foto: Alan Wilson, CC BY-SA 2.0/Consolidated PBV-1A Catalina v roce 2021
Floridská společnost Catalina Aircraft plánuje vyrábět moderního nástupce legendárního druhoválečného hydroplánu. Tvrdí o něm, že dokáže provádět výsadkové obojživelné operace požadované americkými ozbrojenými silami. Jde především o schopnost operovat z vodních a provizorních ploch poté, kdy nepřítel v úvodu konfliktu vyřadí standardní letecké základny z provozu.
Letoun nazvaný NGAA (Next Generation Amphibious Aircraft) Catalina II, dvoumotorový turbovrtulový obojživelný létající člun, vychází z historického letounu Consolidated PBY-5A Catalina, který mimo jiné za druhé světové války zajišťoval námořní hlídkování, přepravu, pátrání a záchranu, nebo protiponorkovou službu.
Psali jsme
Legenda. Tak by se stručně dal popsat americký létající člun PBY Catalina, později od verze PBY-5A obojživelný letoun. Jedná se o jeden z nejznámějších...
Podle Catalina Aircraft je NGAA Catalina II moderní obojživelný letoun s pokročilými motory a avionikou a nabídne schopnosti, které dnes žádný jiný obojživelný letoun nemůže poskytnout. Firma je držitelem amerických a kanadských typových certifikátů pro PBY-5A.
Ozbrojené síly Spojených států aktuálně hledají letadla nezávislá na vzletových a přistávacích drahách, která by mohla operovat v situacích, kdy budou velké letecké základny a vzletové a přistávací dráhy jedním z prioritních cílů protivníka v rámci symetrického konfliktu, a jako takové s velkou pravděpodobností záhy vyřazeny z provozu.
Velitelství speciálních operací amerického letectva proto testuje letoun, který nazývá MC-130J Amphibious Capability neboli MAC. Jedná se o tanker/transportní letoun pro speciální operace MC-130J přestavěný na plovákový letoun. Jeho testování a další vývoj je odhadován na minimálně další dva, spíše tři roky.
Psali jsme
V boji proti dronům nejsou nasazovány jen nejmodernější technologie. Rusko proti stále úspěšnějším ukrajinským námořním dálkově řízeným plavidlům, která...
Na rozdíl od plovákového letounu má létající člun výhodu ve schopnosti operovat i na neklidné vodě. Jeho trup, a odsud jeho pojmenování, má nepoměrně lepší nautické vlastnosti, a je na hladině stabilnější. Oba přístupy mají své výhody a nevýhody, a Catalina II není přímým konkurentem zmíněného projektu – mohly by se vzájemně vhodně doplnit.
Vojenská verze hydroplánu Catalina II, kterou společnost nazývá "NGAA Catalina II Special Use Variant", je nový sériový beztlakový dvouturbovrtulový obojživelný létající člun s maximální vzletovou hmotností 18 100 kg, schopný plnit úkoly při Sea State 3, tj. vlnách do výšky 1,25 m a větru do rychlosti 10 uzlů (18,5 km/h), určený pro podporu vládních a vojenských koncepcí operací (CONOP). Současně bude schopen, stejně jako jeho druhoválečný vzor, schopen operovat z ranvejí, ale i z nezpevněných ploch.
Jeho nádže pojmou až 10 258 litrů paliva, což mu dává více než 19 hodin operační schopnosti, což je plně srovnatelné s excelentním výkonem Cataliny ze 40. let. Maximální rychlost společnost udává 370 km/h (zde svůj vzoj překonává o více než 50 km/h), ale také schopnost letět rychlostí pouhých 115 km/h.
Psali jsme
V roce 1941 zúročila společnost Kawaniši zkušenost při vývoji velkých létajících člunů 30. let a do vzduchu se vznesl obrovský typ H8K, který...
Catalina II má umět transportovat až 30 plně vyzbrojených vojáků, nebo až 7250 kg nákladu či speciálního vybavení, jako jsou zpravodajské soupravy, systémy pro sledování a získávání cílů, průzkum, případně výzbroj. Na vnějších závěsnících pak unese až 1130 kg. Kromě vojenské verze pracuje společnost také na letounu určeném pro civilní uživatele.
video: Útok Cataliny na německou ponorku z filmu Greyhound
Zdroj: catalinaaircrafttrust.com, The Drive
Tagy