Komunista Filip, lobbing a vazby na Rusko: Přednostní platby za nákup, který vláda zamítla. Projektu L-39NG tím uškodil

Komunista Filip, lobbing a vazby na Rusko: Přednostní platby za nákup, který vláda zamítla. Projektu L-39NG tím uškodil
Autor: koláž SM|Popisek: Vojtěch Filip
05 / 03 / 2021, 12:30

Vojtěch Filip, předseda KSČM, se pustil do zachraňování českého obranného průmyslu. Podivuje se nad tím, jak je možné, že Aero Vodochody musí samo financovat výrobu letounů L-39NG, a nedostane na to zálohové platby. Vidí v tom znevýhodnění domácí české společnosti před společnostmi zahraničními, což tedy je první z diskutabilních momentů interpelace na ministra obrany Lubomíra Metnara, do níž své zájmy Filip vtělil. Většinovým majitelem společnosti Aero Vodochody se přece loni stal maďarský podnikatel András Tombor. Aero Vodochody tedy z určitého nepominutelného úhlu pohledu přestalo být ryze českou společností.

Média již v polovině roku při představování vazeb nového majitele tradičního výrobce mj. cvičných letounů naznačovala ruskou stopu, a to by mohlo poměrně dobře vysvětlit také nově demonstrovanou vášeň českých komunistů pro úspěch nového produktu společnosti.

Ve své interpelaci ovšem Vojtěch Filip zcela pomíjí fakt, že smlouvu na pořízení čtyř těchto letounů vláda zamítla již v roce 2019, a od té doby věc v detailu nebyla na stole. Jediný, kdo by mohl mít o cvičná letadla teoretický zájem, je státní podnik LOM Praha. Nicméně ten je nyní v tísnivé ekonomické situaci, a tak jsou pro něj nová L-39 NG příliš drahou variantou. Chystá se proto k realizovaní levnějšího řešení.

Filipova argumentace je doslova absurdní v otázce přímé podpory. Ptá se, proč nebyla projednána smlouva o pořízení cvičných letounů L-39NG a proč Ministerstvo obrany "nepodpoří finančně významným způsobem" státní podnik LOM Praha. Přeloženo do českého jazyka: chce tím říci, proč přes státní podnik LOM Praha ministerstvo nepošle prostředky výrobci letounů, tedy jednak do Maďarska, jednak skupině Omnipol. Co prezentuje jako podporu státního podniku LOM Praha, je ve skutečnosti podpora novým vlastníkům Aera Vodochody, a to v situaci, kdy letoun nebyl ani Ministerstvem obrany, ani státním podnikem objednán. Nebyl zadán vývoj letounu , jeho nákup byl již jednou odmítnut, a Aero jej roky vyvíjí z vlastní iniciativy a na své náklady. Do toho přišla pandemie a neblahé vyhlídky především pro letecký průmysl., Pro nové vlastníky ve velmi nevhodnou chvíli. Řešením mají být podle komunistického předsedy peníze od daňových poplatníků. Což tedy není v případě společnosti Aero Vodochody nová situace.

Zároveň se, a to již evidentně směrem ke svým voličům, Vojtěch Filip ptá, zda by "české" Aero Vodochody mohlo mít "alespoň" podobné platební podmínky jako zahraniční dodavatelé a žádá pro ně jakési zálohové platby od LOM Praha. Ty označuje za "naprosto standardní" a připomíná příklady z uskutečněných obchodů ze zahraničními dodavateli. Tedy opět: kontrast mezi naším českým, ve skutečnosti převážně ale maďarským, Aerem Vodochody, a jinými a zřejmě hrabivými zahraničními dodavateli, které podle komunistického poslance "zvýhodňujeme" na úkor domácího průmyslu. Dokonce na půdě Sněmovny dnes prohlásil, že "českým firmám se zálohy neplatí", což má ilustrovat případ L-39NG, a je dvojnásobný nesmysl. Vyvést by z něj pana poslance mohla sama skupina Omnipol. Je to rok, kdy byly tématem mimořádně vysoké zálohy na systém VERA-NG od společnosti ERA z její stáje. Rozhodně tedy nelze bez argumentace prohlašovat, že české firmy by měli mít horší platební podmínky než zahraniční konkurence.

Ze strany státu neexistuje zadání L-39NG ani vyvinout ani vyrábět. Neexistuje objednávka na čtyři ani jiný počet letounů. Neexistuje smlouva o jejich pořízení jakoukoli formou. Jeho vývoj ani není dokončen a letoun nemá všechny nezbytné certifikace pro provoz v rámci Centrum leteckého výcviku Pardubice ani jinde. V této situaci se domáhat nějakých zálohových plateb a vyčítat jejich úhradu pro nejmenované zahraniční dodavatele, kteří je ale dostávají podle řádně podepsaných smluv, je skutečně zarážející. Ve své interpelaci poslanec Filip doslova píše, že Aero Vodochody AEROSPACE a.s. již v březnu (roku 2020) připravilo "výhodnou" smlouvu s LOM Praha. Jestliže tato "výhodná" smlouva ale leží rok u ledu, možná nebyla jako výhodná nebo jednoduše v této době realizovatelná vyhodnocena. Možná stát jednoduše nemá na mimořádné a neplánované výdaje. Tím méně na to má Ministerstvo obrany, kterému komunisté chtějí sebrat deset miliard. Mezi roky ohlašovanými prioritami nákupu techniky žádné cvičné proudové letouny nebyly.

Překvapivé vystoupení komunistického předsedy projektu L-39NG na českém trhu rozhodně nepomáhá. Naopak se odhalily vazby na východ, které vzbuzují otazníky. Interpelace, která měla původně pomoci Aeru Vodochody a Omnipolu, tak projektu udělala velice špatnou reklamu.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace