foto: Mil.ru / Wikimedia Commons / CC BY/Ka-52 Alligator
Bitevní vrtulníky na ukrajinském bojišti prakticky ztratily smysl. Flotila ruských Ka-52 Alligator se po těžkých ztrátách začíná orientovat proti dronům, především AN-196 Ljutyj. Kreml vytvořil termín intervenční skupiny.
Podle Oryxu přišel Kreml o více než šedesát bitevních vrtulníků Ka-52 Alligator. S největší pravděpodobností se nejedná o celkové ztráty, ty se budou blížit polovině celé flotily. Vzhledem k tomu, že třetina zbylých bitevních vrtulníků podstupuje pravidelný servis, bude mít Kreml k dispozici okolo šedesáti strojů. Z původních více jak dvou set to moc není. Ka-52 Alligator by měl být výkladní skříní ruského letectva stejně jako Su-57 a Su-34. Propaganda se opravdu velmi snaží, ale nakonec to vypadá jen na Su-34. Ka-52 hrají poměrně nešťastnou roli od začátku války.
Role bitevních vrtulníků do budoucna otazníkem
Jestli se v roce 2022 na něčem vyřádily přenosné protivzdušné systémy (MANPADS) Starstreak a Stinger, pak to byly právě Ka-52 Alligator. Většina ztrát těchto bitevních vrtulníků pochází právě ze začátku války na Ukrajině. Kreml stroje záhy stáhnul. K jejich opětovnému rozsáhlejšímu použití došlo při ukrajinské ofenzivě v roce 2023, ale už se zcela jinou taktikou. Alligatory nálétávaly zpoza horizontu jen po vlastní linie, vypustily značné množství neřízených střel proti útočícím Ukrajincům a stáhly se. Poměrně úspěšná taktika přinesla Ukrajincům značné ztráty.

Od té doby se o Ka-52 opět moc neví. Má to své jasné příčiny. Ukrajinci útočí minimálně a to jen ve velmi malých a rozptýlených skupinách a navíc se na bojišti už téměř vůbec neobjevuje obrněná technika. I Kdyby Alligator mohl, stejně by prakticky neměl proti čemu útočit. Vzhledem k dostupným faktům, i přes veškerou propagandu, potřebuje stále vizuální kontakt s nepřítelem. Kreml uvádí, že avionické vybavení bitevního vrtulníku, modernizované stroje by už měly mít AESA radar, umožňuje útoky na vzdálenost až 15 kilometrů se střelami země vzduch a vzduch vzduch. Mělo by jít o Igla-W, Vichr-1 a protitankové Ataky.
Realita Ka-52 Alligator
Jenže nejen server jetlinemarvel.net píše o tom, že realita Ka-52 je někde úplně jinde. Dlouhodobě se mluví o tom, že Ka-52 trpí nadměrnými vibracemi. Ty způsobuje koaxiální rotorový systém. Řada zdrojů uvádí, že Alligator má strukturální trhliny v trupu a křídlech. Nepochybně následek vibrací a zřejmě nevyvážené konstrukce díky změnám oproti jednomístnému předchůdci Ka-50. V Ka-52 sedí piloti vedle sebe a přidáním značného množství elektroniky byla odebrána část pancíře a konstrukce se stala nevyváženou. Všechny tyto faktory ovšem nemusí být hlavní příčinou absence Alligatorů na bojišti.
.jpg)
Ka-52 Alligator v intervenčních skupinách
Obecně bitevní vrtulníky mohou být první obětí masivního nástupu dronů na bojišti. UAV jednak dokáží stroje časem zastoupit a navíc jsou pro Ka-52 smrtelně nebezpečné. Dlouhodobě se totiž ukazuje, že senzorické vybavení a naváděcí systémy Alligatoru zase tak úžasné nejsou. Vrtulníky musí při útoku tak jako tak až těsně k cíli. Pokud tedy neodpalují naslepo neřízené střely. Tam je ovšem čekají roje dronů, pro které je Ka-52 pochopitelně velmi lákavý cíl. Takže Kreml pro Alligatory vymyslel novou roli. Jsou to intervenční skupiny. Informaci přinesl polský WPtech.
Ka-52 s Igla-W proti AN-196 Ljutyj
Kreml není schopen zastavit ukrajinské dálkové drony AN-196 Ljutyj a primárně tyto UAV likvidují strategické cíle v Rusku. Intenzita těchto útoků stoupá a Moskva zjevně nemá prostředky k zastavení této vzdušné ofenzivy Kyjeva, který zásadním způsobem zvýšil výrobu AN-196 Ljutyj s doletem až 2 000 kilometrů. Takže Rusové vytvořili intervenční skupiny Ka-52 Alligator, jež zřejmě mají používat střely vzduch vzduch Igla-W proti AN-196 Ljutyj. AESA radar vrtulníků pochopitelně detekuje i vzdušné cíle. Je ovšem velkým otazníkem, zda dokáže sledovat relativně malé drony a jakou účinnost mohou mít střely Igla-W proti UAV. Nebyly na to konstruované.
Tagy