Katapultáž se sedačkou Martin-Baker: Sázka na boží vůli

Katapultáž se sedačkou Martin-Baker: Sázka na boží vůli
Autor fotografie: Bennie J. Davis III , Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Katapultáž (ilustrační obrázek)
03 / 08 / 2022, 13:00

Západní letectva, ale zřejmě v tichosti i další uživatelé určitých typů uzemňují své flotily letounů. Klíčovým problémem je nespolehlivost katapultovacích sedaček od firmy Martin-Baker. Zatím není jasné, zda za to může skutečně jmenovaná firma, nebo nějaký subdodavatel, ale kontrola kvality musí být o to přísnější, když jde o život.

Dnes nejmodernější a nejcitovanější letouny F-35 jsou uzemněny, a uživatelů je více. Nepochybně dojde k soudům a finančnímu vyrovnání, škody jsou obrovské. Jenže až příliš nahlas bylo sděleno, že na zemi jsou i letouny Typhoon a vůbec se nemluvilo o uzemnění (v daném případě zafixování na palubu a do lodního hangáru) u námořní verze F/A 18 Super Hornet amerického námořnictva.

Snímek z webu Lockheed Martin ukazuje, kdo všechno a kde všude je s F-35 v problémech.

             

                                                                        Zdroj: Lockheed Martin

 

Co se týče letounů  F-18 a Eurofighter Typhoon, řekněme, že je to ekonomicky, a hlavně politicky méně ožehavé téma.

Problémem je nespolehlivost něčeho, na čem závisí pilotův život. Mechanismus katapultáže má zajistit, aby pilot neměl při odpalu nohy pod palubní deskou, jinak o ně přijde. Dříve si pilot dal nad hlavu pancéřovou desku a prostě se prostřelil překrytem. Dnes je pyropatronami kryt odhozen a sedačka vypálena do volného prostoru. Při vyšší rychlosti pilot utrpí úder proudícím vzduchem a úder do páteře prudkou akcelerací sedačky. Akcelerace musí být dostatečná, aby nebyla sedačka zachycena zadními svislými plochami. Tento úder zezadu by pilot zřejmě nepřežil, neboť se může pokazit cokoliv, zasažení troskami, neodpojení sedačky od pilota, padák, ztráta vědomí kvůli zranění. Sedačka se pak odpojí a pilot přistane na vlastním padáku. Na padácích jsou i instalovány přístroje reagující na barometrický tlak, takže pokud by byl pilot zraněn nebo v bezvědomí, padák by se měl otevřít automaticky.

Jinou ligou ale jsou nejmodernější sedačky tzv. 0-0, což znamená, že sedačka po katapultáži i při nulové rychlosti a nulové výšce ho dostane daleko od letounu, který může vybuchnout, a do výšky, kdy se padák otevře a pilot bezpečně přistane. Ale pokud je na zemi a pyropatrony ho vynesou tak akorát do pár metrů, tak v lepším případě je těžce zraněn, v horším mrtev.

Technologie katapultovacích sedaček je známá již dlouho dobu. Za druhé světové války se pilot musel vyklonit a udělat manévr, který silou odstředivá síly a větru vytáhl z kabiny a od letadla, ale musel být dost vysoko. S érou proudových letadel již funguje katapultáž na vystřelovacích sedadlech, takže svým způsobem žádná jaderná fyzika, ale i malý uvolněný šroubek zničí miliardovou raketu.

Lze věřit, že všichni dosavadní uživatelé spojí síly a že Martin Baker chápe vážnost situace. Takže než si AČR tyto stroje pořídí, budou ,, dětské nemoci“  letounů i obdobné problémy již odstraněny.

 

Zdroj: eurasiantimes.com, bloomberg.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace