foto: Alan Wilson / Flickr/Mirage 2000-5F
Kdyby Ukrajinci měli Link 16 hned, nemuselo dojít k sestřelu F-16 Patriotem. Systém se bude instalovat na Mirage 2000-5F a zřejmě i na ukrajinská letadla sovětské provenience.
Po vyjednávání, které trvalo víc než rok, učinil Kyjev zcela zásadní krok k plné digitální interoperabilitě s NATO. Ukrajinci přijali systémové rozhraní CRC(CSI). Jedná se o softwarovou páteř vzdušné sítě velení a řízení celé Aliance, alespoň podle Defence Express. Realizace spočívá především v podobě instalace taktického datového spojení Link 16. Ten je laicky označovaný jako vojenská wi-fi NATO. Je naprosto jasné, že systém bude instalován na darované F-16 a Mirage 2000-5F. Je dost pravděpodobné, že to samé obdrží ukrajinské Su-27 a další letadla sovětské provenience.
Link 16 jako klíč k NATO
Podle edaily.com budou systémy instalovány třeba i do Patriotů, odkud byly odebrány. Pak by ovšem byly dodány i pro IRIS-T, NASAMS nebo třeba SAMP-T. Volně přeloženo se tím pádem Ukrajina stává integrální součástí vzdušného prostoru NATO, protože celý systém je pochopitelně dvousměrný. V NATO budou velmi dobře vědět, co dělají ukrajinská letadla. V zásadě faktor, který je přímo proti tomu, co chce Vladimir Putin. CRC a Link 16 jsou něco jako vstupenky do NATO. Nejedná se jen o klíčové komunikační systémy. Link 16 vojenská taktická digitální síť. Umožňuje vojenským letadlům, plavidlům a pozemním silám sdílet velké množství dat prakticky v reálném čase.
.jpg)
Link-16 umožňuje výměnu textových zpráv, fotek a hlasových zpráv ve vysoce zabezpečeném spojení. Je odolný proti rušení a především se jedná o vysokorychlostní spojení, které pracuje v rádiovém frekvenčním pásmu 960 až 1 215 MHz. Rozsah umožňuje výměnu informací pro systémy v přímé viditelnosti, ale pochopitelně i přes satelitní spojení přes protokoly TCP/IP pomocí MIL-STD 3011 (JREAP) nebo STANAG 5602 (SIMPLE). Jazyk je binární a pochopitelně s pečlivě strukturovaným kódem. Zcela zásadní je struktura prováděných operací.
Sestřel F-16 Patriotem
Hlavním úkolem Link 16 je schopnost identifikace a lokalizace přáteských jednotek. Zde byl kámen úrazu u sestřelené F-16. Ani F-16, ani Patriot Link-16 neměly a americký systém PVO letadlo nerozeznal, vyhodnotil jako nepřátelské a sestřelil ho. Dalšími úkoly systému jsou velení, tedy řízení a koordinace misí, řízení letadel a elektronický boj (EW). Jenže to jsou víceméně oficiální záležitosti v podstatě řídícího systému. Hodně se mluví o tom, že bez Link 16 nemají F-16, a stejně by to asi bylo s Mirage 2000-5F, schopnost používat střely dlouhého doletu.
.jpg)
Mirage 2000-5F a F-16 podstatně zesílí
Na ukrajinských F-16 jsou střely AIM-120 AMRAAM s dosahem až 160 kilometrů, podle dodané verze. Otázka zní, jak hodně velký vliv má Link 16 na jejich používání. Podle řady zdrojů je střela bez systému nepoužitelná. To by bylo pro Ukrajince opravdu zásadní omezení, které ovšem aktuálně úplně padá. Otázka zní, jaká je dohoda mezi NATO a Kyjevem. Kam až F-16 a Mirage 2000-5F mohou. Je dost pravděpodobné, že domluva bude takového charakteru, že letadla nepůjdou přes linii kontaktu válčících stran. I když je vysoký předpoklad, že Link 16 bude mít autodestrukční systém.
Interoperabilita Ukrajina a NATO
V každém případě, a nebude to doceněno, integrace Link 16 znamená bod obratu pro Kyjev. Především pro protivzdušnou obranu a schopnosti vzdušné převahy. Pokud se systém propojí s ukrajinským řídícím systémem Delta, budou mít Ukrajinci střechu digitalizace pro celé bojiště. A to je aktuálně naprosto dominantní modernizační záležitost celého západu a skoro nikdo to nemá. Delta slaví velké úspěchy a je o ní velký zájem i v NATO. Takže Link 16 může být výměna za špičkový ukrajinský řídící systém. Důsledkem je i ta záležitost, že Ukrajina a NATO mohou provádět společné vojenské operace a to se Kremlu nepochybně vůbec nelíbí. A může se o vstupu Ukrajiny do NATO spekulovat jak chce.
Tagy