Jednou z akvizic Ministerstva obrany, která přitahuje pozornost odborníků i veřejnosti, a zaráží nejen na první pohled nesmyslným a nepřijatelným vysvětlením náhlého zdvojnásobení ceny, je pořízení pasivních sledovacích systémů VERA-NG od společnosti ERA ze skupiny Omnipol. Ze 645 milionů jsme se dostali na 1,5 miliardy, protože si na ministerstvu prý někdo neuvědomil, že nakupuje systém nové generace a kalkuloval dvacet let staré ceny. Podle odborníka na obranu Jaroslava Štefce je takové vysvětlení nesmyslné, nedůstojné a celá kauza je zřejmým pokusem o podvod. A opravdu pořizuje armáda jiný systém, "nejmodernější" a "velmi odlišný od dodávky pro NATO před šesti lety", jak tvrdí Ministerstvo obrany?
Tisková zpráva MO o nákupu radarů říká, že základem systému jsou nové pasivní sledovací systémy Věra NG. V každém kompletu je kromě radiolokátorů pět nákladních vozidel Tatra T-815 8x8, terénní automobily, stany, potřebná výpočetní technika a další součásti. „Nové komplety obdrží vojáci v letech 2021 a 2023. Cena je v místě a čase obvyklá, což máme ověřeno nezávislým znaleckým posudkem,“ objasnil náměstek Filip Říha.
Psali jsme
SECURITY magazín se zeptal Jany Černochové, jak vnímá kauzu nákupů pasivních sledovacích systémů Věra, jejichž nákup má vyjít na více než dvojnásobek...
NCIA (agentura NATO pro komunikace a informace) pořídila dva pasivní sledovací systémy VERA NG od společnosti ERA za 434 milionů korun. Ministerstvo sice ve své dnešní zprávě doslova uvádí "dodávka pro NATO před šesti lety" - jenže před šesti lety byla podepsána smlouva. Dodávka proběhla v roce 2018. A základem systému byly tehdy, stejně jako jsou dnes, pasivní sledovací systémy označené jako VERA NG. V čem se ve skutečnosti obě zakázky mohou lišit?
"NCIA pořizovala systém, který lze označit jako převozný," říká Jaroslav Štefec, vojenský analytik, který vystudoval obor Zbraně a ochrana proti nim - raketová technika na VAAZ Brno a kromě armády působil jako vysoký úředník ministerstva obrany. Systém, který pořídilo NATO, je určený ke stacionárnímu nasazení a v případě potřeby jej lze převézt do jiného působiště. Armáda České republiky pořizuje systém mobilní, schopný okamžité změny pozice. Panuje ovšem pochopitelná pochybnost o tom, že jiné typy nebo množství podvozků, úroveň jejich balistické ochrany nebo množství teleskopických stožárů, na které odkazuje ministerstvo, opodstatňují rozdíl v ceně ve výši jedné miliardy korun.
Psali jsme
Ministerstvo obrany vyloučilo 17. ledna z výběrového řízení na dodání malého dopravního letounu i posledního účastníka. Dva ze tří...
Ministerstvo píše: "NATO kupovalo za 434 mil. Kč bez DPH. Cena za pořízení dvou kompletů pro AČR činí 1,245 mld. Kč bez DPH". I NATO ovšem kupovalo právě dva komplety.
Jak čteme ve zprávě NCIA z 5. prosince 2014:
"Tyto dva systémy budou dodány do tří let (...) systém je mobilním krytým taktickým komponentem, který detekuje a sleduje letouny na velkou vzdálenost pomocí detekce a zpracování letounem vysílaných impulzů. Systém se bude skládat z centrální stanice a několika vzdálených stanic zahrnujících senzory, spojovací a zpracovatelské moduly. Systém zahrnuje nákladní automobily, přívěsy a generátory, a může být snadno dopravován do dějiště operace a být rychle nasazen. Systém je projektován pro fungování v obtížných podmínkách s využitím různých způsobů přepravy."
Porovnejme to s vyjádřením Ministerstva obrany dnes: "V každém kompletu je kromě samotných radiolokátorů pět nákladních vozidel Tatra T-815 8x8, dva terénní automobily, pět stanů, stožáry, vysílačky, výpočetní technika, atd." Opravdu je zde prostor pro další náklady ve výši jedné miliardy korun? Určitě neexistuje technologický rozdíl v jádru systému, VERA NG je VERA NG.
Podle Jaroslava Štefce lze realisticky přijmout cenu vyšší o 25-30 % - jednak mobilní systém s vozidly s balistickou ochranou skutečně nákladnější je, a jednak stát může bez velkých výčitek domácí firmě kývnout na vyšší cenu, než jakou nabídla před šesti lety zahraničnímu zákazníkovi, a to nejen proto, že jde o formu podpory domácímu průmyslu a část nákladů se vrací prostřednictvím daní. Tím se však dostáváme v podstatě k částce původně oznámené a vládou schválené: 645 milionů je oproti ceně pro NATO navýšení o 48,6 %. Zavřeme-li obě oči, přičteme-li inflaci. Ale 1,245 miliardy? To je cena vyšší o 186 % (ceny bez DPH). Za pancéřované podvozky a větší počet stožárů? Je vůbec možné, že se by někdo přehlédl a počítal ceny pro systém starý 20 let? Ani před 20 lety nestály pancéřované podvozky, stožáry a počítače dramaticky jiné peníze.
Psali jsme
Poslanci Karlu Krejzovi (ODS) se nezamlouvá nákup dvou pasivních radiolokátorů Věra NG od společnosti ERA Pardubice. Poslanec kritizuje zejména cenu,...
Celý problém vznikl podle Jaroslava Štefce způsobem, který si lze snadno představit. Zatímco odborníci, výrobce a experti MO a armády stanovili realistickou cenu, obchodník či zprostředkovatel přišel později s požadavkem na její iracionální navýšení. A zařídil si ho.
Dnešní tisková zpráva MO dodává: "Abychom měli maximální míru jistoty, vydal ministr Lubomír Metnar pokyn k důslednému prověření celé zakázky nezávislým oddělením dohledu nad veřejnými zakázkami, které není součástí sekce vyzbrojování a akvizic. Ministr tak reaguje na spekulace, které se kolem této zakázky objevily."
1,5 miliardy je podle Jaroslava Štefce jednoznačně přemrštěná. Hovoří o "prachsprostém pokusu o podvod". Budeme tedy oddělení dohledu nad veřejnými zakázkami držet palce.
Tagy