"Kalašnikov s křídly" aneb Mig-15 pro 21. století

&quote;Kalašnikov s křídly&quote; aneb Mig-15 pro 21. století
Autor fotografie: Airwolfhound (CC BY-SA 2.0)|Popisek: Mig-15 byl skvělý stroj
13 / 11 / 2017, 21:45

Ruský analytik Alexander Sarduri se zamýšlí nad stroji 5. generace, které vyhodnotil jako slepou větev vývoje a lituje toho, že je už od sovětských časů tradicí, mít domácí odpověď na každou zbraň, kterou se chlubí nepřítel - tedy USA.

Americký F-22 stál americké daňové poplatníky asi 150 miliónů dolarů za kus a vývoj stroje spolkl astronomických 65 miliard dolarů. Ruská T-50 má podle posledních údajů odhadovanou cenu asi 100 miliónů dolarů. Více než 50-70 jich ale ruská armáda stejně nekoupí a tím pádem bude ve stejné situaci jako ta americká - bude mít drahý stroj, kterého bude málo na pokrytí obrovského prostoru Ruska.

Psali jsme: Další díl nekonečného příběhu ruské T-50

A to za situace, kdy kdysi obří letecký průmysl SSSR byl zlikvidován, a nyní má problémy dodávat 60-70 letadel ročně, aby byly nahrazovány staré stroje z dob SSSR...

Psali jsme: Ruské letectvo: Obr na hliněných nohou?

Podle Sarduriho je holý nesmysl a zcela beznadějné snažit se držet krok s USA a ruská snaha s projektem PAK-FA je pro Američany a Evropany "pokus idiota, snažícího se je rozveselit".

Jak tedy dál?

Pokud by došlo ke konvenční válce, tak díky dostatečné hustotě protiletadlových systémů S-300 a S-400, bude celá flotila F-22 zničena během dvou až tří týdnů. Tedy ve zkratce - miliardy dolarů půjdou k zemi díky mnohem levnější technice. Díky této logice se pátá generace stíhaů jeví spíše jako ambiciózní platforma pro vývoj nových technických řešení.

Psali jsme: Kvalitní moderní útočný vrtulník je neocenitelným prostředkem na bojišti, říká bývalý náčelník Generálního štábu ČR Jiří Šedivý

Pokud dojde k jadernému konfliktu, všechny stroje generací 4++ a 5 přesycené moderní elektronikou se "zblázní" a budou zcela nepoužitelné. Letadlo v dnešní době nezprostředkovává přímý kontakt mezi pilotem a strojem, vše jsou jen elektronické signály předávané pomocí počítačů.  Důsledky jsou jasné, a závěr je jediný a smutný: moderní letadla nejsou pro skutečné bojové použití v budoucí válce, ale pro zachování letecké výroby, a jako faktor zastrašování.

Balistické rakety a střely s plochou dráhou letu zamíří jako na jedny z prvních cílů na vojenská letiště. Stroje jako F-22, F-35 nebo T-50 nebudou mít kde přistát a kde se znovu vyzbrojit.

Jak z toho ven?

Ruské letadlo šesté generace by mělo být inertní vůči následkům jaderného výbuchu či systémům elektronického boje, neměl by být samá elektronika, ale stejně jako u legendárního Mig-15, který byl patrně prvním ruským letadlem, které svými parametry přesahovalo své západní protějšky, mít kabelové vedení a posilovač - tedy žádný počítač mezi pilotem a strojem.

Jednoduchý stroj s vektorováním pohonu, jedním motorem a s unikátní nízkou přistávací rychlostí 140 km/h by mohl být nasazen i z nezpevněných přistávacích ploch a byl tedy i mnohem ménězranitelný během prvního úderu.

Mig-15 21. století by se měl opět vyrábět v tisícových sériích (podle ruského přísloví kvantita je určitý druh kvality) měl by nosnost asi 2,5 tuny, drak z kompozitních materiálů a nízkou startovací hmotnost okolo 5 tun.

"Náš Raptor se bude předvádět na leteckých show společně se svým americkým bratrem dvojčetem dělat akrobacii a PR. A na co je tento šíleně drahý stroj, když naše letectvo nemá tahouna na veškerou „špinavou“ práci? Proto je vhodné zvážit alternativy - není lepší vyrábět požadovaných 40–50 potřebných strojů než jeden absolutně zbytečný?” ptá se Alexander Sarduri.

Navíc bude tento stroj vítaným oživením pro téměř mrtvé letecké závody firmy Myasishcheva v Saratovu a Smolensku, zároveň to bude asymetrická reakce na svět americké letecké módy.

Zdroj: VPK

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.