Kamov Ka-50 a Ka-52 – Černý žralok, Aligátor a Krokodýl nilský (od 1995)

Kamov Ka-50 a Ka-52 – Černý žralok, Aligátor a Krokodýl nilský (od 1995)

Kamov Ka-50 je ruský jednomístný bitevní vrtulník přijatý do služby po dlouhém vývoji v roce 1995. Stroj se na první pohled vyznačuje dvěma protiběžnými hlavními rotory, díky nimž je mimořádně pohyblivý. Jeho vývoj byl veden snahou odpovědět na zavedení amerických AH-64 Apache, a dále pokračoval v 90. letech dvoumístnou variantou schopnou průzkumných operací, označování cílů a koordinace akce vrtulníkové skupiny. V roce 2020 je očekávána finální dodávka tendru podepsaného egyptskou armádou v roce 2015.

První let útočného vrtulníku Kamov Ka-50, na němž byly konstrukční práce zahájeny v roce 1978, proběhl v červnu 1982 pod označením projektu V-80, a několik let o něm na západě neexistovalo ponětí. První fotografie se objevila v roce 1989, a teprve po rozpadu SSSR dostal stroj také své označení. Šlo o sériovou variantu prototypu V-80Sh-1, a v roce 1992 byl představen veřejnosti v Moskvě a světové veřejnosti následně během Farnborough Airshow ve Velké Británii.

Protiběžné koaxiální rotory odstraňují potřebu ocasního rotoru a dávají stroji mimořádnou obratnost včetně schopnosti úplných přemetů a výkrutů. Ka-50 byl schválen do výzbroje armády Ruské federace v srpnu 1995; ale ekonomická situace neumožnila výrobu plánovaných stovek strojů, jež měly v roli útočné helikoptéry nahradit víceúčelové Mi-24. Celkem bylo vyrobeno 32 jednomístných Ka-50. Černý nátěr pro film Černý žralok pak také dal stroji jeho bojové jméno. Severoatlantická aliance byla poněkud nedůvěřivá k jednomístné variantě, a považovala ji za stíhací, určenou pro boj proti vrtulníkům protivníka. V kódu NATO je označována jako Hokum, a s nástupem dvoumístné verze jako Hokum A. Slouží pro podporu speciálních sil; roli hlavního bitevního vrtulníku armády přebírá stroj Mi-28 (Havoc). Vyvinuty byly také varianty Ka-50N a Ka-50Sh se schopností nočních a denních i nočních operací.

Vybavení pro denní i noční nasazení je také instalováno na dvoumístné verzi označované jako Ka-52 s bojovým jménem Aligátor, v kódu NATO „Hokum B“. Ta je rovněž výsledkem nezbytnosti ekonomických úspor: namísto nezávislé nové konstrukce bylo rozhodnuto upravit existující projekt V-80. Oba piloti sedí vedle sebe, což bylo vyhodnoceno jako z hlediska různých plněných rolí užitečnější než obvyklejší tandemové uspořádání. Dvoumístná varianta také nese šest závěsníků pro zbraně oproti čtyřem u Ka-50, a to za cenu snížení pasivní ochrany a množství nesené munice pro automatický kanón ráže 30 mm (2A42, stejný, jaký nesou například BVP-2). Nesená výzbroj je přirozeně variabilní podle typu mise a zahrnuje u obou verzí protitankové řízené střely, neřízené rakety, podvěšené kanóny, bomby i protivzdušné střely, případně přídavné nádrže.

Pancéřování pilotní kabiny vydrží zásah projektilem ráže 12,7 mm, a proti ručním zbraním jsou odolné také rotory. Kromě pasivní ochrany nesou stroje výmetnice klamných cílů proti řízeným střelám. Ka-50 je rovněž prvním bojovým vrtulníkem s katapultem pilota; katapultáž je možná v libovolné rychlosti i výšce, včetně letu na zádech v minimální výšce 90 m.

Jednomístné stroje Ka-50 byly nasazeny při podpoře pozemních sil během tzv. druhé čečenské války, kde létaly ve spolupráci s vrtulníkem Ka-29 („Helix“), který zajišťoval průzkum a označování cílů. Dvoumístné Ka-52 jsou od roku 2015 nasazovány v Sýrii, mj. během tzv. palmýrské ofenzívy v roce 2017, jejímž výsledkem bylo osvobození města z rukou Islámského státu. V roce 2018 také ruská armáda v Sýrii o jednoho Aligátora přišla.

Kamov ve spolupráci s Israel Aerospace Industries vyvinul v 90. letech jinou dvoumístnou variantu: Ka-50-2 Erdogan, která se účastnila tureckého tendru na bitevní helikoptéru. Z ní v konkurenci s Eurocopter Tiger, AH-64 Apache a dalších strojů vzešla vítězně AH-1 SuperCobra. Exportní úspěch byl zaznamenám prodejem 46 Ka-52 Egyptu, z nichž první tři byly dodány v červenci 2017, a poslední mají přijít během roku 2020. Egyptské stroje jsou upraveny s ohledem na odlišné klimatické podmínky služby, a nesou bojové jméno Nilský krokodýl. Poté, kdy Francie v důsledku ruské anexe Krymu prodala lodě Mistral Egyptu, uspělo Rusko v tendru na palubní vrtulníky, a námořní varianta Ka-52K „Katran“ by podle probíhajících jednání měla na Mistralech sloužit v egyptských barvách.

Tagy