Kdo dodá munici do děl? Nexter chce dodávky pro sebe. Ohrožuje to českou soběstačnost

Kdo dodá munici do děl? Nexter chce dodávky pro sebe. Ohrožuje to českou soběstačnost
Autor: Nexter|Popisek: CAESAR
22 / 06 / 2021, 20:45

Security Magazínu se podařilo získat exkluzívní informace ze zákulisí vyjednávání o nákupu samohybných děl CAESAR: jednání s francouzskou stranou jdou velmi pomalu. Nexter striktně trvá na tom, že z nových děl bude AČR střílet pouze munici certifikovanou společností Nexter. A právě rozsah a cenové podmínky certifikace jsou již několik měsíců předmětem jednání, kdy se pohledy obou stran zásadně liší. Není také zřejmé, zda cena za tuto certifikaci je již v ceně děla, či zda se jedná o samostatnou položku, která bude řešena separátně ve smlouvě s dodavatelem munice, společností STV GROUP.

Dále Nexter trvá na povinnosti odebírat některé komponenty pouze od Nexter a to za nevýhodných cenových podmínek.

Lze to vnímat tak, ze Nexter se snaží maximalizovat svůj podíl na úkor domácího průmyslu. Z přístupu francouzské strany je zjevná snaha o zamezení soběstačnosti České republiky v dodávkách munice, což by ve svém důsledku vedlo k závislosti na jediném dodavateli (tzv. vendor lock).

K aktuálnímu stavu vyjednávání se oficiálně vyjádřil i David Hác, generální ředitel STV Group: „Potvrzuji, že jednání s francouzskou stranou jsou náročná, ale věřím, že i za stávající aktivní účasti Ministerstva obrany dospějeme k dohodě, která bude v souladu původním příslibem 40% podílu domácího prumyslu,” uvedl.

Podle zákulisních informací celé jednání trvá již neúměrně dlouho. Schválení certifikace má klíčové konsekvence. Díky ní by se totiž česká Explosia stala přímým konkurentem NEXTERu na světových trzích, který by mohla nahradil nejen při dodávkách v ČR, ale i jinde. Ale právě tato certifikace, za kterou Česká republika prostřednictvím MO ČR tvrdě zaplatí, měla umožnit prodej zahraničním zákazníkům, a tím i návratnost investice.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace