LAND 400 Phase 3 - pásová bojová vozidla pěchoty pro Austrálii (2019-2022)

LAND 400 Phase 3 - pásová bojová vozidla pěchoty pro Austrálii (2019-2022)
04 / 06 / 2019, 10:00

Paralelně k českému tendru na dodávku 210 moderních pásových bojových vozidel pěchoty, jež mají nahradit v sedmi variantách (tedy bojové, velitelské, průzkumné, ženijní, zdravotnické, vyprošťovací a dělostřeleckého průzkumu) stávající BVP-2, probíhá v Austrálii program LAND 400 Phase 3, jehož cílem je pořídit 450 pásových bojových vozidel pěchoty a 17 vozidel manévrové podpory (k překonávání překážek a podpoře konstrukce vlastního opevnění), která nahradí obrněné transportéry M113AS4.

Austrálie hledá pásové bojové vozidlo pěchoty s vysokým stupněm ochrany, výsadkem šesti vojáků, a pohyblivostí, jež vozidlu dovolí manévrovat společně s australskými tanky M1A1 Abrams. Rozpočet australského programu se má pohybovat mezi 10 a 15 miliardami australských dolarů, tedy 160-240 miliardami Kč.

Předchozí fáze australského programu hledala kolová bojově-průzkumná vozidla, a loni v létě podepsala australská vláda s německou společností Rheinmetall smlouvu o dodání 211 vozidel Boxer CRV, jimiž australské ozbrojené síly nahradí stávající vozidla ASLAV (Australian Light Armoured Vehicle) od společnosti GDLS a vyvinuté na základě LAV-25.

Rheinmetall se účastní i fáze 3, a to s nám dobře známým pásovým BVP Lynx KF41. O zakázku se uchází rovněž GDLS-A (General Dynamics Land Systems - Australia), a to s variantou britského vozidla Ajax, jež je příbuzné ASCODu 2, který společnost nabízí Armádě České republiky. Rovněž BAE Systems Austrálii nabízí své CV90 MKIV. A čtveřici uchazečů uzavírá z našeho pohledu exotické vozidlo AS21 Redback od jihokorejské společnosti Hanwha Defense Systems. Všechna čtyři nabízená vozidla jsou vybavena osádkovou věží. Na rozdíl od České republiky byl tento požadavek zřejmý od počátku programu.  Podobně jako AČR potřebuje od svých vozidel i Austrálie více variant. V jejím případě to bude bojové vozidlo pěchoty, velitelské, pro řízení společné palby, ženijní průzkumné, ambulance, opravárenské, vyprošťovací a bojové ženijní. K nim výše zmíněné vozidlo manévrové podpory. Uchazeči se mají rovněž vyjádřit k možnosti dodat obrněné vozidlo – samohybný minomet, obrněné logistické vozidlo a chráněné obojživelné vozidlo.

Na první pohled se požadavky od českých liší jen počtem převážených vojáků: Austrálie požaduje šest, Armáda České republiky chce navíc dvě místa pro specialisty, resp. pro dva čtyřčlenné týmy. Celý program LAND 400 je provázaný, a je tedy požadována určitá míra kompatibility mezi fází 2 (kolovým vozidlem) a fází 3 (pásové vozidlo pro přímý boj), zejména jde o stejné protitankové řízené střely a 30mm automatický kanón – stejně jako v České republice.

Jistou výhodu Rheinmetallu dává fakt, že vítěz fáze 2, vozidlo Boxer CRV, je vybaveno stejným typem věže jako Lynx. Výhodou pro GDLS-A je fakt, že Ajax slouží v britských ozbrojených silách. Výhodou BAE Systems a CV90 jsou zkušenosti, počet vyrobených a dodaných vozidel, prověřenost bojem. Jihokorejské vozidlo AS21 Redback je založeno na stávajících BVP jihokorejské armády K21, s posílenou balistickou a protiminovou ochranou a současným požadavkům odpovídajícími systémy. Tvarově vzdáleně připomíná Lynx. Rozhodnutí má v Austrálii padnout v roce 2022.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace