Kolik tureckých letadlových lodí je potřeba na odstrašení nepřítele? Erdogan má jasno

Kolik tureckých letadlových lodí je potřeba na odstrašení nepřítele? Erdogan má jasno
Autor: 2020 Istanbul CC BY-SA 4.0|Popisek: TCG Anadolu
09 / 09 / 2020, 13:00

Podle tureckého prezidenta Recepa Erdogana potřebuje jím vedená země tři letadlové lodě k odstrašení nepřítele.

,,Turecko je mezi deseti zeměmi, které mohou navrhnout a vyrobit vlastní válečná plavidla. Mohu dnes vidět některé loďařské firmy, které jsou s námi. Můžeme postavit druhou a třetí letadlovou loď, je to tak? Protože my je potřebujeme k tomu, abychom byli odstrašující silou na moři," řekl turecký prezident.

Otázkou je, zda je při současných možnostech Turecka reálné. Turecké námořní síly má každopádně již příští rok posílit vrtulníková výsadková loď TCG Anadolu. Plavidlo vychází z designu víceúčelové vrtulníkové výsadkové lodi Juan Carlos I., která je v současné době největší válečnou lodí Španělska. Anadolu je určena pro několik druhů misí - pro podporu a přepravu vojenského výsadku, přepravu jednotek do operační oblasti (tzv. force projection), humanitární mise, nebo může plnit zároveň roli lehké letadlové lodi. Plán byl takový, že z její paluby budou moci operovat letouny F-35B, nicméně jejich dodávka byla USA zablokována.

Loď je 231 metrů dlouhá, 32 metrů široká, může dosáhnout rychlosti 23 uzlů. Dosah plavidla činí 9 000 námořních mil. Výzbroj tvoří čtyři dálkově ovládané zbraňové stanice se 4 kanony Aselsan STOP ráže 35 mm, dále tři dálkově ovládané zbraňové stanice s 3 kulomety Aselsan STAMP ráže 12,7 mm a dva zbraňové systémy Phalanx CIWS od amerického výrobce Raytheon. Anadolu je vybaven několika radary - SMART-S Mk2 a dvěma navigačními radary.

Pokud by Turecko skutečně pořídilo letadlové lodě, došlo by poměrně k zásadnímu narušení křehké rovnováhy ve středomoří i Černém moři. TCG Anadolu byla plánována pro pro vrtulníky a letouny F-35B, jak už bylo uvedeno. USA tento kontrakt zablokovaly a dalším jediným výrobcem majícím zkušenosti s letouny VTOL je Rusko. Pokud by Turecko začalo vyjednávat s Ruskem, potvrdilo by to odklon Turecka od prozápadních hodnot a k narušení integrity NATO. Jinak Turecko bude muset změnit určení lodí a vyvinout čistě letadlové lodě určené k použití klasických palubních letounů, možná se zkrácením startu pomocí zvýšené přední části letové paluby.

Každopádně zavedení třech letadlových lodí do operačního použití v této již tak nestabilní oblasti situaci jen zhorší a pravděpodobně vyvolá závody ve zbrojení s okolními státy. Při zavedení embarga na Turecko ze strany států EU a NATO zřejmě posílí snahy současné turecké administrativy o přiblížení k Rusku, Číně a islámským zemím.

 

Zdroj: ukdefence.org.uk

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace