foto: Danazar, CC BY-SA 4.0 /Bell V-280 Valor
US Army si měla vybrat konvertoplán V-280 Valor v projektu FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft – budoucí útočný letoun dlouhého dosahu) jako náhradu za nyní provozované víceúčelové či bitevní vrtulníky. V provozu je již konvertoplán V-22 Osprey, ale v tomto letounu by mělo dojít k významnému generačnímu posuvu.
Výhoda konvertoplánu v jedné oblasti může být nevýhodou v oblasti jiné. Své o tom vědí v ruské armádě, jež má vysoké ztráty Ka-52 Alligator. Dva protiběžné rotory umožňují, na rozdíl od klasických vrtulníků, netradiční manévry a řekněme střelbu do všech stran, ale dva velké rotory vytvářejí velkou hlukovou stopu a usazení osádka vedle sebe, a ne za sebou zvětšuje radarový odraz.
Psali jsme
V oblasti technického a letového výcviku vycvičila společnost Bell 130 000 komerčních a vojenských pilotů.
Konvertoplán V-280 je na tom obdobně. Osádka jsou 4 osoby, přepravit může 14 osob a rotory mají průměr 10,7 metrů. A právě konce rotorů vytvářejí nejvyšší hluk vzhledem ke své rychlosti a případně i výboje statické elektřiny.
Výhodou konvertoplánu je schopnost VTOL, tedy kolmého startu a přistání, jako u vrtulníků, a zároveň vyšší rychlost v módu překlopených rotorů z vertikální do horizontální polohy. Ale zároveň to není žádný „drobeček“ který se schová v radarovém odrazu a nikdy nemůže mít charakteristiky stealth.
Bojový dolet má 930-1480 km a v upravené verzi může vykonávat stejnou, ale odlehčenou roli jako AC-130 Gunship. Tedy místo pro přepravu osob bude vyplněno zbraňovými systémy. Zřejmě by se mohlo jednat o šestihlavňový 20 mm rotační kanon Vulcan, maximálně o 40 mm L-60 Bofors, ale jako AC-130E Pave Aegis jistě neponese 105 mm M-102 houfnici.
Psali jsme
Těsně po nedávném americko-indickém cvičení u čínských hranic proběhlo součinnostní cvičení ruských a čínských strategických bombardérů...
Konvertoplány jistě mají budoucnost. Jejich benefity jako rychlost, dolet a nosnost jsou poměrně důležité. Ale i tak bude nutné jasné vydefinovat způsob a taktiku jejich použití, aby nedocházelo ke zbytečným ztrátám. Navíc vrtulníky stále mají své místo ve výzbroji armády. A asi není nutno připomínat, že provozní náklady a životní cyklus budou ekonomičtější než u dvoumotorových konvertoplánů.
Nahrazení jednoho systému druhým umožní v rámci logistiky sjednotít zásobovací systém. Ale role bitevního vrtulníku a konvertoplánu se nepřekrývají, ba naopak. V něčem mají stejné možnosti a schopnosti, ale v něčem se jedná o totálně rozdílné stroje.
Psali jsme
Dokumentace, kterou získal deník Wall Street Journal, ukazuje, že řada elektronických součástek pohánějících íránské bezpilotní letouny Mohajer-6 používané...
Takže do budoucna uvidíme, jaká bude koncepce nasazení amerického vrtulníkového, nebo spíše konvertoplánového letectva. Jak již bylo řečeno, dolet, rychlost a nosnost jsou u konvertoplánu vyšší než u vrtulníků.
A firma Bell je v tomto oboru, jak ve vrtulnících tak konvertoplánech, světovou špičkou.
Zdroj: thedrive.com, bellflight.com
Tagy