VIDEO: Je na něj vždy spolehnutí. Americký obojživelný obrněný transportér LAV-25

VIDEO: Je na něj vždy spolehnutí. Americký obojživelný obrněný transportér LAV-25
Autor: Tyler Andersen, public domain|Popisek: LAV-25
28 / 04 / 2021, 13:00

LAV-25 (Light Armoured Vehicle) je osmikolovým obojživelným obrněným transportérem, přepravitelný vzduchem pomocí C-130, C-141, C-5, a vrtulníku CH-53E.

Námořní pěchota USA má k dispozici osmikolový obojživelný obrněný transportér LAV-25, který je přepravitelný vzduchem a tvoří spolehlivou součást námořní pěchoty. Během 80. let se vedoucí představitelé americké námořní pěchoty poohlíželi po lehce obrněném vozidle, která by jednotkám dodala větší mobilitu. Nakonec si vybrali design, který nabídla GM Defense. LAV-25 vstoupil do služby v roce 1983.

                                   

                                                                          Video: YouTube

Vzniklo postupně několik variant, kromě základní verze ještě LAV-25A1, vylepšená verze, představená v roce 1990, LAV-25A2, další vylepšená varianta, dále LAV-AT, což je verze vyzbrojená odpalovačem řízených střel TOW, LAV-M, minometná varianta a konečně LAV-AD, protiletadlová verze.

O vozidlo se zajímala i armáda, žádné si nakonec neobjednala. Nicméně armáda si od námořní pěchoty posléze zapůjčila pro použití v rámci 82. výsadkové divize ve válce v Zálivu v roce 1990. Po skončení konfliktu se vozidla opět vrátila námořní pěchotě. Později armáda zvolila řešení v podobě rodiny obrněných vozidel Stryker. Námořní pěchota si objednala celkem 758 vozidel LAV-25.

Posádku transportéru může tvořit až 9 lidí. Délka vozidla činí 6,39 m, šířka 2,5 m, hmotnost 12,8 t. Transportér může vyvinout rychlost 100 km/h (9,6 km/h ve vodě), dojezd je 660 km. Pohonnou jednotku zajišťuje dieselový motor o výkonu 300 koní (205 kW). Pokud hovoříme o výzbroji, ta je tvořena kanonem M242 Bushmaster ráže 25 mm. Sekundárními zbraněmi pak jsou 2 kulomety FN MAG ráže 7,62 mm.

Poprvé byly transportéry nasazeny v rámci invaze USA do Panamy v roce 1989. Poté se přesunuly o rok později do již zmíněné války v Zálivu. Další nasazení LAV-25 čekalo ve válce v Afghánistánu a posléze irácké válce, jež začala v roce 2003.

Předpokladem je, že platforma LAV zůstane ve službě americké námořní pěchoty do roku 2035. Nejvyšší představitelé námořní pěchoty na konci minulého roku prohlásili, že vyhodnotí platformu ARV (armored reconnaissance vehicle - tedy průzkumné vozidlo), která má LAV nahradit. Cílem námořní pěchoty je mít prototypy ARV do roku 2023. ARV má představovat v rámci námořní pěchoty rodinu kolových obrněných vozidel určených k plnění široké palety úkolů. Celkem se jich má pořídit 500. 

Vzhledem ke specifikám námořní pěchoty je logický požadavek na lehké, vzduchem i výsadkovou lodí přepravitelné vozidlo schopné plavby. Jeho pancéřová ochrana není určena k těžkému boji, ale spíše k ochraně před ručními pěchotními zbraněmi. Lze předpokládat, že ARV bude v podobné konfiguraci, jen pravděpodobně s vyšší palebnou silou.

 

Zdroj: army-technology.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace