foto: RHEINMETALL AG Corporate Sector Defence/BVP Lynx
Kauza výběru moderního BVP pro AČR k náhradě „muzeálních“ BVP-2 stále hýbe vojenskou i odbornou veřejností, a to již po řadu let. Déle, než u takto strategicky důležité zakázky i v banánových republikách je možné, a ve veletočích, jež jsou nevídané. A navíc ti nejperspektivnější a nejmodernější jako LYNX nebo PUMA jsou trvale odsouvání na úkor koncepcí z 80. let.
Benjamínkem na trhu je KF-41 LYNX od Rheinmetall, jenž teprve začíná službu v Maďarsku. Co k věku postrádá jsou bojové zkušenosti, ale co nabízí je to nejmodernější vybavení a nejdelší perspektiva životnosti. Lynx má senzor ABM na konci hlavně kanonu Rheinmetal MK30-2/ABM, PTŘS SPIKE nebo odpalovací zařízení pro UAV, výrazně moderní ergonomické vybavení pro osádku, otevřenou architekturu a dost prostoru pro vše, co by případně AČR v BVP chtěla přepravovat – drony, ženijní prostředky, doplňkové osoby. Zdá se, že Lynx svým způsobem nabízí nejvíc a AČR by získala nejvíc na nejdelší dobu. A není nutno zmiňovat, že hlavně od Rheinmetall jsou pojem, používají je, byť v jiné ráži i tanky Leopard nebo Abrams i K-2 Black Panther či turecké tanky, takže zde je neoddiskutovatelná technologická dominance. Munice je od stejného výrobce, takže plně kompatibilní bez nutnosti zapojit další subdodavatele. KF-41 Lynx, pro který se rozhodlo Maďarsko soutěží i v Austrálii a USA a nevede si špatně.
A společně s tímto vozidlem by přišly i zajímavé technologie od Rheinmetall, kdy technologický záběr je široký. Takže profit pro AČR i domácí nejen obranný průmysl. V Maďarsku Rgheimetall staví pro Lynx továrnu a zároveň tam přesunul středisko informačních technologií pro střední a východní Evropu. To zní jako rozvoj zajímavé průmyslové spolupráce i ve třetích zemích.
V počátcích představování možných kandidátů bylo odborníky MO řečeno, že moderním trendem do budoucnosti je bezosádková věž, ale aby se nikdo necítil diskriminován, tak je možno představit i vozidla s osádkovou věží. A pak ti samí odborníci mnohokrát přepracovali zadávací dokumentaci, z níž plyne že jedinou možností jsou vozidla s osádkovou věží – zvláštní obrat v názorech.
Pak jasně řekli, že je zapotřebí vozidlo s dlouholetou perspektivou rozvoje zhruba na 20-30 let (tak jak se neuvěřitelně rychle rozvíjejí různé technologie) aby BVP pro AČR mělo moderní zbraňový systém, otevřenou softwarovou architekturu a hlavně aby další modernizace a instalace technologií nevyžadovaly zásadní zásahy do konstrukce, například že odpružení, tedy torzní tyče, již danou hmotnost nezvládnou a je potřeba změnit spodek korby, ten zesílit, aby se daly instalovat nové, míněno silnější, torzní tyče. Instalace reaktivního pancíře ERA, aktivní ochrany a systémů a senzorů situačního povědomí hmotnost určitě zvýší.
Ve zbraňových systémech je zapotřebí možnost instalace modernějších PTŘS a samozřejmostí se stává programovatelná programovatelná munice ABM (Air Burst Munition). A u této munice se zvyšuje její přesnost a účinnost, pokud je programována senzorem u ústí hlavně, jenž měří skutečnou rychlost náboje a naprogramuje místo a čas. Při předprogramování je evidentní, že hlaveň e při palbě ohřívá a tím každý výstřelný náboj má jinou rychlost vzhledem ke změně tření uvnitř hlavně. Laicky řečeno, programátor určí místo a čas předem, ale fyzika nejde obejít a střela může nedoletět nebo přeletět.
Psali jsme
Do vojenského útvaru ve Vyškově si přijel prohlédnout bojové vozidlo pěchoty LYNX KF41 od společnosti Rheinmetall bývalý velitel SOG (speciální...
Po názorových veletočích „odborníků“ byl jeden kandidát vyřazen a zbyli tedy tři. Všechna vozidla jsou velmi zajímavá a mají svá pozitiva. Ale jak říká anglické pořekadlo „Think out of the box“, čímž je míněno neřešit detail, ale vidět širší konsekvence. Výrok „přeneseme k vám výrobu a technologii“ je hezký ale nenaznačuje možnost rozvoje a spolupráce v dalších zemích. Postavit továrnu, vyrobit a zavřít a nechat jen nějakou opravárenskou kapacitu nezní moc strategicky.
Slovensko se rozhodlo, a české MO se zřejmě na doporučení výše uvedených odborníků se též naklonilo pro CV-90 od BAE Hägglunds. Vozidlo používá řada zemí a třeba pro Norsko je již rozpracována modernizace na typ Mk.4, kdy pro ČR by měl být Mk.4+. Dalším kandidátem je ASCOD od GDELS, též v použití řady zemí. Jeho nejnovější varianta v Británii Ajax však trpí celkem velkými problémy.
Psali jsme
Sněmovní Výbor pro obranu na své dnešní 13. schůzi kromě plánovaných bodů projednal také dvě očekávaná témata přeložená z minulého týdne, kdy...
CV-90 bylo uvedeno do služby v roce 1993, jak již bylo řečeno, bylo čtyřikrát modernizováno a má sedm uživatelů, připojí se Slovensko a možná ČR. Takže je to pracant s dlouhou historií. ASCOD zahájil vývoj v na konci 80.tých let a do služby byl zařazen v roce 1998. A jsou s ním spokojeni 4 uživatelé (krom problémů s AJAX v Británii). Ale i ASCOD byl postupně modernizován.
Zde lze parafrázovat výrok bývalého NGŠ Opaty: „Víme, co chceme“. Ale zdá se, že v této soutěži jsou někteří, kteří vědí ještě silněji, co chtějí. Vojáci říkají, cokoliv je lepší než vysloužilý BVP-2, něco nám konečně dejte. Ale pak jsou zajímavé procesy, které ukazují že strategické „Víme co chceme“ nemusí obsahovat jednotný zájem ČR a AČR, ale pouze skupinový.
Zdroj: Rheinmetall; GDELS; BAE Systems; army-technology.com
Tagy