foto: Wikimedia Commons, volné dílo/Patria AMV
Slovenský ministr obrany Jaroslav Naď (OĽANO) na základě zpochybňované "studie proveditelnosti" předložil koncem března vládě SR řešení nové zakázky na kolová bojová obrněná vozidla. Do 30. září 2022 mu vláda uložila uzavřít smlouvu s finskou společností Patria, jejíž nabídku navzdory četným námitkám ostatních rezortů MOSR vyhodnotilo jako nejvýhodnější. Oproti české nabídce vozidel Pandur II uspěli Finové díky podezřele nízké ceně životního cyklu vozidel. Nejen to pak v uplynulých týdnech kritizovala slovenská opozice. Ostře se proti projektu vymezila mj. strana SMER-SD i bývalý premiér Pellegrini.
Ještě před zveřejněním konečného rozhodnutí MOSR o výběru vozidla Patria AMV se k problému vyjádřil tiskový mluvčí opozičního SMERu-SD Ján Mažgút. V rozhovoru pro média kritizoval především fakt, že studie proveditelnosti, o kterou ministr obrany Naď opírá své rozhodnutí, nezvolila ve skutečnosti nejlevnější nabídku, která navíc nedostatečně zapojuje do zakázky, tedy výbory a údržby vozidel, firmy domácího slovenského obranného průmyslu: "U zakázek tohoto typu by mělo být primárním zájmem, když už nehovoříme a neopíráme se o současnou postcovidovou situaci, ale šlo o zahrnutí slovenského průmyslu do předmětu takové smlouvy. V minulosti se předpokládalo, že v případě nákupu takových vozidel bude určité procento účasti slovenského obranného průmyslu, tj. některé části vozidla se budou vyrábět přímo na Slovensku, nebo se na nich budou podílet slovenské firmy 40-60 %, což je zcela standardní záležitost," uvedl pro server vysokahra.sk.
Psali jsme
V rámci diskuse na profilu slovenského ministra obrany Jaroslava Nadě (OĽANO) byl zmíněn článek, který jsme věnovali sporným bodům tzv. studie proveditelnosti...
Finská vozidla byla nabídnuta výrobcem za vyšší pořizovací cenu než česká vozidla Pandur II. Finskou nabídku pak zatraktivnila cena dvacetiletého životního cyklu, která je podle studie proveditelnosti více než třikrát nižší než nabídka česká. Aniž by bylo jakkoli vysvětleno, proč by měla technologicky srovnatelně náročná bojová technika pocházející z dalekého Finska být zázračně provozně tak výrazně levnější než v Česku vyráběná vozidla, jež se osvědčila ve více než desetiletém provozu v rámci Armády České republiky.
Kriticky hodnotil také faktické nevypořádání četných připomínek, které ostatní rezorty slovenské vlády vůči studii proveditelnosti vznesly. Tou nejpodstatnější bylo poukázáno právě na zřejmý rozpor mezi finskou a českou nabídkou ceny životního cyklu: "V každém případě se ministerstvo obrany musí vypořádat s připomínkami, jak jsem zmínil, studie proveditelnosti je jednoznačně ve prospěch finské společnosti PATRIA, která není nejlevnější a nepočítá s účastí slovenského zbrojního průmyslu."
Rozhodnutí slovenského ministra obrany kritizoval také expremiér Pellegrini, předseda strany HLAS-SD, a vytýkal mu stejné nedostatky: "Žádáme, aby byl podpis této dohody pozastaven do doby, než budou vyřešeny všechny pochybnosti, jako jsou jednotkové náklady, kompatibilita se zbraňovými systémy NATO, účast slovenského průmyslu," uvedl na tiskové konferenci.
Psali jsme
Bývalý slovenský predseda vlády Peter Pellegrini ostro skritizoval nákup armádnych obrnených vozidiel 8x8 AMVXP, ktoré má dodať fínska spoločnosť Patria....
Proti zakázce se vymezil i nezařazený poslanec Peter Kmec: "Již delší dobu jsme vyzývali ministra Nadě, aby předložil srovnání nabídek ohledně přesunu výroby na Slovensko, aby se slovenští výrobci zapojili v co největší míře," řekl a dodal, česká nabídka byla levnější a nabízela vyšší účast slovenského průmyslu.
Za netransparentní označil anonymitu rozhodující studie proveditelnosti, na níž podle MOSR pracovalo na 60 expertů z řad ministerstva i armády, také brigádní generál v.v. Jozef Viktorín. Ten na otázku týkající se nesouladu mezi ministrem obrany Naděm a Ministerstvem financí, které vede předseda strany OĽANO, expremiér Matovič, uvedl: "Ministerstvo financí si stěžuje, že údaje o nákladech na provoz vozidel nelze ověřit. Podotýkám, že tyto údaje jsou hlavním argumentem ministra Nadě při výběru finského transportéru Patria AMV. Dalším politickým faux pas ze strany MO je označení připomínek MF za nekompetentní, což nesvědčí o vnitřní komunikaci v rámci údajně nejsilnějšího vládního hnutí." Faktické nevypořádání 39 zásadních připomínek, které vznesla ostatní ministerstva slovenské vlády, označil za nebezpečný precedens pro přijímání důležitých materiálů, které budou propláceny z veřejných zdrojů.
Zdroj: cas.sk; Vysoká hra (a zde)
Tagy