foto: Bennie J. Davis III , Wikimedia Commons, volné dílo/Katapultáž (ilustrační obrázek)
Západní letectva, ale zřejmě v tichosti i další uživatelé určitých typů uzemňují své flotily letounů. Klíčovým problémem je nespolehlivost katapultovacích sedaček od firmy Martin-Baker. Zatím není jasné, zda za to může skutečně jmenovaná firma, nebo nějaký subdodavatel, ale kontrola kvality musí být o to přísnější, když jde o život.
Dnes nejmodernější a nejcitovanější letouny F-35 jsou uzemněny, a uživatelů je více. Nepochybně dojde k soudům a finančnímu vyrovnání, škody jsou obrovské. Jenže až příliš nahlas bylo sděleno, že na zemi jsou i letouny Typhoon a vůbec se nemluvilo o uzemnění (v daném případě zafixování na palubu a do lodního hangáru) u námořní verze F/A 18 Super Hornet amerického námořnictva.
Snímek z webu Lockheed Martin ukazuje, kdo všechno a kde všude je s F-35 v problémech.
Co se týče letounů F-18 a Eurofighter Typhoon, řekněme, že je to ekonomicky, a hlavně politicky méně ožehavé téma.
Problémem je nespolehlivost něčeho, na čem závisí pilotův život. Mechanismus katapultáže má zajistit, aby pilot neměl při odpalu nohy pod palubní deskou, jinak o ně přijde. Dříve si pilot dal nad hlavu pancéřovou desku a prostě se prostřelil překrytem. Dnes je pyropatronami kryt odhozen a sedačka vypálena do volného prostoru. Při vyšší rychlosti pilot utrpí úder proudícím vzduchem a úder do páteře prudkou akcelerací sedačky. Akcelerace musí být dostatečná, aby nebyla sedačka zachycena zadními svislými plochami. Tento úder zezadu by pilot zřejmě nepřežil, neboť se může pokazit cokoliv, zasažení troskami, neodpojení sedačky od pilota, padák, ztráta vědomí kvůli zranění. Sedačka se pak odpojí a pilot přistane na vlastním padáku. Na padácích jsou i instalovány přístroje reagující na barometrický tlak, takže pokud by byl pilot zraněn nebo v bezvědomí, padák by se měl otevřít automaticky.
Psali jsme
Po rozhodnutí o nákupu letounů F-35 se rozběhla poměrně žhavá diskuze, co všechno to bude stát. Samozřejmě jedná se o nákup letounů, náhradních...
Jinou ligou ale jsou nejmodernější sedačky tzv. 0-0, což znamená, že sedačka po katapultáži i při nulové rychlosti a nulové výšce ho dostane daleko od letounu, který může vybuchnout, a do výšky, kdy se padák otevře a pilot bezpečně přistane. Ale pokud je na zemi a pyropatrony ho vynesou tak akorát do pár metrů, tak v lepším případě je těžce zraněn, v horším mrtev.
Technologie katapultovacích sedaček je známá již dlouho dobu. Za druhé světové války se pilot musel vyklonit a udělat manévr, který silou odstředivá síly a větru vytáhl z kabiny a od letadla, ale musel být dost vysoko. S érou proudových letadel již funguje katapultáž na vystřelovacích sedadlech, takže svým způsobem žádná jaderná fyzika, ale i malý uvolněný šroubek zničí miliardovou raketu.
Doporučujeme
Rusko představilo Su-75 Checkmate (Šachmat) koncem loňského roku na Dubai Air Show. Další maketa Su-75 se objevila loni v létě na moskevském...
Lze věřit, že všichni dosavadní uživatelé spojí síly a že Martin Baker chápe vážnost situace. Takže než si AČR tyto stroje pořídí, budou ,, dětské nemoci“ letounů i obdobné problémy již odstraněny.
Zdroj: eurasiantimes.com, bloomberg.com
Tagy