Autor fotografie: The Armoured Group / Public Domain|Popisek: BATT UMG
Německo celkem potichu dodalo na Ukrajinu značné množství techniky a vojenského materiálu. Dodávky Kyjevu pomalu stoupají od chvíle, kdy americký Kongres uvolnil opětovně pomoc napadené zemi.
V březnu 2024 po několikaměsíční blokaci americký Kongres obnovil pomoc napadené Ukrajině. Kyjev od té doby dostává více ATACMS, raket do HIMARS, 155mm dělostřeleckých granátů a jiné vybavení. Na cestě jsou další M2 Bradley, Washington koupil na Blízkém východě téměř šedesát protiletadlových Gepardů, takže Ukrajina jich má už téměř 130. Přišly první F-16 a započalo rozvazování rukou Kyjeva ohledně používání západních zbraní na území Ruska. Důsledek je ten, že geometrickou řadou rostou ukrajinské útoky přímo na agresorově území. Poslední operace namířená na muniční sklad v Tverské oblasti je označována za největší úto v průběhu války.
BATT UMG jako náhrada APC a BVP
Stejně reagovala Velká Británie, která poskytla značné množství svých Storm Shadow, Scimitarů a další pomoc. Emmanuel Macron definitivně oznámil dodávku víceúčelových letadel Mirage 2000-5F. Nejnověji dodalo Německo značné množství techniky a materiálu. Podle WPtech dodávka obsahuje mimo jiné 6 UAV Hornet XR, 20 dronů RQ-35 Heidrun a 12 kusů Songbird. Mezi technikou nechybí ani velitelské vozidlo Bronco ATTC, 6 ženijních WISENT 1 MC pro likvidaci min, 112 nákladních vozidel, 8 cisteren Mercedes Benz Zetros, tři Gepardy, 61 000 155mm střel a milion nábojů do střelných zbraní. V neposlední řadě také Ukrajina dostane 22 Leopardů 1A5, 12 kusů PzH 2000 a 22 MRAP vozidel od FFG.
MRAP jsou lehčí taktická obrněná vozidla se speciální ochranou proti minám a improvizovaným výbušným zařízením (IED). Němci poskytli dvacet dva kusů BATT UMG, což jsou obrněná vozidla již celkem standardně přirovnávaná k APC, tedy obrněným transportérům. BATT UMG je sesterské vozidlo americké firmy The Armored Group vyráběné v německu skupinou Flensburger Fahrzeugbau pro Bundeshwer. Podle The Defense Post jich Ukrajinci v minulosti dostali již 66. Má dva členy osádky a přepraví osmičlenný výsadek. Váží deset tun, uveze 1 600 kilogramů nákladu o maximální rychlosti sto kilometrů za hodinu.
Konstrukce navíc umožňuje dodatečnou nosnost 2 721 kilogramů pro přidání pancíře a to včetně reaktivního (ERA). Pokud je přídavný pancíř instalován, BATT UMG se celkem směle svojí ochranou výsadku může rovnat moderním BVP. Je pouze limitován tím, že se jedná o pohon 4x4 a má tedy nižší agilitu a schopnost pohybu v těžkém terénu. Zajímavostí je, že v situaci, kdy Ukrajina bere prakticky vše, jich v loni v listopadu v Marseille ve Francii stálo 150. Zřejmě měly být stroje pašovány do Libye. Jejich další osud není znám. Vozidlo BATT UMG je na podvozku Ford F550, může být osazeno termovizí a celkem již samozřejmě je střecha modulární pro celou řadu palebných stanic včetně MANPADS nebo ATGM.
Leopard 1A5 jako palebná podpora s UAV
WPtech uvádí, že BATT UMG odolá i zásahu z RPG-7 po přidání pancíře. V podstatě se skutečně jedná o ekonomickou náhradu APC a BVP. Leopard 1A5 je první modernizací prováděnou v devadesátých letech po skončení studené války a jedná se o poslední vývojovou fázi Leopardů 1. Má systém řízení palby EMES-18 (FCS) s termovizí. FCS je již na Leopardech 2 a bude překonávat většinu ruských systémů. Je velmi přesný na vzdálenost standardních čtyř kilometrů. K tomu slouží 105mm dělo. Ukrajinci Leopardy 1 často používají jako palebnou podporu ve spolupráci s UAV. Kyjev na tank navíc dává často reaktivní pancíř, který v základní verzi není.
Celkově je aktuální pomoc Německa velmi rozsáhlá. Neocenitelné jsou především 155mm střely do samohybných houfnic jako PzH 2000, AS-90, Caesar nebo Archer. Jejich spotřeba je opravdu velmi vysoká. Další tři Gepardy jsou výrazným posílením protivzdušné obrany bránící se země. Stroje na podvozku Leopard 1 se mimořádně osvědčily proti UAV, problém je trvalý nedostatek 35mm munice. Berlín poskytl značné množství ženijních vozidel včetně mostních tanků Biber, které jsou také na podvozku Leopard 1. Postaví 22 metrů dlouhý most během několika minut. Vozidla Bv206 jsou zase ideální na ukrajinské bahno. Německá pomoc tentokráte opravdu stojí za to.