Lepší palebná síla a ochrana, ale limitovaný počet. Co můžeme očekávat od tanku Challenger 3?

Lepší palebná síla a ochrana, ale limitovaný počet. Co můžeme očekávat od tanku Challenger 3?
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Challenger 2 (ilustrační obrázek)
31 / 03 / 2022, 13:00

Proces upgradu britského hlavního bojového tanku Challenger 2 na nový standard Challenger 3 právě začal, co můžeme očekávat od upgradu?

Důležitý projekt upgradu britského hlavního bojového tanku Challenger 2 na standard právě začal. Za projektem stojí joint-venture podnik Rheinmetall BAE Systems Land, v roce 2019 podepsal zakázku na upgrade britských Challenger 2 na verzi Challenger 3. Hodnota zakázky činí 800 milionů liber (1 miliarda dolarů). Spojené království dalo přednost upgradu stávajících tanků Challenger 2 před pořízením tanku Leopard 2.

Ostatně o pořízení těchto tanků se v Británii poměrně dlouho a pravidelně debatovalo, protože Challenger má za sebou v podstatě jednu větší modernizaci, ale ta proběhla v roce 1998, zatímco Leopard 2 prochází modernizačním procesem prakticky stále. Nakonec však Britové vsadili na vlastní modernizaci, od níž si také slibují mnoho.

Co tedy přinese rozsáhlý upgrade za změny, který má být podle Velké Británie jeden z nejsmrtonosnějších tanků v Evropě? Nejdůležitějí změnou v modernizaci tanků bude jistě výměna současného drážkovaného kanonu L30 ráže 120 mm za vysokotlaký kanon s hladkým vývrtem L55A1 ráže 120 mm, který má schopnost prorazit i nejnovější balistickou ochranu obrněných vozidel. K tomu je potřeba připočíst i zcela nový systém řízení palby.

Pokud hovoříme o pohonné jednotce, nově bude instalován německý motor MTU o předpokládaném výkonu 1 119 kW. Důraz v procesu modernizace tanku bude kladen kromě vylepšené palební síly také na ochranu vozidla, na kterou Britové kladou tradiční důraz. Pancéřová ochrana má doznat vylepšení a Challenger 3 se má stát jedním z nejlépe chráněných vozidel. V této souvislosti také dodejme, že vozidlo dostane moderní systém aktivní ochrany (APS), po kterém se poměrně dlouho volalo. 

Samostatnou kapitolou je fakt, že tank bude plně digitalizovaný, což se samozřejmě týká i samotné věže vozidla, a s tím souvisí rovněž schopnost sdílení dat s ostatními platformami v reálném čase. Digitální propojenost s ostatními vozidly je ve vedení moderních válečných konfliktů klíčová a Challenger 3 nebude o tuto schopnost ochuzen.

Počáteční operační schopnosti mají dosáhnout tanky v roce 2027, plné v roce 2030. Počítá se s tím, že procesem modernizace projdou zhruba dvě třetiny stávající tankové flotily Challenger 2, zbývající vozidla pak budou vyřazena. Velká Británie bude mít potom k dispozici 148 upgradovaných tanků Challenger 3, tedy limitovaný počet nových vozidel, které mají být případně nasazeny do konfliktů. Challenger 3 má vydržet ve výzbroji minimálně do roku 2040.

Na každý pád upgrade tanků Challenger 2 na standard Challenger 3 je rozsáhlým a současně ambiciózním modernizačním projektem, který může učinit z nového vozidla ,,evropskou štiku" mezi stávajícími hlavními bojovými tanky. Velká Británie sice historicky sázela na námořní platformy, v tomto případě však nechce ani ve světle válečného konfliktu na Ukrajině nechat nic náhodě, proto se pouští do tak rozsáhlého upgradu svých tanků Challenger 2.

Challenger 3 je koncipován jako otevřená architektura, takže i v následujících letech bude moci být modernizován či vylepšován a Britové s touto možností také kalkulují, v čemž si berou příklad od již zmíněných tanků Leopard 2.

Zdroj: The Drive

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace