KOMENTÁŘ: Motanice v armádním vyzbrojování - radary, T-72 i BVP. Pofidérní kontroly i protichůdná argumentace. A podle čeho se určují priority armádních nákupů?

KOMENTÁŘ: Motanice v armádním vyzbrojování - radary, T-72 i BVP. Pofidérní kontroly i protichůdná argumentace. A podle čeho se určují priority armádních nákupů?
Autor: Koláž SM
06 / 05 / 2020, 16:00

Když ministr obrany Lubomír Metnar v únoru slíbil poslancům expertní tým, který přezkoumá předražené zakázky, mezi nimi modernizaci tanků T-72M4 CZ, myslel to možná upřímně, ale nestalo se. A možná jen potřeboval poslance uklidnit. Atmosféra byla rozjitřená především ohledně pasivních sledovacích systémů (DPET) VERA NG, a hořel tam termín, společnost ERA počítala s velkorysými zálohami. V absolutních číslech ovšem není modernizace tanků T-72M4 CZ nijak menší kauzou, a zvěsti o zdvojnásobení ceny ji dokonce postavily z tohoto hlediska nad kauzu DPET. Jsou potřeby Armády České republiky opravdu tím hlavním důvodem pro další modernizaci T-72?

Náčelník generálního štábu nedávno kategoricky odmítl jakékoli úvahy o modernizaci BVP-2. V přesvědčení, že Ministerstvo obrany bude mít potřebné prostředky na pořízení nových bojových vozidel pěchoty, a také na jejich provoz a na všechny ostatní projekty, trvá armáda na původním rozsahu akvizice 210 moderních pásových BVP.

Nejde o to, že na tancích T-72M4 CZ, aby mohly dále jezdit a neubývaly, je třeba vyměnit komponenty, které se již nevyrábějí, jako jsou systém řízení palby nebo termovizní kamery, (a celou řadu dalších prvků vyjmenovaných zde) zatímco modernizace BVP-2 by se opírala o jiný přístup, ať již bychom pro něj inspiraci hledali na Slovensku, ve Finsku nebo jinde, a týkala by se zbraňových systémů, přístrojového vybavení, nebo by zasáhla i do vlastností podvozku nebo zvýšila úroveň ochrany. Jde o to, že o BVP-2 jako o morálně zastaralých se armáda vyjadřuje již delší dobu, ale tanky, které jsou svou původní koncepcí ještě o něco starší, potřebuje "za každou cenu" modernizovat.

Přitom BVP-2 má armáda k dispozici bezmála dvě stovky, morálně jsou zastaralé (ve srovnání s moderními vozidly své kategorie), ale jejich technická životnost ještě nějaký potenciál má. Nedostaly se do pasti jako tanky T-72, které prošly technicky zajímavou a úspěšnou, leč ekonomicky absurdní a nesmyslně zdlouhavou modernizací, na jejímž konci disponujeme třicítkou vozidel závislých na zahraničních dodavatelích technologií, a provozuschopné tanky v důsledku postupně ubývají. Pro BVP-2 existuje zaběhnuté logistické zázemí. Za standardních okolností lze záměr obnovit výzbroj mechanizované pěchoty podporovat. V dnešní situaci je na místě diskutovat o alternativách. Při pohledu do okolních zemí, které BVP-2 (a příbuzná vozidla) mají a počítají s nimi i nadále, jednoduše česká kategorická "ne" nemohou obstát.

Částečnou a překlenovací modernizaci BVP-2 nabízíme, nejen my, do úvahy především z ekonomických důvodů. A z ekonomických důvodů také kritizujeme záměr dále modernizovat T-72. Zatímco modernizace desítek BVP-2 by mohla být zajímavou zakázkou pro český obranný průmysl a při vhodném řešení by vozidla získala na hodnotě a v budoucnu by bylo možné uvažovat o jejich prodeji, unikátních 30 tanků těžko někdo v budoucnu koupí. Dojezdí u Aktivních záloh, a naše malá armáda tak bude provozovat dva velmi různé hlavní bitevní tanky: T-72M4 CZ a nový moderní tank, který je třeba uvést do služby do 1. ledna 2026. Dvě různé ráže hlavní zbraně, zcela odlišná logistika provozu, zcela odlišné koncepce. Pokud jde o "překlenovací" funkci modernizovaných tanků, tj. vykrytí doby, než budou zavedeny tanky nové, MO předpokládá předání prvních modernizovaných vozidel zpět tankovému praporu v roce 2022 a ukončení celého programu v roce 2025. I kdybychom tedy nepřičetli žádnou dobu kvůli zdržením (která se při poslední modernizaci těchto tanků počítaly na mnoho let), je zřejmé, že modernizace má být hotova v době zavádění nových tanků do výzbroje, a tedy žádnou překlenovací funkci plnit nemůže.

