KOMENTÁŘ: Souvisí kauza předražených radiolokátorů s nákupem Aera Vodochody?

KOMENTÁŘ: Souvisí kauza předražených radiolokátorů s nákupem Aera Vodochody?
Autor: flickr.com (CC BY-ND 2.0)
23 / 01 / 2020, 21:00

Začátkem října rozvířily spekulace o prodeji Aera Vodochody Lidové noviny a vcelku trefně se nebály použít v titulku spojení obchod desetiletí. Přestože potenciální zájemce - firma Omnipol námluvy oficiálně popřela, těžko mohla tisková mluvčí vzít zpět slova svého finančního ředitele Jana Smutného, který zájem veřejně potvrdil.

Smutný na konci září v rozhovoru pro časopis Forbes připustil: „O Aero máme zájem a jednáme o podmínkách akvizice.“ Chtělo jen dořešit financování. To měla poskytnout finanční skupina PPF. Otázka je v jaké výši a za jakou cenu. Kde vzít a nekrást?   

Začátkem roku přinesl deník Právo informaci o tom, že cena za pasivní sledovací systém Věra je oproti původnímu vládou schválenému rozpočtu dvojnásobná, tedy 1,5 mld., resp. trojnásobná oproti ceně 434 milionů, za kterou od Omnipolu koupilo stejný systém NATO před 5 lety. Ministerstvo se sice oficiálně hájí, že radary mají jinou konfiguraci, ale položme si otázku, stojí jiná konfigurace za jednu miliardu navíc. Bude cenový rozdíl mezi Fabií v motorizaci 1,2 a 1,6 trojnásobný? Těžko.

Není tajemstvím, že stávající vlastník Penta Investment by se rád Aera Vodochody zbavil. To se totiž pod italským vedením ocitlo po letech hojnosti v červených číslech. Zapříčinila to mimo jiné skutečnost, že lukrativní smlouva s firmou Sikorsky na výrobu vrtulníku S-76D nebyla prodloužena, navíc bylo vedení Aera oznámeno, že od roku 2023 Sikorski přesouvá výrobu kokpitů pro vojenský vrtulník Black Hawk zpět do USA. Že by se mělo blýskat na lepší časy, nenaznačilo ani jednání vlády ze začátku ledna 2019, kdy Andrej Babiš neposvětil nákup letadel L-39 NG pro LOM, na jehož vývoji se Omnipol podílel a vyžádal si od ministra Metnara další podklady a argumenty. Vlajková loď z Aera, která dosud stála Omnipol miliardu, tak stále nemá certifikace a ani domácí reference, což by rozvoji zahraničního vývozu rozhodně pomohlo. Jinými slovy firma je v červených číslech a 400milionová injekce od mateřské Penty je jen dočasným lékem. Omnipol má zájem a hledá prostředky. Kromě zaběhnuté továrny hrají jistě roli lukrativní pozemky a možnost výstavby nového letiště, které by mělo odlehčit už tak přetíženému Letišti Václava Havla, které z kapacitních důvodů plánuje výstavbu další ranveje.

Ticho po pěšině

Nezbývá než se ptát, zda nemohly sloužit peníze z předražené zakázky jako záloha za letiště Vodochody? V každém případě podle všech informací, které do dnešního dne proběhly sdělovacími prostředky, bylo kolem zakázky podezřelé ticho. Poslanec výboru pro obranu Karel Krejza (ODS) SM potvrdil, že podvýbor pro akvizice, jehož je členem, se touto zakázkou v minulém roce nezabýval. Také předsedkyně Výboru pro obranu Jana Černochová (ODS) uvedla, že se jí nezabýval ani Výbor, což je nestandardní a ministr Metnar bude muset tuto chybu napravit na jednom z dalších zasedání. 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace