Kritika jaká tu dlouho nebyla: Téměř kompletní opozice chce pozastavení projektu na nákup vozidel od společnosti Patria

Kritika jaká tu dlouho nebyla: Téměř kompletní opozice chce pozastavení projektu na nákup vozidel od společnosti Patria
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Patria AMV
20 / 04 / 2022, 17:00

Slovenský ministr obrany Jaroslav Naď (OĽANO) na základě zpochybňované "studie proveditelnosti" předložil koncem března vládě SR řešení nové zakázky na kolová bojová obrněná vozidla. Do 30. září 2022 mu vláda uložila uzavřít smlouvu s finskou společností Patria, jejíž nabídku navzdory četným námitkám ostatních rezortů MOSR vyhodnotilo jako nejvýhodnější. Oproti české nabídce vozidel Pandur II uspěli Finové díky podezřele nízké ceně životního cyklu vozidel. Nejen to pak v uplynulých týdnech kritizovala slovenská opozice. Ostře se proti projektu vymezila mj. strana SMER-SD i bývalý premiér Pellegrini.

Ještě před zveřejněním konečného rozhodnutí MOSR o výběru vozidla Patria AMV se k problému vyjádřil tiskový mluvčí opozičního SMERu-SD Ján Mažgút. V rozhovoru pro média kritizoval především fakt, že studie proveditelnosti, o kterou ministr obrany Naď opírá své rozhodnutí, nezvolila ve skutečnosti nejlevnější nabídku, která navíc nedostatečně zapojuje do zakázky, tedy výbory a údržby vozidel, firmy domácího slovenského obranného průmyslu: "U zakázek tohoto typu by mělo být primárním zájmem, když už nehovoříme a neopíráme se o současnou postcovidovou situaci, ale šlo o zahrnutí slovenského průmyslu do předmětu takové smlouvy. V minulosti se předpokládalo, že v případě nákupu takových vozidel bude určité procento účasti slovenského obranného průmyslu, tj. některé části vozidla se budou vyrábět přímo na Slovensku, nebo se na nich budou podílet slovenské firmy 40-60 %, což je zcela standardní záležitost," uvedl pro server vysokahra.sk.

Finská vozidla byla nabídnuta výrobcem za vyšší pořizovací cenu než česká vozidla Pandur II. Finskou nabídku pak zatraktivnila cena dvacetiletého životního cyklu, která je podle studie proveditelnosti více než třikrát nižší než nabídka česká. Aniž by bylo jakkoli vysvětleno, proč by měla technologicky srovnatelně náročná bojová technika pocházející z dalekého Finska být zázračně provozně tak výrazně levnější než v Česku vyráběná vozidla, jež se osvědčila ve více než desetiletém provozu v rámci Armády České republiky.

Kriticky hodnotil také faktické nevypořádání četných připomínek, které ostatní rezorty slovenské vlády vůči studii proveditelnosti vznesly. Tou nejpodstatnější bylo poukázáno právě na zřejmý rozpor mezi finskou a českou nabídkou ceny životního cyklu: "V každém případě se ministerstvo obrany musí vypořádat s připomínkami, jak jsem zmínil, studie proveditelnosti je jednoznačně ve prospěch finské společnosti PATRIA, která není nejlevnější a nepočítá s účastí slovenského zbrojního průmyslu."

Rozhodnutí slovenského ministra obrany kritizoval také expremiér Pellegrini, předseda strany HLAS-SD, a vytýkal mu stejné nedostatky: "Žádáme, aby byl podpis této dohody pozastaven do doby, než budou vyřešeny všechny pochybnosti, jako jsou jednotkové náklady, kompatibilita se zbraňovými systémy NATO, účast slovenského průmyslu," uvedl na tiskové konferenci.

Proti zakázce se vymezil i nezařazený poslanec Peter Kmec: "Již delší dobu jsme vyzývali ministra Nadě, aby předložil srovnání nabídek ohledně přesunu výroby na Slovensko, aby se slovenští výrobci zapojili v co největší míře," řekl a dodal, česká nabídka byla levnější a nabízela vyšší účast slovenského průmyslu.

Za netransparentní označil anonymitu rozhodující studie proveditelnosti, na níž podle MOSR pracovalo na 60 expertů z řad ministerstva i armády, také brigádní generál v.v. Jozef Viktorín. Ten na otázku týkající se nesouladu mezi ministrem obrany Naděm a Ministerstvem financí, které vede předseda strany OĽANO, expremiér Matovič, uvedl: "Ministerstvo financí si stěžuje, že údaje o nákladech na provoz vozidel nelze ověřit. Podotýkám, že tyto údaje jsou hlavním argumentem ministra Nadě při výběru finského transportéru Patria AMV. Dalším politickým faux pas ze strany MO je označení připomínek MF za nekompetentní, což nesvědčí o vnitřní komunikaci v rámci údajně nejsilnějšího vládního hnutí." Faktické nevypořádání 39 zásadních připomínek, které vznesla ostatní ministerstva slovenské vlády, označil za nebezpečný precedens pro přijímání důležitých materiálů, které budou propláceny z veřejných zdrojů.

Zdroj: cas.sk; Vysoká hra (a zde)

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace