Lehké obrněné vozy IVECO potřebují nová pancéřová okna

Lehké obrněné vozy IVECO potřebují nová pancéřová okna
foto: 13dp.army.cz/LOV dělostřeleckého průzkumu IVECO

Příští pondělí vláda projedná další ze zakázek, které hodlá Ministerstvo obrany zadat podle výjimky ze zákona o zadávání veřejných zakázek - dodávku pancéřových oken pro 65 vozidel LOV IVECO v celkové hodnotě 74 mil. Kč bez dph

Okna má dodat společnost J.P.D. Group, s.r.o., oficiální obchodní zástupce a autorizovaný opravce pancéřových oken společnosti GuS - Präzision in Kuntstoff Glas und Optik GmbH & Co z Německa, a subdodavatel Vojenského výzkumného ústavu (VVÚ).

AČR žádá kompletní opravy rámů a výměny oken u 65 lehkých obrněných vozidel IVECO, protože stávající okna překročila životnost. Armáda má v současné době ve výzbroji 120 vozidel dodaných v letech 2008-2013 v 11 variantách, které slouží u lehkých motorizovaných praporů, a u VVÚ bylo v září 2018 objednáno dalších 80 kusů ve specifických úpravách pro 31. pluk radiační, chemické a biologické ochrany‎.

Psali jsme: Liberečtí chemici získají průzkumné vozy za miliardy Kč

U třinácti vozidel určených k nasazení v misi v Mali byla okna vyměněna, a tím byla podle vládě předloženého materiálu vyčerpána zásoba oken určených k opravám vozidel u útvarů AČR, a v současnosti armáda řeší problém nákupem nových oken a nových rámů. Alternativní nákup nových oken včetně rámů označuje ministerstvo za neekonomický, protože jedna sada pak vychází o 45 % dráž než varianta nových oken a opravených rámů. Při 65 vozidlech znamená navrhovaný postup podle ministerstva úsporu 33,6 milionu Kč.

Podle ministerstva je třeba uplatnit výjimku ze zákona především proto, že v důsledku ztráty průhlednosti a snížení balistické ochrany pancéřových oken u velkého počtu obrněných vozidel by se tato stala technicky nezpůsobilými, což by vedlo k omezení schopnosti jejich provozu a bojového nasazení na území ČR, při cvičeních NATO i v zahraničních misích. Pancéřová okna po skončení životnosti neposkytují členům osádky ochranu podle aktuálních požadavků – balistickou ani protiminovou. Dále ministerstvo uvádí, že obě části zakázky, tedy dodání nových pancéřových skel a oprava rámů na vozidlech, jsou neoddělitelné a musejí proběhnout ve stejném režimu, což zákon s ohledem na parametry zakázky umožňuje. Degradaci „značného množství“ pancéřových oken na konci životnosti konstatovaly kontroly již v roce 2016.

Psali jsme: Vláda projednala pořízení čtyř cvičných letounů L-39NG

Smlouva by měla být uzavřena ještě v lednu, aby mohla být opravena okna osmi vozidel podle plánu pro první čtvrtletí 2019.

Tagy