Rusové už dokonce kanibalizují i Ka-52 Alligator

Rusové už dokonce kanibalizují i Ka-52 Alligator
Autor fotografie: GoodFon / Public domain|Popisek: Ka-52 Alligator
09 / 11 / 2024, 09:30

Zřejmě další ztráta špičkového ruského vrtulníku řadí Ka-52 Alligator mezi nejvíce odepisovanou techniku v ruských ozbrojených silách.

Polský respektovaný server Defence24 uvádí, že na Ukrajině byl sestřelen další ruský bitevní vrtulník Ka-52 Alligator. Poláci se odvolávají na ruské telegramové kanály, které uvádějí, že událost se stala 7. listopadu odpoledne a měl zahynout velitel stroje. Navigátor se zraněním přežil. Podle Oryxu bylo doposud zničeno nebo poškozeno 61 těchto špičkových systémů od začátku konfliktu. Vzhledem k tomu, že nizozemský server požaduje alespoň trojnásobné potvrzení ztráty techniky, dá se předpokládat, že číslo bude výrazně vyšší, protože dokumentovat tyto události na ruském území je velmi obtížné. 

Ka-52 vedle Su-25 a Su-34

 

Vzhledem k tomu, že Rusové postavili celkem maximálně dvě stě kusů Ka-52 Alligator, dělá to z Kamovů, vedle Su-34 a Su-25, jedny z nejvíce odepisovaných prostředků ruských vzdušných sil. Víceméně je řeč minimálně o třetinových ztrátách celé flotily. Zatímco na Su-34 se Ukrajinci zaměřují kvůli schopnosti vypouštět řízené pumy FAB-3000, proti kterým Kyjev aktuálně nemá obranu, bitevní Su-25 a Ka-52 podléhají západním přenosným protivzdušným prostředkům (MANPADS) jako jsou polské Pioruny, britské Starstreaky, francouzské Mistraly nebo nesmrtelné americké Stingery. Kamovům zjevně nepomáhá ani proklamovaný systém sebeobrany L-370P2 Vitebsk, který by měl pomáhat proti střelám s infračerveným naváděním, rušit nepřátelské radary a oslepovat laserem přilétající střely. 

Zprávu o sestřelu potvrzuje také server WPtech, který ovšem zmiňuje mnohem zajímavější informaci. Rusové mají velké problémy s logistikou a až padesát procent zbylých strojů může být neschopných provozu. Na vině jsou jednoznačně sankce, kdy má Kreml velké potíže se systémy řízení střelby a třeba nočním viděním. Známé jsou především produkty francouzských firem Thales a Safran, které dodávaly komponenty Rusům dlouhodobě a do Su-30SM se přes Indii dodávají dodnes. WPtech zmiňuje, že v důsledcích dochází ke kanibalizaci některých Ka-52 Alligator. Z toho celkem jasné vyplývá, že zmiňovaných 61 strojů nebude v žádném případě konečné číslo. 

Vrtulník Ka-52 Alligator je modernizací vrtulníku Ka-50, jenž je ve vývoji od roku 1991. Vyznačuje se unikátním konstrukčním řešením v podobě protiběžných hlavních rotorů, absence ocasního rotoru a neobvyklým uspořádáním sedadel pro piloty, kteří sedí vedle sebe. V jiných útočných vrtulnících, jako je AH-1Z Viper, jenž má AČR, jsou piloti umístěni v tandemu. Konstrukční kancelář Kamov vyšla z vlastních zkušeností, že piloti usazení vedle sebe spolu lépe spolupracují. Ka-52 má celkem šest závěsníků. Krajní závěsníky jsou určeny pro systémy elektronického boje nebo nesení protivzdušných střel 9K38 Igla.

Ka-52 Alligator

Ka-52 Alligator je světová špička 

 

Zbylé čtyři podvěsy jsou určené pro těžší střely jako protitankové a laserem naváděné rakety AT-12 Vichr, protiradarové Kh-25MP a především neřízené S-8. Vzhledem k nedostatku naváděných střel jsou S-8 aktuálně na Ka-52 nejpoužívanější. Rusové se je naučili používat tak, že nalétávají zpoza horizontu a vypouštějí je v ostrém úhlu proti ukrajinským pozicím. Nad ty se kvůli MANPADS parkaticky neodvažují. Tímto způsobem zvýší dosah S-8, ale ještě více snižují jejich přesnost. Alligator je vybaven 30mm automatickým kanónem, což je pochopitelně u bitevních strojů klasika. Podle Airforce Technology byl první Ka-52 uveden do provozu v roce 1996 a vzbudil velký rozruch na západě. 

Ka-52 může létat ve výšce až 5 500 metrů rychlostí až 300 kilometrů za hodinu. Maximální dolet by měl činit až 1 100 kilometrů. Maximální vzletová hmotnost činí 10 800 kilogramů s tím, že užitečná nosnost se pohybuje kolem tří tun. Je nesporné, že Alligator patří vedle UH-64 Blackhawk mezi dva nejlepší bitevní vrtulníky světa. Jenže je zjevně limitován, stejně jako třeba T-90M nebo T-80BVM, západními sankcemi. Servis nemá k dispozici kvalitní západní elektronické systémy a Kremlu se zřejmě stále častěji stává, že kvůli tomu musí nechat techniku na zemi. Koneckonců kanibalizace vlastních Ka-52 hovoří za vše. Přesto to na aktuálním postupu Moskvy na Ukrajině nic, alespoň prozatím, nemění. 

 

Tagy článku

-->