KOMENTÁŘ: Prověření zakázek je nezbytné. Výdaje musí být efektivní kvůli důvěře společnosti
Ministr obrany Lubomír Metnar se na přelomu roku dostal pod silný mediální a posléze i politický tlak ve věci armádních akvizic. Průběh velkých zakázek byl ostře kritizován poslanci sněmovního výboru pro obranu a podvýboru pro armádní akvizice, kteří si stěžovali mj. na nedostatečnou komunikaci ze strany ministerstva. Kromě nejvýraznější kauzy systému VERA NG se řešily a řeší také modernizace tanků, vrtulníků Mi-171 a pořízení mobilních rušiček. Zakázky kritizoval premiér, odborná i laická veřejnost. Rezignoval náměstek Říha. A ministr obrany nechává všechny tyto zakázky prověřit.
Kauzy přicházejí v situaci, kdy vláda poněkud zavrávorala ohledně závazku České republiky jako člena Severoatlantické aliance dávat na obranu 2 % HDP. Vrací se tak do jisté míry situace probíraná v létě roku 2018, kdy vláda schválila programové prohlášení, které se lišilo od původní lednové verze, která říkala jednoznačně: "Postupně navýšíme rozpočet na obranu s cílem dosáhnout 2 % HDP v roce 2024, tak jak zní alianční závazek. Finance musí jít ruku v ruce s dobře připravenými a racionálními akvizičními projekty. Zavazujeme se předložit přesný plán financování a investic do roku 2024." - v červnu již závazek k roku 2024 nezazněl: "Postupně navýšíme rozpočet na obranu s cílem dosáhnout podílu 1,4 % na HDP do konce volebního období, tedy do roku 2021. Finance musí jít ruku v ruce s dobře připravenými a racionálními akvizičními projekty. Zavazujeme se předložit přesný plán financování a investic do roku 2024 a dál."
Psali jsme
Kromě výrazného navýšení ceny dvou kusů pasivních sledovacích systémů VERA NG z původně předpokládaných 780 milionů na 1,5 miliardy byly kritiky...
A je otázkou, dostane-li pro rok 2021 obrana skutečně 1,4 %. Ruku v ruce s tímto poněkud abstraktním údajem ovšem samozřejmě musí jít důraz na efektivní vynakládání prostředků. Nikdo nepochybuje, že by šlo velmi snadno vytvořit (či možná spíše rozšířit existující?) černou díru a díky předražení zakázek formálního ukazatele "snadno" dosáhnout. Závazek 2 % HDP na obranu tu samozřejmě není kvůli pěkným provizím či maržím, ale kvůli efektivitě ozbrojených sil.
Psali jsme
Stal se náměstek ministra obrany pro řízení sekce pro armádní akvizice Filip Říha obětním beránkem a byl odejit z politických důvodů, nebo...
A proto je více než dobře, že se o velkých zakázkách otevřeně hovoří, že má výbor pro obranu dostatečnou sílu, a to i díky práci vládních poslanců, aby do nich v případě pochybností účinně zasáhl, a současně že je ministr obrany ochotný a dostatečně silný, aby se jistě nemalému tlaku z druhé strany postavil a nechal zakázky nezávisle prověřit. Armáda potřebuje modernizovat a vybavit se moderní technikou na úrovni doby, s potenciálem dalšího vývoje a schopnou nasazení v horizontu desítek let. Ovšem při podezření na nehospodárnost (nebo horším) je na místě projekt zastavit. Je to dobrý signál i ve vztahu k nejsledovanější akvizici nejen letošního roku: pořízení nových pásových bojových vozidel pěchoty.
Tagy