Klesá i ve Velké Británii ,,nadšení" pro letouny F-35? Původní předpoklad nákupu 138 strojů může vzít za své

Klesá i ve Velké Británii ,,nadšení&quote; pro letouny F-35? Původní předpoklad nákupu 138 strojů může vzít za své
Autor: Robert Sullivan, flickr.com (public domain)|Popisek: F-35
07 / 04 / 2021, 13:00

O letounu F-35 se opět v médiích hojně hovoří, nicméně spíše v negativních konotacích, a to i u amerického letectva. Spojenec USA Velká Británie pak sice učinil objednávku na pořízení celkem 138 stíhačů F-35, nicméně, ta nemusí být nakonec naplněna.

Letoun F-35 je opět v popředí pozornosti, i když ne úplně v pozitivním světle, a to i v USAF. SM před časem informoval o tom, že americké letectvo připustilo variantu pořízení nového stíhače, který by nahradil nejstarší F-16, jenž je ve službě od roku 1978. USAF se pustila do studie, která by zohledňovala přednostní mix stíhacích a dalších taktických letounů směrem k fiskálnímu roku 2023.

Ze studie pak může podle šéfa amerického letectva generála Charlese Browna vzejít i potřeba nového stíhacího letounu se schopnostmi pohybujícími se někde mezi F-16 na jedné straně a F-22, respektive F-35 na straně druhé. Nový letoun by pak nahradil již zmíněný stroj F-16. USAF tak na druhé straně nepřímo přiznalo, že stroji F-35 se to úplně nepodařilo.

Stíhače F-35 pak kromě jiných problémů aktuálně trápí nedostatečný počet motorů Pratt & Whitney F135, jichž se nedostává. Tyto motory také vykazují některé technické nedodělky, na jejichž odstranění se snaží USAF pracovat.

O různých problémech spojených s F-35 svědčí mnoho signálů z různých oblastí. F-35 je obecně hodnocen jako velmi drahý, a to jak z pohledu pořizovacích, tak i provozních nákladů. Dalším problémem je nedostatek náhradních dílů nebo celých motorů a jejich nespolehlivost. A neposledním probémem je i jejich hlučnost a termdynamické zatížení letištní plochy.

Problémům s cenou a snahou získat co nejvíce uživatelů odpovídá i to, že americká vláda nabízí případným zájemcům F-35 levněji než napříkad osvědčený F/A-18 Super Hornet. Problémy s náhradními motory a díly jsou dlouhodbě známy a problémy s hlučností byly řešeny v Norsku, kdy si obyvatelé stěžovali na hluk z vojenských letišť. Vláda rozhodla o přesunu letounů na základny vzdálenější od obydlených oblastí, což vyvolal odchod pilotů, kteří chtějí s rodinami žít ve městech, nikoliv v krásné, leč neobydlené norské divočině.

Nedá se však přímo říci, že by panovala nedůvěra k letounům 5 generace. Na F-22 nejsou slyšet jakékoliv stížnosti, ale tento stroj není tak masově zaváděn, slouží delší dobu a není na prodej do zahraničí. Konkurenční stroje 5. generace nejsou vyvinuty k bojovému nasazení s výjimkou zaváděného SU-57. Jedním z hlavních argumentů pro snížení počtu F-35, krom finanční stránky, je diverzifikace úkolů letectva na globálním válčišti, jak prezentoval generál Brown.

Nemálo amerických vysoce postavených politiků pak začíná dokonce hovořit veřejně o tom, že program letounů F-35 byl neúspěchem, nebo dokonce fiaskem, přičemž kromě technických závad kritizují i vysoké provozní náklady na letoun, jak už jsme zmínili jinde. ,,Kupujeme více letounů F-35, ale nejsme schopni provádět údržbu těch starších, takže čím více jich nakoupíme, tím horší je jejich celkový výkon. To musí přestat," vzkázal například kongresman John Garamendi z Demokratické strany.

Takové hlasy však sílí i v samotné USAF, kde jsou slyšet stále častěji hlasy, aby se objednávky letounů redukovaly i pro vlastní letectvo, čímž by se na druhé straně podpořila Brownova vize nového stíhacího stroje, o čemž byla řeč již shora, a došlo k větší diverzifikaci letounů.

A zdá se, že nedůvěra k letounům 5. generace se z USA pomalu přelévá i do Velké Británie. V původním plánu britské vlády je nákup celkem 138 letounů F-35, zatím jich závazně objednala 48. V některých médiích (The Times), se pak objevily informace, že právě číslo 48 má být nově konečně a dalších 90 už Velká Británie nepořídí. Tyto zprávy však na druhé straně dementoval náměstek ministra obrany Jeremy Quin, který ujišťuje, že Britové letounů 5. generace hodlají nakoupit více než 48. Nicméně Quin už neřekl, zda původní plán nákupu 138 stíhačů i nadále platí. Toto číslo je tak nadále nejisté.

Pokud by Britové opravdu nakonec výrazně ,,zkrouhli" nákup dalších letounů 5. generace, dávalo by to na druhé straně smysl, protože zbývající prostředky by se investovaly do nákladného projektu stíhače 6. generace Tempest. Otázka financování tohoto projektu současně s nákupy amerických letounů F-35 a jejich údržbou vyvstala už před nějakou dobou a mnozí britští politikové se ptají, zda je to vlastně ještě ufinancovatelné.

Uvidíme, jak se situace bude vyvíjet. Každopádně je jasné, že projekt F-35 zažívá asi svou největší krizi, která je kromě finanční stránky také krizí důvěry v tento stroj 5. generace. Pokud budou v budoucnu klesat objednávky letounů F-35 ze strany USAF, tak amerických spojenců, tak by to programu mohlo zasadit bez nadsázky smrtící ránu.

 

Zdroj: Defense News, Popular Mechanics

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace