Ústavní právník dává za pravdu Černochové: armádě velí ministr

Ústavní právník dává za pravdu Černochové: armádě velí ministr
foto: Ministerstvo obrany, Public domain/Ministryně obrany Jana Černochová

Ministryně obrany Jana Černochová přehledně a jasně doložila, jak to ve skutečnosti je s kompetencemi ministra obrany a náčelníka generálního štábu. Její pozici podpořil ústavní právník Jan Kudrna z Právnické fakulty UK.

Spor mezi ministryní obrany Janou Černochovou a náčelníkem generálního štábu Karlem Řehkou, který se v mediálním prostoru odehrává, resp. je mu věnována po čase opět intenzívní pozornost, by mohl tímto skončit: „Pro všechny, kdo sledují epickou ságu na téma kompetence ministra obrany vs. náčelníka GŠ AČR, přikládám posudek renomovaného ústavního právníka doc. JUDr. Jana Kudrny, Ph.D. Pevně věřím, že po jeho přečtení bude ve veřejném prostoru naprosto jasno a že žádný další ministr obrany nebude muset procházet stejným zpochybňováním své role,“ napsala Jana Černochová na svůj twitterový účet.

Generál nemá co komentovat poslance

 

Vysvětlení, které ministryně obrany nabízí, je nepochybně odpovědí na slova generála Řehky pro Aktuálně.cz: „Já zodpovídám za Armádu České republiky, takže se logicky vyjadřuji k tématům, která se armády týkají. A je jedno, kdo to říká. Pokud směrem k armádě zaznívají zavádějící informace, tak je téměř mojí povinností je uvést na pravou míru.“ Ten jimi reagoval na situaci z poslední letošní schůze sněmovního Výboru pro obranu. Místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO) položil sérii otázek k akvizici dronů PUMA 3AE a PUMA LE. Ve své odpovědi náčelník generálního štábu řekl, že podobné otázky a výhrady zasílají generálnímu štábu také některé firmy – což se nelíbilo přítomné ministryni obrany.

Náčelník generálního štábu Karel Řehka

V rozhovoru pro Aktuálně.cz situaci popsala ze svého pohledu takto: „Tam byly dotazy na drony a zazněly velmi slušně, nebyly ze strany poslanců nijak agresivní. Reakce pana náčelníka byla taková, že mu přijde, že to panu poslanci někdo psal. Tak jsem mu jenom polohlasně řekla, že mi přijde zbytečné to takto komentovat. Všichni, kdo tam seděli a slyšeli to, to považovali ze strany pana náčelníka generálního štábu za zcela zbytečné. On nemá co komentovat poslance.“ V obojím má Jana Černochová jednoznačně pravdu. Ostatně poznámka o „některých firmách“ žádné „zavádějící informace“ nevysvětlila ani neuvedla na pravou míru.

Ústavní právník Kudrna: Politické orgány jsou ozbrojeným silám nadřazeny

 

Vznikl zde určitý kompetenční spor. Jeho první dějství se odehrávalo v květnu loňského roku, kdy přinesl generál Řehka poprvé svou rezignaci premiéru Fialovi, který ji však nepřijal. Situace se opakovala letos v červenci, kdy generálovi rozmluvil rezignaci prezident Pavel. Základní nesoulad spočívající v otázce, kdo nese nejvyšší odpovědnost za ozbrojené síly, je svým způsobem gordickým uzlem. Ministryně Černochová ho rozetla s pomocí posudku, který vypracoval ústavní právník Jan Kudrna z Právnické fakulty UK.

Jana Černochová na twitteru píše: „Ano, NGŠ odpovídá za armádu tím, že stojí v čele generálního štábu, který ‚zabezpečuje velení armádě‘. Ale má to určité náležitosti. V tomto směru je jasný § 7 zák. 2019/1999 Sb., o ozbrojených silách, který praví: (2) Ministr k zabezpečení úkolů armády vydává rozkazy, které jsou závazné pro vojáky v činné službě. (3) Součástí ministerstva je Generální štáb Armády České republiky, který ZABEZPEČUJE velení armádě a který se v rozsahu své působnosti podílí na plnění úkolů stanovených ministerstvu zvláštním právním předpisem. V čele Generálního štábu Armády České republiky je náčelník Generálního štábu Armády České republiky (dále jen „náčelník Generálního štábu“). Takže NGŠ, který je součástí ‚ministerstva‘ v jehož čele stojí ‚ministr‘ ‚zabezpečuje velení‘, rozkazy ovšem vydává ministr. Tohle je už hodně pro fajnšmekry, ale to je přesně ten veledůležitý rozdíl ve vnímání.“

A „pro extra fajnšmekry“ přidává dvanáct stran posudku. Jeho závěr zní zcela jednoznačně: „...konečné rozhodnutí o tom, jak bude zajišťována obrana České republiky, pomocí jakých prostředků a jak tato rozhodnutí budou prosazována, je záležitostí politickou, kde ministr obrany je klíčovou a rozhodující osobou. Ce je důležité, ministr obrany je z rozhodnutí zákonodárce činitelem vybaveným celou řadou pravomocí k prosazení svého rozhodnutí, a to jak vůči Armádě České republiky, tak i vůči všem vojákům v činné službě. Způsob jejich užití v mezích právních předpisů je věcí politickou a osobní.“

Autor: Tomáš Černý

Tagy