Leopard 2 jako páteř tankových vojsk NATO: Proč převálcoval všechny své evropské konkurenty?

Leopard 2 jako páteř tankových vojsk NATO: Proč převálcoval všechny své evropské konkurenty?
27 / 03 / 2020, 10:00

Tanků Leopard 2 slouží v armádách NATO bezmála tisícovka a představují v Evropě až 70 % stavu moderních tanků ve výzbroji obrněných jednotek. V neutrálních evropských státech státech (Finsko, Rakousko, Švédsko, Švýcarsko) jich slouží dalších téměř sedm set. Proč mají takový úspěch, proč na ně tolik armád spoléhá?

Mnoho typů moderních tanků dnes na západě ve službě nenajdeme. Kromě Leopardu 2 jezdí ve Velké Británii Challengery 2, ve Francii tanky Leclerc a v Itálii Ariete. Žádný z nich již není ve výrobě: italský tank Ariete produkovalo konsorcium tvořené společnostmi Iveco a Oto Melara v letech 1995-2002 a vzniklo 200 kusů. Francouzské Leclercy vyráběla společnost GIAT Industries (dnes Nexter) v letech 1990-2007 a vzniklo jich bezmála 900. Challengery 2 od Alvis a BAE Systems byly produkovány v letech 1993-2002 a vzniklo jich na 450.

V západních zemích tak již třináct let nevyrábí hlavní bitevní tanky nikdo jiný než německé společnosti Krauss-Maffei Wegmann (KMW) a licenčně Rheinmetall. Leopardů 2 bylo dosud postaveno skoro 4000 a výroba trvá od roku 1979. S ostatními jsou z hlediska ekonomického výsledku, úspěšnosti exportu na prvním místě, a udržitelnosti projektu vůbec prakticky nesrovnatelné. Důvody jsou zřejmé: výkon a tradice německého zbrojního průmyslu a centrální pozice na kontinentu.

Z hlediska počtů konkurují Leopardu 2 jednak tanky předchozích generací, zejména řecké, portugalské a turecké Pattony (modernizované americké M48 a M60), výběhové ex-sovětské tanky bývalých socialistických zemí (především T-72 nebo rumunské T-55) a také Leopardy samotné, tedy starší Leopardy 1, kterých dosud v různých armádách světa slouží na 1300, a mezi evropskými státy opět především v Řecku a Turecku.

Je to dáno mj. tím, že po skončení studené války bylo množství německých a nizozemských Leopardů stále ve velmi dobrém technickém stavu na prodej za velmi dobré ceny, čehož využily státy jako Rakousko, Norsko, Finsko, Portugalsko, Dánsko, Řecko, Kanada a další. Spojené státy na tom byly podobně - ale rozhodly se svou tankovou sílu zachovat. Leopardy neměly konkurenci. A to s sebou v důsledku nese zřejmé výhody - ve chvíli, kdy vaše sousední země nasazují stejnou nebo velmi příbuznou techniku, lze sdílet logistiku údržby i provozu.

V případě Leopardů je to posíleno institucí, které se říká LeoBen (Leopard-benutzende Staaten - Leoparda užívající státy). Tu založily v roce 1969 Německo, Belgie, Nizozemsko a Norsko. Jejím cílem je vzájemná podpora, usnadnění dodávek náhradních dílů a údržby, podpora dalšího vývoje jednotlivých systémů zpětnou vazbou a obecně udržovat zbraň na úrovni doby, což se rozhodně v podobě posledních verzí 2A6 a především 2A7, 2A7+ a 2A7V daří.

Leclercy slouží kromě Francie v armádě Spojených arabských emirátů. Challengery 2 kromě Velké Británie jen v Ománu. A tanky Ariete jsou ve výzbroji pouze italské armády. Nejpočetnější tank NATO, americký Abrams, slouží ve Spojených státech v počtu přesahujícím  šest tisíc kusů u armády i námořní pěchoty - podle posledních zpráv se ovšem blíží ve Sboru námořní pěchoty zásadní změny koncepce a jeho tankové prapory (a nejen ony) mají být rozpuštěny.

Žádný z tanků poslední generace se dosud neměl příležitost utkat s rovnocenným protivníkem. Abramsy a Challengery si snadno poradily se staršími tanky v Iráku. Leopardy 2 byly nasazeny Tureckem na syrské hranici v roce 2016 a utrpěly zde překvapivě určité ztráty. Šlo ovšem o starší verze 2A4, což je poslední studenoválečná, určená pro jiný druh konfliktu než asymetrickou válku. Hlavní příčinou ztrát však nebyla "zastaralost" verze A4, ale zásadní chyby v taktice a nasazení. Velitelský sbor po zásahu prezidenta Recepa Erdogana doznal zásadních změn, bohužel k horšímu. Došlo k zásahu tanku a jeho imobilitě, tak další tank najel na stejné místo - se stejným výsledkem. V konečné fázi mělo turecké letectvo tanky rozbombardovat, aby se nedali opravit a použít silami ISIS proti původnímu uživateli.

U pozdějších verzí dochází k významnému vylepšení schopností v tomto ohledu a výsledky jsou vidět například v Afghánistánu, kde dánské 2A5 a kanadské 2A6 sice občas utrpěly poškození zejména od min a improvizovaných nástražných výbušnin, ale jen jedno zranění osádky bylo fatální a všechny stroje se po opravě vrátily do služby. A odolnost posledních verzí 2A7 je dále posílena.

Pozice Leopardů 2 v Evropě je neotřesitelná a přirozená. Projekt osvědčil životaschopnost a na západě kontinentu, kam patříme nejen zeměpisně, nenajdeme jiný vyráběný hlavní bojový tank. Zmínili jsme nedávno předestřený vývoj americké námořní pěchoty - v té souvislosti vytane na mysli přirovnání Armády České republiky ke Sboru námořní pěchoty, kterého se dopouštěli někteří komentátoři, když argumentovali ve prospěch "námořních" vrtulníků Venom a Viper. Bude-li se USMC skutečně zbavovat svých tanků ve prospěch posílení jiných schopností a užší součinnosti s námořnictvem, tím více je zřetelný rozdíl v koncepci a nesmyslnost takových přirovnání. Armáda ve střední Evropě tanky potřebuje a potřebovat bude. Pokud možno tanky, jejichž výrobní zázemí je z velké části doma a na dosah, a tanky, které používají okolní spojenci.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace