Legendární bombardéry B-52 Stratofortress mohou létat dalších padesát let. Potřebují ale nové motory

Legendární bombardéry B-52 Stratofortress mohou létat dalších padesát let. Potřebují ale nové motory
Autor: flickr.com|Popisek: B-52 Stratofortress
11 / 06 / 2017, 16:00

,,Těžkopádné" bombardéry B-52 Stratofortress budou potřebovat nové motory.

Nahrazení osmi starých motorů značky Pratt & Whitney TF-33 u legendárních bombardérů B-52 Stratofortress je pro americké letectvo nyní jednou z nejvyšších priorit. Výměna těchto zastaralých pohonných jednotek značně zvýší dolet B-52, odolnost a efektivitu spotřeby paliva. Zároveň sníží náročnost na oblsuhu letadla.

,,Myslím si, to je jedna z mých nejvyšších priorit, které bych se rád věnoval v oddělení leteckých sil," prohlásil 7. června velitel Velení globálního útoku vzdušných sil generál Robin Rand. ,,Nahrazení starých motorů má mnoho výhod - na strategické, taktické a operační úrovni ," dodal. Podle Randova názoru je však nejvyšším přínosem to, že nové motory přinášejí B-52 o 30 % větší efektivitu spotřeby paliva. ,,To vše znatelně sníží naše požadavky pro tankery, které potom mohou být použity ostatními letadly," řekl Rand.

Navíc nové motory umožní leteckým silám ponechat v akci tyto pohonné jednotky na draku letadla pro dalších 40 - 50 let. To zároveň sníží počet obslužného personálu, který bude potřeba k údržbě jedné B-52. ,,I přesto, že byl byl motor TF-33 za celé roky spolehlivý, vyžaduje mnoho lidí a údržby, aby se B-52 udržela ve vzduchu," řekl Rand.

Pokud mají letecké síly v plánu dlouho sloužící B-52 udržet v provozu i po roce 2050, bude muset personál téměř zcela jistě vyměnit motory u bombardérů. Technologie tryskového motoru urazila od padesátých let, kdy byly motory TF-33 vyvinuty, velmi dlouhou cestu. Moderní pohonné jednotky poskytují mnohem větší výkon ve všech možných měřeních.

Není tak pochyb o tom, že výměna zastaralých motorů u B-52 přinese leteckým silám výhody, nicméně toto není poprvé, kdy personál navrhl nahrazení těchto starých motorů u bombardéru. Nápad se objevuje stále v různých variacích, jen aby se později ukázalo, že nepřinesl konkrétní výsledek. Jak napsal legendární reportér aviatiky Bill Sweetman, Pratt & Witney se chystal vyměnit motory u bombardérů již v roce 1982.

Mezitím zde byly mnohé další návrhy, aby B-52 byly osazeny novými motory. Pokaždé však byly tyto plány smeteny ze stolu. Pokud to americké letecké síly myslí s užíváním legendárních bombardérů B-52 i po roce 2050 skutečně vážně, budou se pravděpodobně muset  ,,plácnout přes kapsu".

 

psali jsme:

Video: B-52 ztratila ocas, ale posádka přesto přistála

 

Zdroj: warisboring.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace