Legendární B-52 tu bude ještě 30 let – ponese nové hypersonické a nukleární zbraně, bude souputníkem B-21 Raider

Legendární B-52 tu bude ještě 30 let – ponese nové hypersonické a nukleární zbraně, bude souputníkem B-21 Raider
Autor: Public domain|Popisek: B-52H nad Afghánistánem
27 / 10 / 2020, 13:00

Téměř šedesátiletý strategický bombardér B-52 bude tahounem bombardovací flotily amerického letectva nejméně dalších 30 let, oživený modernizací, která zvýší jeho dolet, výkon, senzory a nosnost bomb. Jakmile bude upgrade dokončen, vylepšení celkem 76 B-52 poskytnou ekvivalent kapacity 22 dalších bombardérů.

Množství upgradů je již v plném proudu a bude pokračovat až do konce 20. let tohoto století. Letouny postavené v padesátých a šedesátých letech minulého století (poslední B-52 byl vyroben v roce 1963) získají moderní motory a radary, schopnost nést interně více chytrých zbraní, budou schopny komunikace a konektivity s nejnovějšími stroji USAF a budou schopny nést nejpokročilejší hypersonické střely v inventáři USAF. B-52 také zůstanou klíčovou součástí amerického jaderného odstrašování.

Změny jsou natolik významné, že modernizované bombardéry mohly být přejmenovány z B-52H na B-52H + nebo B-52J. Nový radar bude znamenat nový nos, snad bez elektrooptických ,,puchýřů", které nahradí zaměřovací pody umístěné na křídlech. Jinak budou vypadat i dvoumotorové pody a pětičlenná posádka bude pravděpodobně snížena na čtyři.

USAF už utratila 1,4 miliardy dolarů v tomto kole zbraňových upgradů a hodlá utratit další téměř 4 miliardy dolarů během příštích 5 let. A další miliardy i poté.

„Nová“ B-52 získá schopnost nést nejpokročilejší rakety, které má USAF k dispozici, tedy nové AGM-181 Long Range Standoff nukleární střely s plochou dráhou letu (LRSO) a hypersonické AGM-183 Air-launched Rapid Response Weapon (ARRW).

Video: YouTube

Drak letadel B-52 je i nadále pozoruhodně životaschopný a zůstávají před ním desítky let strukturální životnosti a tento ,,kmet" zcela jistě zůstane v arzenálu USAF i poté, co mladší stroje B-1 a B-2 zamíří do šrotu. B-52 tady zůstane s nejnovějším přírůstkem B-21.

Nové motory jsou nutností a nové komerční motory nahradí prastaré TF-33, což zvýší dolet o 30% a sníží potřeby tankování ve vzduchu. Budou těmi posledními, které B-52 dostanou a zůstanou v bombardérech až do ukončení jejich služby u USAF. Výměna motorů vyjde amerického daňového poplatníka na 22 miliard dolarů, ale na palivu stroje ušetří 10 miliard a navíc bude možné snížit časy oprav a personál.

Mezi možné dodavatele motorů patří firmy Rolls-Royce, GE Aviation a Pratt & Whitney, kdy každá společnost nabízí varianty stávajících komerčních motorů. Boeing, tedy výrobce B-52, bude integrátorem.

Zatímco upgrade motorů bude ještě nějakou dobu trvat, stroje jsou vybavovány novým komunikačním zařízením, tedy Combat Network Communications Technology balíčkem, obsahujícím data link, dostatečný výpočetní výkon, barevné displeje a schopnost přeprogramovat cíl během letu. 60 ze 76 B-52 již nový systém má.

20 let starý radarový systém také čeká na výměnu a zatím nebylo technické řešení vybráno, patrně se bude jednat o nový AESA radar, jehož výroba bude zahájena v roce 2024 a operační nasazení na B-52 bude v roce 2026.

Velký důraz je kladen na zvětšení kapacity nesených zbraní u B-52, kdy tzv. 1760 Weapon Bay Mod umožní nést i chytré zbraně jako AGM-158 JASSM a GBU-31 JDAM uvnitř bombardéru, a nejen na pylonech na křídlech jako nyní. Kapacita chytrých zbraní se tak zvýší o 2/3 oproti stávajícímu stavu.

B-52 se tak stane jediným strojem v americkém letectvu schopným nést AGM-181 a hypersonické AGM-183A. Nejnovější hypersonické střely AGM-183A ponese dvě na každém externím závěsu pod křídly.

Je samozřejmě nutné testovat, a proto se v nejbližší době rozšíří počet testovacích strojů ze dvou na osm a tím se eliminuje zpomalení projektu v okamžiku, kdy některý z komponent upgradu nabere zpoždění. Každá dvojice strojů bude testovat jinou část modernizace.

Podle generálmajora Andrewa Gebary, ředitele strategického plánovaní amerického letectva, je na B-52 skvělé, že je jako iPhone. Pokaždé se najde další skvělá aplikace, kterou je možné přidat a provést změny…

Zdroj: airforcemag.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace