KOMENTÁŘ: Prověření zakázek je nezbytné. Výdaje musí být efektivní kvůli důvěře společnosti

KOMENTÁŘ: Prověření zakázek je nezbytné. Výdaje musí být efektivní kvůli důvěře společnosti
28 / 02 / 2020, 11:30

Ministr obrany Lubomír Metnar se na přelomu roku dostal pod silný mediální a posléze i politický tlak ve věci armádních akvizic. Průběh velkých zakázek byl ostře kritizován poslanci sněmovního výboru pro obranu a podvýboru pro armádní akvizice, kteří si stěžovali mj. na nedostatečnou komunikaci ze strany ministerstva. Kromě nejvýraznější kauzy systému VERA NG se řešily a řeší také modernizace tanků, vrtulníků Mi-171 a pořízení mobilních rušiček. Zakázky kritizoval premiér, odborná i laická veřejnost. Rezignoval náměstek Říha. A ministr obrany nechává všechny tyto zakázky prověřit.

Kauzy přicházejí v situaci, kdy vláda poněkud zavrávorala ohledně závazku České republiky jako člena Severoatlantické aliance dávat na obranu 2 % HDP. Vrací se tak do jisté míry situace probíraná v létě roku 2018, kdy vláda schválila programové prohlášení, které se lišilo od původní lednové verze, která říkala jednoznačně: "Postupně navýšíme rozpočet na obranu s cílem dosáhnout 2 % HDP v roce 2024, tak jak zní alianční závazek. Finance musí jít ruku v ruce s dobře připravenými a racionálními akvizičními projekty. Zavazujeme se předložit přesný plán financování a investic do roku 2024." - v červnu již závazek k roku 2024 nezazněl: "Postupně navýšíme rozpočet na obranu s cílem dosáhnout podílu 1,4 % na HDP do konce volebního období, tedy do roku 2021. Finance musí jít ruku v ruce s dobře připravenými a racionálními akvizičními projekty. Zavazujeme se předložit přesný plán financování a investic do roku 2024 a dál."

A je otázkou, dostane-li pro rok 2021 obrana skutečně 1,4 %. Ruku v ruce s tímto poněkud abstraktním údajem ovšem samozřejmě musí jít důraz na efektivní vynakládání prostředků. Nikdo nepochybuje, že by šlo velmi snadno vytvořit (či možná spíše rozšířit existující?) černou díru a díky předražení zakázek formálního ukazatele "snadno" dosáhnout. Závazek 2 % HDP na obranu tu samozřejmě není kvůli pěkným provizím či maržím, ale kvůli efektivitě ozbrojených sil.

A proto je více než dobře, že se o velkých zakázkách otevřeně hovoří, že má výbor pro obranu dostatečnou sílu, a to i díky práci vládních poslanců, aby do nich v případě pochybností účinně zasáhl, a současně že je ministr obrany ochotný a dostatečně silný, aby se jistě nemalému tlaku z druhé strany postavil a nechal zakázky nezávisle prověřit. Armáda potřebuje modernizovat a vybavit se moderní technikou na úrovni doby, s potenciálem dalšího vývoje a schopnou nasazení v horizontu desítek let. Ovšem při podezření na nehospodárnost (nebo horším) je na místě projekt zastavit. Je to dobrý signál i ve vztahu k nejsledovanější akvizici nejen letošního roku: pořízení nových pásových bojových vozidel pěchoty.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace