Konec tendru na BVP. Babiš nařídil Metnarovi stopnout nákup

Konec tendru na BVP. Babiš nařídil Metnarovi stopnout nákup
18 / 04 / 2020, 15:15

O nevyhnutelné redukci akvizice pásových bojových vozidel pěchoty za 53 miliard korun v důsledku úsporných opatření státního rozpočtu jsme psali již 16. března. Den na to premiér Babiš na tiskové konferenci řekl, že "asi dneska okamžitě nepotřebujeme ta bévépéčka." Nyní nabývá věc konkrétních obrysů a dlouhodobě kritizovaný a předlouho se vlekoucí tendr má být "zbrzděn" - neměli bychom ale spíše číst "zastaven a zrušen"?

Andrej Babiš ve vysílání České televize dnes uvedl: "V této chvíli asi není situace na to, abychom kupovali BVP za 50 miliard. Víceméně jsme se domluvili s resortem obrany, že to přibrzdíme." Ministr obrany Lubomír Metnar se tak dostává pod tlak ze dvou stran: armáda nová pásová BVP jako náhradu za přesluhující BVP-2 potřebuje. A Metnar tedy chce s premiérem podle svého vyjádření o akvizici ještě jednat.

Pro Ministerstvo obrany, resp. pro Lubomíra Metnara osobně by ovšem zastavení akvizice v dnešní podobě mohlo být do velké míry vysvobozením. Největší nákup zbrojní techniky v historii samostatné České republiky se vleče roky a v přípravné fázi vyvstala řada pochybností kritizovaných odborníky a opozičními i koaličními politiky. Na jaře loňského roku si sněmovní podvýbor pro akvizice stěžoval na velmi špatnou komunikaci ministerstva - což zejména u nákupu takového rozsahu nevěštilo nic dobrého.

Za pochodu se měnily a složitě vysvětlovaly podmínky a požadované parametry. Armáda spustila pozoruhodnou vysvětlovací kampaň, v níž obhajovala vyloučení řešení opřených o bezosádkové věže mj. rizikem porouchaného stěrače. Z původně čtyř zvažovaných modelů (zbrusunový LYNX od Rheinmetallu, modernizované CV90 od BAE Systems, ASCOD 2 od výrobce Pandurů GDELS a v Bundeswehru zaváděná PUMA od PSM) zbyly po nečekaném vyřazení Pumy tři uchazeči.

Výzva jim podle ředitele odboru komunikace MO Jana Pejška měla být zaslána koncem dubna či v květnu. Do léta měl ze soutěže vzejít podle původního harmonogramu vítěz a ještě letos měla být podepsaná smlouva na dodávku 210 vozidel v sedmi variantách, přičemž na zakázce se alespoň ze 40 % měl podílet český obranný průmysl, "integrovaný" ztrátovým státním podnikem VOP CZ. Vzhledem k mnoha různým původním průtahům se takový postup může jevit jako poněkud optimistický. Od velké vysvětlovací kampaně bylo ve věci ticho po pěšině, až leckoho napadalo, nepostihla-li akvizici BVP klinická smrt.

V nové situaci bude muset armáda přeskládat své priority. Určitým řešením by mohla být redukce počtu pásových BVP a nahrazení některých variant kolovými a v České republice již vyráběnými modely (Pandur, Titus). Jakkoli je další odklad nepříjemný, stává se realitou. Premiér je s ministrem obrany "víceméně" domluven na přibrzděni. Je to příležitost začít znovu a lépe. Nevymýšlet za pochodu na první pohled diskriminačně působící požadavky, ale podle jasných kritérií rychle vybrat nejvhodnější řešení vyhovující dnešním trendům i možnostem krizí zasaženého státního rozpočtu. Trvat za nastalé situace na rozsahu stanoveném před lety v očekávání růstu HDP i podílu obranných výdajů na něm by mj. ohrozilo další z nevyhnutelných modernizačních projektů.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace