foto: AČR / Public domain/Leopard 2A4 AČR
Volně přeloženo, Leopardy 2A4, které Ministerstvo obrany ČR dostalo nebo koupilo jsou vhodné tak maximálně na seznámení se západní technikou. Je nutná výměna prakticky všeho, jedná se o poslední studenoválečný tank. Leopard 2A8 už reaguje na konflikt na Ukrajině.
Válku na Ukrajině nelze kategorizovat jako moderní konflikt. Absence letectva, většího množství řízených střel a aktuálně už i kvalitní protivzdušné obrany z bojů dělá jakousi kavzimoderní válku, kde se vedle archaických systémů nachází zcela nové prvky jako UAV a špičkové přenosné protipancéřové systémy (ATGM). Ty jsou používány proti zastaralým Leopardům 2A4, 2A5, M1A1 Abrams nebo PT-91 Twardy. Nelze říci, že by tyto zbraně byly nekvalitní, ale na moderní bojiště již v žádném případě nestačí. UAV a ATGM nejsou sto odolat ani ruské modernizované T-72B3, T-80BVM nebo T-90M. Absence systémů aktivní ochrany (APS) a adekvátní blízké protivzdušné obrany dělá své.
Leopard 2A4 je MBT z osmdesátých let
Mezi nasazené tanky patří i Leopardy 2A4. Obránci napadené země si je chválí pro jejich odolnost, přesnost střelby a zaměřovací systémy. Pochopitelně MBT nemají APS a bylo nutné je osadit sítěmi, přídavným reaktivním pancířem nebo speciálními konstrukcemi proti dronům. Sériová výroba Leopardů 2 začala v roce 1979. Leopardy 2A4 začaly být vyráběny roku 1985 a produkce trvala až do roku 1992. Podle WeaponSystem.net bylo vyrobeno 2 950 všech verzí Leopard 2A0 až 2A4. A téměř všechny byly modernizovány na poslední studenoválečný standard. 2A4 již dostal pancíř s titanovou a wolframovou vrstvou a také digitální systém řízení palby.
Hmotnost Leopardu 2A4 je 52 tun bez bojového zatížení. Má 120mm kanón s hladkým vývrtem L/44 Rheinmetall se zásobou 42 střel. Motor je MB 873 Ka-501 a podle Army Guide má výkon 1 000 koní. Na silnici dosáhne rychlosti 72 km/h a maximální dojezd činí 550 kilometrů. Modernizace neobsahovala reaktivní pancíř (ERA). Tank má laserový dálkoměr, digitální požární počítač a infračervený střelecký zaměřovač EMES-15. Nemá přehledové systémy o bojišti a napojení na řídící systém. Realisticky je třeba vidět, že se jedná o stroj z osmdesátých let. To, že o něm AČR mluví v superlativech, svědčí především o tragickém stavu T-72M4 CZ a jeho absolutní zaostalosti.
Pokud se podíváme realisticky na Leopard 2A4, je beznadějně zastaralý. Do kanónu L/44 se prakticky nedělá speciální munice jako APFSDS, která je dnes v podstatě základ. Hlaveň je krátká s menším dostřelem a nižší přesností. Výměna je zcela nezbytná. Tedy navýšení váhy. Ukrajinci na 2A4 dávají reaktivní pancíř, musí kvůli UAV. Na takto velký tank je nutné počítat minimálně jeden a půl tuny. Kompozit, byť už je v něm wolfram a titan, je prostě z osmdesátých let. Leopard 2A8 má podle Military View novou generaci aktivního a pasivního všestranného pancíře. Pochopitelně ušitou na dnešní dobu se zaměřením proti moderním ATGM a UAV.

Leopard 2A8 a APS Trophy
Klíčovým prvkem Leopardu 2A8 je systém aktivní ochrany ochrany Trophy. APS izraelského výrobce má váhu kolem jedné tuny a po událostech z loňského roku s Hamasem se k němu instaluje autonomní zdroj. Další váha navíc. Leopard už je aktuálně beznadějně zastaralý z hlediska elektroniky. Ať jde o komunikační systémy nebo přehledové systémy o bojišti. V rámci NATO bude již brzy samozřejmost propojit se s jinými přátelskými systémy. Takže i zde je bezpodmínečná nutnost modernizace. Další dnešní samozřejmostí jsou instalované odpalovače moderních ATGM jako Spike LR. Ne nadarmo jde váha Leopardu 2A8 k sedmdesáti tunám.
Takže se dostáváme k tomu, že motor Leopardu 2A4 modernizaci neutáhne, i kdyby se nesahalo na kompozit. Situace je taková, že cena případné modernizace na verzi Leopard 2A8, což je prakticky pro moderní bojiště nezbytnost, se nepochybně bude blížit novému tanku. Němci a Švýcaři se velmi chytře zbavili tanků, jejichž hodnotu Berlín dostane zpět v rámci nutné rekonstrukce. A my jich budeme mít podle AČR 42, což je fakticky jeden prapor. Stroje, které již v rámci NATO nebudou použitelné. Zásadní otázka zní, zda má ještě vůbec smysl Leopard 2A4 modernizovat, efektivní bude koupě nového stroje.
Tagy