Legendární Slovenská strela se po renovaci vrátila do Kopřivnice
foto: Tatra/Slovenská strela
Do nového depozitáře přijela Slovenská strela 13.5. v 10.55 a následovalo slavnostní předání originálních klíčů generálnímu řediteli Tatra Trucks Pavlovi Lazarovi. U slavnostního aktu byl také zástupce akcionářů René Matera, hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák, zástupce společnosti ČMŽO Petr Loucký a starosta města Kopřivnice Miroslav Kopečný.
Depozitář umožňuje nejen ochranu vozu, ale nabídne návštěvníkům také expozici, která je přenese do doby výroby a provozu Slovenské strely. Celkové náklady na renovaci včetně výstavby depozitáře byly vyčísleny na 118 milionů korun, z toho téměř 80 milionů tvoří dotace z Evropské unie. Zbývající část poskytla společnost TATRA TRUCKS.
Slovenská strela je čtyřnápravový motorový vůz vyrobený v roce 1936 v kopřivnické Tatře pouze ve dvou kusech. Ve službách Československých státních drah nesly označení M 290.001 a M 290.002, přičemž druhý se dochoval dodnes. Tovární typové označení motorového vlaku je TATRA T 68 a dle spoje z Bratislavy do Prahy, na němž jezdil, dostal jméno Slovenská strela. Do pravidelného provozu byl motorový vůz uveden 13. července 1936. S jednou zastávkou v Brně zvládla Slovenská strela přepravit své cestující nejprve za 4 hodiny a 51 minut a v roce 1937 se tato doba zkrátila na neuvěřitelné 4 hodiny a 18 minut. Tento čas byl pokořen až po dlouhých sedmdesáti letech vlakem typu SC Pendolino, který tehdy zvládl více než 400 km dlouhou trasu za 3 hodiny a 47 minut.
Zdroj: TATRA TRUCKS
Tagy