Autor fotografie: flickr.com|Popisek: B-52 Stratofortress
,,Těžkopádné" bombardéry B-52 Stratofortress budou potřebovat nové motory.
Nahrazení osmi starých motorů značky Pratt & Whitney TF-33 u legendárních bombardérů B-52 Stratofortress je pro americké letectvo nyní jednou z nejvyšších priorit. Výměna těchto zastaralých pohonných jednotek značně zvýší dolet B-52, odolnost a efektivitu spotřeby paliva. Zároveň sníží náročnost na oblsuhu letadla.
,,Myslím si, to je jedna z mých nejvyšších priorit, které bych se rád věnoval v oddělení leteckých sil," prohlásil 7. června velitel Velení globálního útoku vzdušných sil generál Robin Rand. ,,Nahrazení starých motorů má mnoho výhod - na strategické, taktické a operační úrovni ," dodal. Podle Randova názoru je však nejvyšším přínosem to, že nové motory přinášejí B-52 o 30 % větší efektivitu spotřeby paliva. ,,To vše znatelně sníží naše požadavky pro tankery, které potom mohou být použity ostatními letadly," řekl Rand.
Navíc nové motory umožní leteckým silám ponechat v akci tyto pohonné jednotky na draku letadla pro dalších 40 - 50 let. To zároveň sníží počet obslužného personálu, který bude potřeba k údržbě jedné B-52. ,,I přesto, že byl byl motor TF-33 za celé roky spolehlivý, vyžaduje mnoho lidí a údržby, aby se B-52 udržela ve vzduchu," řekl Rand.
Pokud mají letecké síly v plánu dlouho sloužící B-52 udržet v provozu i po roce 2050, bude muset personál téměř zcela jistě vyměnit motory u bombardérů. Technologie tryskového motoru urazila od padesátých let, kdy byly motory TF-33 vyvinuty, velmi dlouhou cestu. Moderní pohonné jednotky poskytují mnohem větší výkon ve všech možných měřeních.
Není tak pochyb o tom, že výměna zastaralých motorů u B-52 přinese leteckým silám výhody, nicméně toto není poprvé, kdy personál navrhl nahrazení těchto starých motorů u bombardéru. Nápad se objevuje stále v různých variacích, jen aby se později ukázalo, že nepřinesl konkrétní výsledek. Jak napsal legendární reportér aviatiky Bill Sweetman, Pratt & Witney se chystal vyměnit motory u bombardérů již v roce 1982.
Mezitím zde byly mnohé další návrhy, aby B-52 byly osazeny novými motory. Pokaždé však byly tyto plány smeteny ze stolu. Pokud to americké letecké síly myslí s užíváním legendárních bombardérů B-52 i po roce 2050 skutečně vážně, budou se pravděpodobně muset ,,plácnout přes kapsu".
psali jsme:
Video: B-52 ztratila ocas, ale posádka přesto přistála
Zdroj: warisboring.com