Důležitou otázkou je, proč ministr Metnar napřed slíbil přezkoumat navýšení ceny modernizace T-72 v podání státního podniku VOP, a pak se to v tichosti nestalo, a namísto toho MO obnovilo proces vyjednávání s dodavatelem. Ministerstvo totiž především potřebovalo zaplatit zálohy (dva krát 277 milionů) za systém VERA NG, u kterého prý špatně spočítalo původní cenu, resp. postupovalo podle starého posudku. Ministr koncem ledna uvedl, že o navýšení ceny sněmovní výbor pro obranu, který původní rozpočet projektu schválil, nemusí informovat. Později v únoru rétoriku pod tlakem upravil a placení vysokých záloh pro výrobce DPET bylo zpochybněno, a do té doby také spadají informace o předražení modernizace tanků T-72 (a vrtulníků Mi-171Š nebo nákupu rušiček STRAKOM). Jenže slíbené prověření projektů, jak se později ukázalo, byla jen slova. Kauzu DPET neprošetřoval nezávislý Odbor interního auditu a inspekce Ministerstva obrany, ale Odbor dohledu nad akvizicemi, který původně schvaloval jednotlivé kroky zakázky: kontroloval tedy sám sebe. A v případě tanků nebyl ustaven slíbený expertní tým, a problém je řešen dalším vyjednáváním s dodavatelem - státním podnikem VOP.

Poté, kdy bylo poslancům slíbeno nezávislé prověření problematických projektů a byl obětován náměstek pro akvizice Říha, a zálohy za VERA NG byly v důsledku již podepsaných smluv zaplaceny, ministr Metnar na dlouhou dobu zmizel z éteru. Nezávislé prověření se nekonalo, a ministr se znovu ozval, až když se začala řešit otázka pořízení systému řízení dělostřelectva. Bude zajímavé sledovat, jak budou na konfrontaci jeho lednových a únorových prohlášení o přezkumu předražených projektů a reality reagovat poslanci výboru pro obranu. "Nemusel" je informovat o navýšení původně schválené ceny, a zřejmě ani o tom, že slíbené prověření zakázek se nekonalo.

Modernizaci T-72 považujeme za uměle vytvořenou poptávku, jejímž skutečným důvodem je přidělit zakázku státnímu podniku VOP. Ten v roce 2018 hospodařil se ztrátou 148 milionů korun, o rok dříve se ztrátou bezmála 60 milionů korun. A protože Ministerstvo obrany je zřizovatelem, chce touto cestou vylepšit hospodářské výsledky podniku. Pro ministrovu nespokojenost s fungováním managementu podniku byl v dubnu 2019 odvolán ředitel VOP Marek Špok. Podnik zakázek od Ministerstva obrany mnoho nedostává, a když už tedy "někdo něco vymyslí", je třeba to za každou cenu prosazovat, protože bez miliardové zakázky na zbytečnou modernizaci starých tanků by se problémy VOP CZ dále prohlubovaly. Informace o zdvojnásobení ceny modernizace T-72 z původních cca 900 milionů na 1,8 miliardy, působí jako klasické hospodské "zkusím to". Naštěstí si toho nešlo nevšimnout. Paradoxně teď bude původní cena vedle ceny dvojnásobné vypadat přijatelně. Není. Modernizovat tanky T-72 není třeba. Armáda potřebuje moderní tank. V nejnovější verzi pro profesionály, ve starší verzi pro výcvik a Aktivní zálohy.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace