Když budeš zlobit, půjdeš sloužit na Kuzněcov - postrach ruských námořníků vrací v roce 2024 na moře

Když budeš zlobit, půjdeš sloužit na Kuzněcov - postrach ruských námořníků vrací v roce 2024 na moře
Autor fotografie: By Gaz Armes - http://www.photos.mod.uk, OGL v1.0|Popisek: Admiral Kuzněcov
06 / 08 / 2023, 13:00

Jediná ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov, která utrpěla řadu zpoždění během oprav, může do konce příštího roku znovu vstoupit do služby v ruském námořnictvu, uvedla začátkem července ruská státní tisková agentura TASS.

"Pokud testy projdou bez závad, pak může být loď předána flotile na konci roku 2024. Pokud se během testů něco pokazí, pak je posun do roku 2025 nevyhnutelný."

12. prosince 2019 vypukl na lodi v Murmansku požár, údajně způsobený horkým kovem při svařování, který dopadl na zaolejovanou látku a následně se vznítily elektrické rozvody, spálil 600 m2 lodi a trvalo asi 20 hodin, než ho požární jednotky dostaly pod kontrolu. 2 lidé zemřeli a 14 bylo zraněno. Škody na lodi se odhadovaly na 1–1,5 miliardy dolarů. V předchozím roce (2018) utrpěla loď poškození během oprav, když se plovoucí suchý dok PD-50, ve kterém Kuzněcov byl, potopil a na palubu lodi se zřítil 70 tunový jeřáb a zanechal na letové palubě gigantický kráter.

Loď, která byla spuštěna na vodu v roce 1985, měla projít rekonstrukcí, jež by umožnila její provoz v roce 2023.

"Podle upraveného plánu by tovární námořní zkoušky letadlové lodi měly začít na jaře 2024," uvedl TASS s odkazem na nejmenovaný zdroj z obrany.

Ruský letadlový křižník byl spuštěn na vodu ke konci studené války v roce 1985 a mezi ruskými námořníky se prý traduje pořekadlo "když se budeš chovat špatně, budeš poslán na Kuzněcov". To už poněkud svědčí o jeho popularitě v ruské flotile.

Podle amerického serveru We are the Mighty je 55 000 tunové monstrum doprovázeno na svých nasazeních zaoceánskými vlečnými loděmi, protože dieselové agregáty sloužící jako pohon nejsou zrovna příkladem spolehlivosti.

Centrální vytápění lodi, která se často pohybuje v severních mořích, také není v kondici a údajně si námořníci musí v lodi instalovat vlastní topení, aby nezmrzli. To ale samozřejmě nezabrání potrubnímu systému během extrémních teplot zamrznout, ale pak se prostě zavře půlka latrín a 60% kabin je bez tekoucí vody. Ventilace lodi potřebuje také opravu, páchne plísní.

Tím ale nekomfort ruských námořníků nekončí. Lodní jídelna má prý kapacitu pouhých 150 míst, a posádka samotné lodi má 1 200 mužů a k tomu je nutné připočítat posádky letadel a jejich obsluhu.

Německý Welt označil pýchu ruského námořnictva za "nejnemocnější válečnou loď na světě" a připomněl slova příslušníka Royal Navy, který řekl: "Ruské lodě jsou nablýskané zvenku, ale uvnitř jsou prostě hrozné" - jinak řečeno "navrch huj, vespod fuj".

Potřebuje Rusko skutečně letadlovou loď, nedaly by se další peníze na opravy využít lépe jinde? Toto téma je diskutabilní. Jisté však je, že navzdory nesčetným neúspěchům, které nešťastná loď zažila, se zase někdy v budoucnu objeví na vlnách "prokletá loď“ s remorkérem v závěsu a snad už bez oblaku kouře nad sebou.

Zdroj: Reuters.com, We are the Mighty, Das Welt

Tagy článku