Autor fotografie: By Camera Operator: MITSUO SHIBATA - ID:DD-ST-86-06686 / Service Depicted: Other Service, Public Domain|Popisek: Frunze na moři
Byl chloubou sovětské a posléze ruské flotily, těžký raketový křižník třídy Kirov. Tato třída jsou největší válečná plavidla, která byla od roku 1949 postavena, tedy pokud nepočítáme letadlové lodě.
Z původně plánovaných pěti lodí byly postaveny pouze čtyři, jejich cílem byla likvidace nepřátelských ponorek a hladinového loďstva. Jsou poháněny kombinací dvou nukleárních reaktorů a dvou parních turbín, každá o výkonu 70 000 kW. Rychlost lodi je mezi 31 – 32 uzly.
Impozantní výzbroj se skládá z raketového systému P-500 Granit, který umožňuje vypálit dvacet raket na cíle vzdálené až 500 kilometrů. Systém řízení palby umožňuje řídit střely až prakticky do zásahu cíle, kdy vedoucí střela letí ve vyšší výšce kvůli identifikaci cíle a další jsou v nižší letové hladině. Pokud dojde k sestřelení vedoucí rakety, automaticky dojde k převzetí její role další střelou.
Lodě nesou dále protiponorkovou a protivzdušnou výzbroj jako 96 střel dlouhého doletu S-300F, nebo rotační kanóny ráže 30mm. Hlavní dělová výzbroj jsou dvě děla ráže 130 mm umístěná v jedné dělové věži.
Ze čtyř jednotek je již zcela vyřazen Admiral Ušakov (původní název Kirov). Admiral Nachimov (Kalinin) je nyní v loděnici Sevmaš a už několik let prochází nekonečnými opravami. Show boat ruské flotily Petr Veliký už také morálně zastaral a do opravy má nastoupit ihned poté, co se Nachimov vrátí na moře.
Nyní se naplnil i osud zbývajícího křižníku jménem Admiral Lazarev. Demontáž křižníku bude probíhat ve 30. loděnici. Kontrakt na likvidaci těžkého jaderného raketového křižníku Admirál Lazarev s 30. loděnicí podepsal Rosatom. Náklady na likvidaci se odhadují na 5 miliard rublů, práce by měla být dokončena do 30. listopadu 2025.
Dohady a informace o plánované likvidaci Admirala Lazareva probíhala již dlouhou dobu. Křižník byl stažen z ruské Tichomořské flotily v roce 1999 a o pět let později z něj byly demontovány jaderné reaktory a loď byla odstavena. V roce 2014 prošla loď opravami v doku, aby se udržela na hladině.
V roce 2015 bylo oznámeno, že loď bude vyřazena, protože je morálně zastaralá a fyzicky opotřebovaná a již několik let jen čekala ve frontě mezi dalšími jednotkami na opravy. V té době nebyly opravárenské podniky na Dálném východě připraveny opravit tak velkou loď a přeprava znehybněného křižníku do Severodvinsku byla problematická.
Admirál Lazarev, křižník Projektu 1144 Orlan, byl postaven v Baltské loděnici, kdy konstrukce byla zahájena 26. května 1981. Křižník vstoupil do Tichomořské flotily 31. října 1984 pod jménem Frunze, přejmenován na Admiral Lazarev byl 22. dubna 1994.
Zdroj: topwar.ru, tass.ru