Kultovní druhoválečné Cataliny opět na scéně, floridská firma pracuje na moderní variantě

Kultovní druhoválečné Cataliny opět na scéně, floridská firma pracuje na moderní variantě
foto: Alan Wilson, CC BY-SA 2.0/Consolidated PBV-1A Catalina v roce 2021

Floridská společnost Catalina Aircraft plánuje vyrábět moderního nástupce legendárního druhoválečného hydroplánu. Tvrdí o něm, že dokáže provádět výsadkové obojživelné operace požadované americkými ozbrojenými silami. Jde především o schopnost operovat z vodních a provizorních ploch poté, kdy nepřítel v úvodu konfliktu vyřadí standardní letecké základny z provozu.

Letoun nazvaný NGAA (Next Generation Amphibious Aircraft) Catalina II, dvoumotorový turbovrtulový obojživelný létající člun, vychází z historického letounu Consolidated PBY-5A Catalina, který mimo jiné za druhé světové války zajišťoval námořní hlídkování, přepravu, pátrání a záchranu, nebo protiponorkovou službu.

Podle Catalina Aircraft je NGAA Catalina II moderní obojživelný letoun s pokročilými motory a avionikou a nabídne schopnosti, které dnes žádný jiný obojživelný letoun nemůže poskytnout. Firma je držitelem amerických a kanadských typových certifikátů pro PBY-5A.

Ozbrojené síly Spojených států aktuálně hledají letadla nezávislá na vzletových a přistávacích drahách, která by mohla operovat v situacích, kdy budou velké letecké základny a vzletové a přistávací dráhy jedním z prioritních cílů protivníka v rámci symetrického konfliktu, a jako takové s velkou pravděpodobností záhy vyřazeny z provozu.

Velitelství speciálních operací amerického letectva proto testuje letoun, který nazývá MC-130J Amphibious Capability neboli MAC. Jedná se o tanker/transportní letoun pro speciální operace MC-130J přestavěný na plovákový letoun. Jeho testování a další vývoj je odhadován na minimálně další dva, spíše tři roky.

Na rozdíl od plovákového letounu má létající člun výhodu ve schopnosti operovat i na neklidné vodě. Jeho trup, a odsud jeho pojmenování, má nepoměrně lepší nautické vlastnosti, a je na hladině stabilnější. Oba přístupy mají své výhody a nevýhody, a Catalina II není přímým konkurentem zmíněného projektu – mohly by se vzájemně vhodně doplnit.

Vojenská verze hydroplánu Catalina II, kterou společnost nazývá "NGAA Catalina II Special Use Variant", je nový sériový beztlakový dvouturbovrtulový obojživelný létající člun s maximální vzletovou hmotností 18 100 kg, schopný plnit úkoly při Sea State 3, tj. vlnách do výšky 1,25 m a větru do rychlosti 10 uzlů (18,5 km/h), určený pro podporu vládních a vojenských koncepcí operací (CONOP). Současně bude schopen, stejně jako jeho druhoválečný vzor, schopen operovat z ranvejí, ale i z nezpevněných ploch.

Jeho nádže pojmou až 10 258 litrů paliva, což mu dává více než 19 hodin operační schopnosti, což je plně srovnatelné s excelentním výkonem Cataliny ze 40. let. Maximální rychlost společnost udává 370 km/h (zde svůj vzoj překonává o více než 50 km/h), ale také schopnost letět rychlostí pouhých 115 km/h.

Catalina II má umět transportovat až 30 plně vyzbrojených vojáků, nebo až 7250 kg nákladu či speciálního vybavení, jako jsou zpravodajské soupravy, systémy pro sledování a získávání cílů, průzkum, případně výzbroj. Na vnějších závěsnících pak unese až 1130 kg. Kromě vojenské verze pracuje společnost také na letounu určeném pro civilní uživatele.

video: Útok Cataliny na německou ponorku z filmu Greyhound

Zdroj: catalinaaircrafttrust.com, The Drive

Tagy