K čemu ještě letouny 5. generace? Stroje 6. generace mohou znamenat skutečnou revoluci

K čemu ještě letouny 5. generace? Stroje 6. generace mohou znamenat skutečnou revoluci
Autor: screenshot Youtube|Popisek: koncept PCA
09 / 02 / 2019, 10:00

V odborných kruzích se sice hovoří o letounech 5. generace, čím dál tím více se ale pozornost začíná upínat k jejich následovníkům - strojům 6. generace.

Ne že by snad letouny 6. generace začaly zastiňovat stroje 5. generace, nicméně se o nich začíná v odborných kruzích hovořit čím dál více a strhávají na sebe větší pozornost. Mnoho států dnes již začíná pracovat na svých projektech letounů 6. generace.

doporučujeme: První prototyp tureckého letounu 5. generace má vzlétnout v roce 2023

Rusko ,,nerezignovalo" samozřejmě na vývoj Su-57, nicméně již horlivě přemýšlí o letounu 6. generace, který má být hypersonický a bezpilotní. USA pak pracuje na dvou projektech - PCA (Penetrating Counter Air), stíhači 6. generace, primárně určeném k získání vzdušné převahy, nicméně zde je velkým otazníkem jeho cena, na niž už upozornila Kongresová rozpočtová kancelář (CBO), a dále je z našeho hlediska zajímavý projekt letounu F/A-XX v ,,režii" US Navy, a jež má nahradit stroje F/A-18E/F Super Hornet.

dassault

Bude takto vypadat stíhač 6. generace, na němž společně pracují Francie a Německo?

 

Zároveň své koncepty letounu 6. generace představily také společnosti Boeing, Lockheed Martin a Northrop Grumman. Francie s Německem pak vyvinou ,,evropský" stíhač 6. generace, který by měl vstoupit do služby až v roce 2040 a nahradit letouny Eurofighter Typhoon a Dassault Rafale.

nepřehlédněte: F-22 nelze použit k podpoře pozemních operací. A Su-57 předčí i F-35, prohlásil ředitel společnosti Suchoj

Stranou nezůstává ani Velká Británie, která minulé léto představila elegantní model stíhače Tempest, na němž se podílí BAE Systems, Rolls-Royce, MBDA UK a Leonardo. Stroj, jež bude pravděpodobně bezpilotní, se má stát provozuschopný v roce 2034. Otázkou je, co nám po stíhači 5. generace F-3 ,,nabídne" Japonsko, které se cítí trvale ohroženo čínskými vojenskými ambicemi.

tempest

A takto britský stíhač 6. generace nazvaný Tempest?

 

Jednotlivé koncepty letounů 6. generace budou mít minimálně dvě charakteristiky stejné jako u letounů 5. generace - drak stroje, který bude poskytovat schopnost stealth a výbava raketami na dlouhou vzdálenost. Připočítat k nim můžeme ještě zmíněné bezpilotní verze, která bude pravděpodobně k dispozici u britského letounu Tempest, a pak ještě bezmuniční zbraně jako například lasery. Nicméně právě schopnost eliminace nepřítele na velkou vzdálenost bude pro všechny letouny 6. generace klíčovou vlastností, a podle toho se také budou přizpůsobovat zbraňové systémy.

psali jsme: Rusko vyvíjí radiofotonický radar pro 6. generaci stíhačů

Nesmíme pak zapomenout ani na ,,technologický komfort" pilota. Součástí jeho výbavy bude již běžně helma HMDS (Helmet Mounted Display System) s průhledovým displayem v jejím hledí. Na displayi pak budou projektována nejdůležitější data a informace pro pilota, čímž se zvýší značně situační povědomí pilota. Multifunkční helma HMDS je už součástí letounů F-35.

Na druhé straně vývoj letounů 6. generace je zdlouhavý a samozřejmě velmi nákladný, protože supermoderní technologie, elektronika a sofistikované zbraňové systémy zkrátka něco stojí. Už jsme se jinde zmínili o tom, že Kongresová rozpočtová kancelář (CBO) ve své zprávě upozornila na fakt, že americký projekt stíhače 6. generace PCA se může značně prodražit. To ovšem zřejmě platí i o ostatních projektech.

čtěte také: Oživí Northrop Grumman stíhací letoun YF-23 pro Japonsko?

Zmíněné faktory hrají podstatnou roli v tom, že stroje 6. generace budeme na nebi vidět nejdříve ve třetí, respektive čtvrté dekádě. Na druhé straně stíhač 6. generace může znamenat opravdový ,,game-changer" v sofistikovaném vedení vzdušného boje příštích dekád.

 

Zdroj: nationalinterest.org

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace