Autor fotografie: www.aero.cz|Popisek: Zakázky na údržbu a modernizaci nejsou krizí ovlivněny
Světová pandemie COVID-19, resp. protipandemická opatření světových vlád, zasáhla všechna odvětví ekonomiky. Mezi nejpostiženější pak patří letecký průmysl. Shodli se na tom účastníci semináře Výboru pro obranu nazvaného "Budoucnost a perspektivy obranného průmyslu v době po koronavirové pandemii" konaného ve středu 9. září na půdě Poslanecké sněmovny. "Český letecký průmysl je špičkový, ale bohužel je také velmi silně zasažen krizí," uvedl místopředseda Výboru pro obranu Antonín Staněk, který seminář zaštítil. Zeptali jsme se společnosti Aero, jak si aktuálně stojí.
Pro nové vlastníky společnosti Aero Vodochody, skupinu Omnipol (49 %) a maďarského podnikatele Andráse Tombora (51 %), kteří tradičního výrobce letadel potýkajícího se i bez COVIDu s ekonomickými potížemi (ztráta 223 milionů v roce 2018), koupili od skupiny Penta Investments letos v červnu, je pandemie samozřejmě nedobrá zpráva (firma letos očekávala návrat do černých čísel). Je jisté, že akvizice producenta pokročilé letecké techniky nekupovali zkušení obchodníci ze dne na den a že transakce byla připravována dlouhou dobu. S čím od začátku nemohl nikdo počítat, byla světová pandemie a její drtivé dopady na leteckou přepravu a v důsledcích na letecký průmysl celkově.
Protivirová opatření a omezení se nevyhnutelně dotkla všech firem na trhu, které se snaží rozjíždět nové projekty, ale nemožnost osobních setkání brání navazování kontaktů s potenciálními klienty i finalizaci rozjednaných smluv. Existující kontrakty mají zpravidla dlouhou setrvačnost a současná situace se jich dosud dramaticky nedotkla, což potvrzuje i vyjádření společnosti Aero Vodochody:
"Koronavirová krize zasáhla naše programy dodávek velkým zahraničním leteckým výrobcům (tzv. aerostructures), na nichž jsme evidovali pokles o zhruba 30 % oproti plánu na letošní rok. Aktuální situace ve firmě je stabilizovaná, dotčené programy se už před propuknutím krize podílely na tržbách aerostructures necelou třetinou, zatímco většinu tržeb Aera dnes tvoří programy MRO, tedy zakázky na údržbu a modernizaci letounů pro AČR a pro zahraniční zákazníky, které zaznamenávají rekordní růst a zároveň nebyly zatím krizí citelně ovlivněny."
Zatímco tedy existující zakázky dosud firmy drží nad vodou, a komplikace pro nové projekty se teprve projeví v budoucnu, aktuálně firmy pociťují především problém s nemožností dotáhnout do konce obchody, jejichž finalizační fáze narazila na COVID-19, což potkalo také projekt L-39 NG. Na jaře v důsledku opatření sešlo z obchodu se senegalským letectvem, a žádné konkrétní náhradní řešení se neobjevilo. Tisková mluvčí Aero Vodochody na otázku o příležitostech pro nový cvičný letoun odpovídá jen v obecné rovině: "Potenciálními zákazníky pro L-39NG jsou současní uživatelé letounů L-39, kteří za ně musí hledat náhradu, ale i další země, které chtějí cvičit vojenské piloty na vlastních strojích za přijatelných nákladů. Mezi potenciální zákazníky patří i soukromé společnosti zajišťující výcvik vojenských pilotů."
Díky maďarskému spoluvlastníkovi média opatrně spekulují o možnosti pořízení nového stroje maďarskou armádou, ale že společnost tuto možnost konkrétně neuvedla, leccos naznačuje. Jisté je, že akvizice Aero Vodochody přišla pro nové vlastníky v krajně nevhodný čas a místo rozjezdu firmy a jejího vytažení z červených čísel se budou muset soustředit na nápravu nečekaných škod.