K čemu fosilní paliva? Tanky a bojová vozidla možná již brzy jen na elektřinu

K čemu fosilní paliva? Tanky a bojová vozidla možná již brzy jen na elektřinu
Autor: Michael Shvadron, CC BY 2.0|Popisek: Merkava Mk4 (ilustrační obrázek)
29 / 06 / 2022, 18:15

Ve svém projevu na summitu NATO v Madridu hovořil šéf Severoatlantické aliance Jens Stoltenberg mimo jiné o snižování emisí skleníkových plynů, a to i ve vojenské oblasti, alternativních pohonech či "zelených technologiích".

Dnes začal summit NATO v Madridu, jako jednu z nadcházejících výzev vidí šéf Severoatlantické aliance Jens Stoltenberg postupné snižování emisí skleníkových plynů nejen v civilní sféře, ale rovněž ve vojenské.

Změnu klimatu vnímá Stoltenberg jako jedno ze stěžejních témat současnosti v mnohovrstevnaté agendě. Pro členské státy NATO to znamená mimo jiné to, že budou pravidelně snižovat emise skleníkových plynů.

Jestliže se nepodaří udržet na světě mír, nepodaří se ani bojovat proti změně klimatu, zmínil Stoltenberg. V této souvislosti se v projevu zmínil rovněž o Pařížské dohodě, podepsané v roce 2016, kdy se její signatáři zavázali ke snižování emisí skleníkových plynů.

Pokud by tento trend pokračoval pozitivně, uvolnilo by to prostor v armádě "zeleným technologiím" (obnovitelné zdroje - bionafta apod.), šetrnějším k životnímu prostředí a klimatu, až by jednotlivé armády přestaly být závislé na fosilních palivech. Stoltenberg hovořil také o alternativních pohonech pro bojová vozidla, na mysli měl v tomto případě elektřinu. Šéf NATO řekl, že aktuálně nejlepší nová auta jsou elektromobily. "A já věřím, že v budoucnosti nejmodernější vozidla a nejodolnější armády budou ty, které nebudou odkázány na fosilní paliva," prohlásil Stoltenberg ve svém projevu v Madridu.

Šéf NATO deklaroval odvážný cíl snížit do roku 2030 emise nejméně o 45%, aby bylo dosaženo do roku 2050 nulových emisí. Stoltenberg řekl, že to sice nebude snadný úkol, ale může se to podařit, k tomuto účelu byla ostatně provedena také analýza.

Takže čekají nás v páté dekádě třeba elektrické tanky, bojová vozidla a jiná technika na tento pohon, nebo snad jiný? Nic není vyloučeno, ale cesta k tomu cíli bude zcela určitě ještě dlouhá a trnitá. Proti "zeleným technologiím" se totiž nemalá část odborníků, kteří je spíše chápou jako širší snahu o prosazení "zelené ideologie".

Zdroj: NATO.int

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace