Kam doletí L-39NG? Senegal nákup odložil. Jsou vůbec další možnosti?

Kam doletí L-39NG? Senegal nákup odložil. Jsou vůbec další možnosti?
Autor: Karel Šubrt CC BY-SA 4.0|Popisek: L-39NG
09 / 07 / 2020, 16:00

Ve svém posledním rozhovoru pro Hospodářské noviny dostal ministr obrany Lubomír Metnar několik otázek týkajících se projektu cvičného proudového letounu L-39NG z Aero Vodochody. Potvrdil obecně zájem státu letouny pro státní podnik LOM v budoucnu koupit. Prodej nových letounů do Senegalu je odložen na neurčito a stejně malá a nejistá státní zakázka se zdá být pro Aero Vodochody a jeho odvážný projekt pověstným stéblem, jehož tonoucí se chytá.

Když se objevily první zprávy o prodeji čtyř nových cvičných letounů L-39NG do západoafrického Senegalu, psala některá média o skoku senegalského letectva do nové dimenze. Abychom si o jeho současné dimenzi udělali představu, stačí uvést, že vzdušné síly sedmnáctitisícové armády této země disponují dvěma transportními letouny, šesti cvičnými vrtulovými stroji Socata TB 30 a dvěma (až čtyřmi) korejskými KAI KT-1 a třinácti vrtulníky. Proudové L-39NG mají ve výzbroji senegalského letectva plnit především úlohu lehkých bitevních letounů pro podporu pozemních sil, létat protipovstalecké mise, ale počítá se s nimi i pro výcvik pilotů a v neposlední řadě pro boj proti vzdušným cílům. Za tím účelem mají nést řízené střely Sidewinder. Pro senegalské letectvo bude zavedení L-39NG skutečnou revolucí. Jeho posledním proudovým letounem nasazovaným v bojových operacích byl rovněž cvičný/lehký bitevní Fouga CM.170 Magister z 50. let létající v Senegalu od 70. let a již vyřazený.

Otázkou pak ovšem také je, do jaké míry bude případný prodej letounů do takového prostředí, které nemá zkušenosti s nejmodernějšími výcvikovými postupy - a v zásadě je ani příliš nepotřebuje, dostatečným argumentem pro další úspěch projektu, a dobrou reklamou při nabídce letounů dalším zákazníkům. Zejména, když i tento prodej čtyř strojů zasáhla pandemie COVID-19 a byl odložen na neurčito. K předběžné dohodě o prodeji čtyř strojů došlo již v dubnu 2018 a s konečnou dohodou se počítalo letos na jaře, ale omezující opatření zabránila společnosti Aero a jejím senegalským partnerům setkat se a smlouvu dotáhnout do zdárného konce. Svou roli mohl hrát i harmonogram vývoje letounu, který dosud nemá potřebné certifikace.

Letoun L-39NG dosud neobdržel certifikaci pro základní a pokročilý výcvik ani certifikaci pro nasazení v roli lehkého bitevního letounu. Výcviková certifikace je v plánu ještě letos, certifikace pro použití zbraní pak v roce 2021. Pro Aero Vodochody, které nedávno změnilo majitele, je neuskutečnění obchodu se Senegalem zřejmě velmi nepříjemou ranou. Společnost je již několik let ve ztrátě (223 milionů v roce 2018), redukovala počet zaměstnanců, a problémy, které pandemie COVID-19 způsobily mj. leteckému průmyslu i provozu, se nepochybně na jejím dalším výsledku negativně podepíší také. Na začátku roku, před prodejem celkem logicky, oznamovala optimistické předpovědi o zdvojnásobení tržeb nebo o přednostním dodávání letounů státům V4, a zahájení sériové výroby L-39NG. Nyní se bude, jako mnohé další firmy působící v oboru, chytat pověstného stébla, a nezdá se, že tím bude moci být opožděný prodej do Senegalu.

Z hlediska dalšího vývoje projektu L-39NG bude pro Aero Vodochody důležitější referencí pořízení nových letounů státní společnosti LOM Praha, která je plánuje pořídit pro Centrum leteckého výcviku v Pardubicích. Jisté to ovšem není, ačkoli ministr Metnar ve zmíněném rozhovoru zájem nové letouny koupit potvrdil. Hovoří se o částce 1,1 miliardy korun (bez DPH), k níž přibude další zakázka na servis letounů. V duchu posledního vývoje otázky údržby armádní techniky podle kontrolního závěru NKÚ a jak byla nedávno diskutována mj. na výboru pro obranu je třeba při pořizování techniky nadále důsledně započítat i náklady životního cyklu.

Protože L-39NG ještě nejsou hotové, objevily se informace o tom, že LOM Praha, jehož L-39C končí životnost, si pro překlenutí doby, než budou nové stroje k dispozici, pronajme si starší L-39 za 120 milionů. To ministr Metnar nepotvrdil, uvedl, že o tom zatím nebylo rozhodnuto: "Uvidíme, kdy se podaří koupit nové, kdy doběhne certifikace nového letounu, a je otázka, zda dříve stihneme nakoupit letouny, nebo na tu dobu, než je nakoupíme, budeme mít pronájem, abychom udrželi kontinuitu výcviku pilotů, které potřebuje armáda," odpověděl ministr obrany.

Armáda využívá pro výcvik cvičné dvoumístné verze L-159T ALCA a JAS-39D Gripen, ale základní a pokročilý výcvik zajišťuje právě Centrum leteckého výcviku jako součást LOM Praha na cvičných letounech různého typu. Někteří odborníci v minulosti zpochybnili výsledek a přínos projektu L-39NG pro výcvik budoucích pilotů nadzvukových letounů s odkazem na shodnou charakteristiku letounu s půl století starým předchůdcem. Pravdou také je, že dosud jediná reálnější možnost prodat nový letoun do zahraničí, přišla ze Senegalu, který přitom L-39 nikdy neměl, zatímco země, v nichž proslulé Albatrosy ke všeobecné spokojenosti létaly desítky let, o L-39NG zájem neprojevily.

Přes vyjádřený zájem ministerstva obrany pořídit čtyři letouny pro Centrum leteckého výcviku, a možná právě kvůli němu, je možná na místě obava, jestli projekt L-39NG nekráčí ve šlépějích projektu L-159 z 90. let, tedy projektu, který při životě udržel ne jeho mezinárodní úspěch, ale český daňový poplatník.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace