KOMENTÁŘ: Perun a Vega od SVOSu: Neúspěšné projekty, které nekoupila ani česká armáda. Bude posledním dějstvím soud?

KOMENTÁŘ: Perun a Vega od SVOSu: Neúspěšné projekty, které nekoupila ani česká armáda. Bude posledním dějstvím soud?
Autor: www.armsvos.cz|Popisek: obrněná vozidla Vega a Perun
30 / 10 / 2019, 11:30

Sněmovní výbor pro obranu má na své dnešní schůzi bod věnovaný informaci o vojskových zkouškách vozidla Perun, který uvede ministr obrany Lubomír Metnar. Přizván je také náčelník generálního štábu Aleš Opata, a předpokládá se také účast ředitele a majitele společnosti SVOS, výrobce vozidel Perun (a Vega) Jaroslava Černého. Přeloučská společnost SVOS je od léta v ostrém sporu s Ministerstvem obrany, které odstoupilo od smlouvy na dodávku čtyř obrněných vozidel Perun určených pro 601. skupinu speciálních sil. Vozidlo neuspělo ve vojskových zkouškách a podle ministerstva nevyhovělo v 85 % hodnocených bodech - včetně parametrů se zásadním vlivem na spolehlivost a ochranu života posádky.

Pro SVOS nejde o první zklamání spojené s armádními zakázkami. Společnost, která se specializuje na úpravy civilních sériových vozidel, kterým dodává pancéřování, již dříve nabízela armádě svůj první projekt obrněného vozidla, těžké vozidlo VEGA kategorie MRAP (odolné proti minám). Ministerstvo obrany dalo v roce 2015 přednost vozidlům TITUS od francouzské společnosti Nexter Systems na podvozku Tatra. Smlouva na dodání 62 vozidel TITUS 6x6 byla podepsána letos v červnu.

Vozidlo PERUN pro 601. skupinu speciálních sil Ministerstvo obrany objednalo u společnosti SVOS v březnu roku 2017. SVOS uspěl s nejnižší nabídkovou cenou 94,5 milionu korun za čtyři vozidla a veškeré příslušenství, což byla cena významně nižší než předpokládaný rozpočet projektu, který dosahoval 134 milionů. Další potenciální uchazeči se buď nepřihlásili, nebo byli vyřazeni pro nesplnění podmínek.

V době objednávky existoval PERUN jen na rýsovacích prknech. Mezi důležité armádní požadavky patřila maximální hmotnost vozidel. 601. skss musí být vysoce mobilní a vozidla musejí být přepravitelná vzduchem, v podvěsu vrtulníky CH47 Chinook, a maximální požadovanou hmotnost vozidla 12 tun PERUN překročil o bezmála dvě tuny. Podnikovými a kontrolními zkouškami prošel, ale vojskovými, které probíhaly od července do října 2018 nikoli. Náčelník generálního štábu je prodloužil do června 2019, ale podle závěrů Ministerstva obrany ani to nestačilo a vozidlo neuspělo.

Podle vyjádření ředitele SVOSu Jaroslava Černého však od října 2018 do června 2019 zkoušky ve skutečnosti nepokračovaly. Společnost ve svém tiskovém prohlášení proces zkoušek kritizuje s tím, že během nich prý docházelo k porušování předpisů. Ředitel Černý dokonce prohlásil, že podle něj je daleko důležitější chránit životy lidí a zvýšit užitnou hodnotu vozidla než se bavit o nějaké hmotnosti. Ovšem hmotnost vozidla byla jedním z požadavků a parametry nelze v průběhu plnění zakázky měnit.

Druhým velkým problémem vozidel PERUN je zkouška úrovně balistické a protiminové ochrany, která nebyla provedena českou národní autoritou (VVÚ), ale v Německu, aniž by společnost před vojskovými zkouškami byla schopna/ochotna předložit kompletní dokumentaci. Proto také Ministerstvo obrany hovoří o nesplnění parametrů se vztahem k ochraně životů posádky.

Společnost SVOS se specializuje na úpravy civilních vozidel, a v tomto ohledu je nade vší pochybnost úspěšnou společností s působností po celém světě. Se svými dvěma vlastními projekty vozidel, které sama vyvinula, se ovšem neprosadila. Zcela určitě se na tom podepisuje fakt neúspěchu v obou akvizičních projektech pro Armádu České republiky, protože první otázkou zahraničního zájemce bývá, zda zbraň (vozidlo) používá domácí armáda výrobce. Ač mají podle ředitele Černého vozidla VEGA a PERUN tak dobré parametry, že by si je mohli najít i jiní zákazníci, a jsou schopná nasazení kdekoli na světě "bez ohledu na klima, teploty, terén nebo dostupnost servisní podpory", dosud na trhu neuspěla.

SVOS si možná přes mocnou PR kampaň ve prospěch svých produktů ukousl příliš velké sousto. S vozidlem VEGA se postavil v soutěži zbrojnímu gigantu Nexter, který produkuje a dlouhodobě úspěšně prodává stovky vozidel vlastní konstrukce, a nadto TITUS postavil na českém podvozku od Tatry, s nímž měl uzavřenou smlouvu o spolupráci. A zvítězil-li PERUN díky nejnižší nabídkové ceně, neznamená to, že byl pro armádu nejvhodnějším řešením. Jednak by AČR byla minimálně určitou dobu jeho jediným uživatelem (v počtu čtyř kusů), ale především podle armády nesplňuje její zásadní měřitelné požadavky.

Během dnešního jednání výboru pro obranu půjde zřejmě především o vysvětlování okolností průběhu vojskových zkoušek PERUNu. Je možné, že kauza skončí u soudu. Faktem nicméně zůstává, že Ministerstvo obrany ani Armáda České republiky vozidlo PERUN po neúspěšných vojskových zkouškách pro 601. skss nechtějí, a přezbrojení speciálních sil musejí vyřešit akvizicí vozidla jiného prověřeného a zřejmě především ve vývoji a výrobě vlastních vozidel zkušeného výrobce.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace