosh zkonstruoval opravdu povedený lehký obrněnec. I když lehký. JLTV váží přes deset tun v nejlehčí verzi. Sovětská a ruská BMP-1 váží 12,5 tuny a to je třeba si uvědomit, že se jedná o bojová vozidla pěchoty, která mají být o několik tříd výš. Šestilitrový motor JLTV má výkon lehce přes 400 koní s dojezdem 480 kilometrů. A znovu, 400 koní bylo u takového vozidla před dvaceti lety nemyslitelné. Maximální výkon motoru Humvee byl lehce přes 200 koní.
Katastrofa JLTV pro Abramoviče
Posádka JLTV je tři plus jedna, ne ovšem vždy. V závislosti na verzi se do auta vejdou jen dva vojáci. Výbavu tvoří standardně těžké kulomety M2, pritankové TOW nebo lehký protiletadlový systém MADIS. Pochopitelně mají JLTV od Oskhkosh i exportní úspěch a jsou v armádách Belgie, Černé Hory, Litvy a Rumunska. Skandál s pancéřovými komponenty je skutečně pikantní, že je v něm Rus. Abramovič se sice vymezuje proti Putinovi, ale to mu teď asi moc nepomůže. Jedná se o velmi drahý omyl, který bude ocelárny stát velké množství peněz.
Tagy