Lehké bitevní letouny USAF – soutěžní fáze programu LAAR odložena (2009-2019)

Lehké bitevní letouny USAF – soutěžní fáze programu LAAR odložena (2009-2019)
22 / 01 / 2019, 10:00

V létě loňského roku požádalo Letectvo Spojených států o předložení nabídek v rámci programu Light Attack Experiment, původně známého jako OA-X. Jeho cílem byl výběr nejvhodnějšího lehkého bitevního letounu, který by mohl poskytovat vzdušnou podporu pozemním jednotkám v konfliktech, v nichž nepřítel nedisponuje sofistikovanou protiletadlovou obranou – a šetřit tím provozní náklady běžných bitevních letounů. Letectvo dlouhodobě zvažovalo dva turbovrtulové stroje, nicméně o program projevily zájem také další uchazeči, mezi nimi Aero Vodochody s L-159, resp. F/A-259 Striker. Soutěž však byla podle serveru defensenews.com odložena na neurčito, a letectvo chce pokračovat ve zkušební fázi.

Program byl zahájen v červenci 2009 s obecným označením LAAR (Light Attack/Armed Reconnaissance – lehký bitevník/ozbrojený průkum). Dva turbovrtulové letouny, které jsou od začátku zmiňovány jako horcí favorité, jsou Embraer / Sierra Nevada Corporation (SNC) A-29 Super Tucano a Textron AT-6 Wolverine. Super Tucano je od začátku roku 2016 nasazován v Afghánistánu v rámci tamního letectva, a to přesně v roli, pro kterou jejich pořízení zvažuje USAF. A jen tyto dva letouny oficiálně v programu pokračují.

Původně se hovořilo o dalších letounech: jednak Textron AirLand Scorpion, jednak  Air Tractor AT-802, zemědělský a hasičský, ovšem v ozbrojené verzi AT-802L Longsword. Scorpion je však stále ve vývoji a vyžadoval by více času a peněz, než by mohla začít sériová výroba. Longsword zase nesplňoval některé základní požadavky, jako například vystřelovací sedadlo pilota, a byl vyřazen, ačkoli byl ze všech uchazečů suverénně nejlevnější.

A také například Alenia Aermacchi M-346 Master, proudový cvičný/lehký bitevní stroj vyvinutý původně společně s ruským Jakovlevem, který pak svůj projekt dokončil jako Jak-130 užívaný od roku 2010 ruským, a posléze také alžírským, bangladéšským, běloruským nebo barmským letectvem, zatímco italské Mastery létají od roku 2015 v Itálii, Izraeli a Singapuru, a v USA jsou nabízeny v rámci programu T-X – náhrady dvoumístného cvičného Northrop T-38 Talon. Jde o letoun stejné kategorie jako české L-159, resp. F/A-259 Striker. V září 2018 v tendru uspěly firmy Boeing a Saab, jež dodají za 9,2 miliardy dolarů americkému letectvu minimálně 351 proudových cvičných letounů Boeing-Saab T-X.

Jedním z cílů programu lehkého bitevního letounu pro americké letectvo byl vývoz, který měl, podle náčelníka štábu letectva generála Goldfeina, zvýšit schopnost spolupráce s letectvy, která si nemohou dovolit pořízení F-15 či F-16, ale přesto by mohla těžit z nasazování letounu užívaného americkými ozbrojenými silami. Je možné, že za odkladem projektu je zatím nevelký zájem o turbovrtulové útočné stroje ve světě. Naděje pro L-159 či F/A-259 tak stále existuje.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace