Letadlová loď USS Enterprise: Laserové zbraně, výtlak přes 100 tisíc tun, až 50 let služby. Američané staví námořní monstrum

Letadlová loď USS Enterprise: Laserové zbraně, výtlak přes 100 tisíc tun, až 50 let služby. Američané staví námořní monstrum
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Umělecká vizualizace USS Enterprise
03 / 09 / 2022, 13:00

Třetí jednotka třídy Gerald R. Ford USS Enterprise bude dalším technologickým posunem a možná nejlepší letadlovou lodí, která kdy vstoupí do námořních dějin. Rozestavěná jednotka má vstoupit do služby podle předpokládaného harmonogramu v roce 2028.

Americká třída Gerald R. Ford má posouvat technologické a zbraňové možnosti zas o krok dál. Nejinak tomu má být u třetí jednotky USS Enterprise (CVN-80). Plavidlo má představovat kombinaci použití nejmodernějších technologických a zbraňových systémů a z USS Enterprise se tak má stát s trochou nadsázky řečeno ,,námořní monstrum". Vzhledem k budoucí technologické vyspělosti je USS Enterprise srovnávána s USS Enterprise z filmové řady  ,,Star Trek".

Plavidlo bylo objednáno v lednu 2019, spuštění na vodu má proběhnout v roce 2025 a o tři roky později je neplánováno zařazení do služby. Položení kýlu proběhlo 5. dubna tohoto roku. Podle serveru 19fortyfive.com je loď asi z 15% dokončená.

Co tedy můžeme od nové americké letadlové lodě o délce 337 m očekávat? Výtlak má činit 101 600 t, plavidlo budou pohánět dva jaderné reaktory A1B, nejvyšší rychlost má činit 30 uzlů. Letadlová loď pojme 4 660 důstojníků, námořníků a členů leteckého personálu, prostor USS Enterprise bude připraven pro 90 letadel a vrtulníků. Lze předpokládat, že páteřním letounem budou F-35, u vrtulníků čili letounů včasné výstrahy nebo protiponorkových letounů ještě může dojít k zásadnímu vývoji.

Co zaujme u Enterprise, je délka aktivní služby. Ta má být až 50 let, takže pokud vstoupí, jak se předpokládá, v roce 2028 do služby, může v ní vydržet až do roku 2078, případně i do začátku osmé dekády. V době, kdy plavidlo vstoupí do služby, by mohly část její výzbroje tvořit laserové zbraně.

Ale i tak, během 50 let bude muset plavidlo do doků k zásadní kontrole a modernizaci zbraňových systémů tak, jak poběží vývoj. Tedy trup, reaktory zůstanou, ale elektronika, radary a zbraňové systémy zřejmě v průběhu služby doznají výrazných změn.

Americké námořnictvo bude pečlivě dohlížet na stavbu ,,přelomové" letadlové lodě, protože se bude chít vyhnout problémům, které sužuje stavba některých jednotek třídy Gerald R. Ford. Na mysli zde máme především kanibalizaci některých komponent druhé jednotky USS John F. Kennedy (CVN-79) ve prospěch sesterské letadlové lodi Gerald R. Ford. Pokud dochází ke kanibalizaci, svědčí to o jisté ekonomické krizi, kdy obranný průmysl není schopen plnit závazky v takovýchto klíčových strategických zakázkách.

Nedostatek součástí letadlové lodě Gerald R. Ford je však jednou z obtíží, s níž se musí americké námořnictvo potýkat. Možná ještě horší skutečností je, že se Gerald R. Ford prodražil, a to z 10,5 miliardy dolarů na 13 miliard dolarů, což je platný údaj pro léto minuléhob roku. A dá se předpokládat, že není konečný. Proto US Navy doufá, že se podaří ,,stlačit" financování USS Enterprise na přijatelnou míru, optimálně by mělo plavidlo stát o 900 milionů dolarů méně než zmíněný Gerald R. Ford. Ale například zkušenosti s torpédoborci Zumwalt a jejich nárustem ceny jsou varující.

Pokud půjde vše podle plánu, bude USS Enterprise představovat technologicky nejmodernější plavidlo, jaké bylo kdy pro americké námořnictvo postaveno.

Zdroj: 19fortyfive.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.