Letectvo Turkmenistánu se pochlubilo bojovými letouny Leonardo M-346FA

Letectvo Turkmenistánu se pochlubilo bojovými letouny Leonardo M-346FA
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: M-346FA
25 / 08 / 2021, 13:00

Turkmenistán představil veřejnosti svůj nově pořízený lehký bitevní letoun M-346FA. M-346FA (Fighter Attack) je lehká útočná verze cvičného proudového letounu M-346 vyvinutá italskou firmou Leonardo. Turkmenské letectvo si v roce 2019 objednalo u společnosti Leonardo dva M-346FA, čtyři cvičné letouny M-346FT a osm víceúčelových vrtulníků AW139 v hodnotě 545 milionů dolarů.

První dva letouny jsou k vidění na záběrech zveřejněných státní tiskovou agenturou Turkmenistánu. Tisková agentura uvedla, že turkmenský prezident Gurbanguly Berdimuhamedov nové letouny osobně ocenil a s jedním z nich se proletěl. Lehký bojový letoun M-346FA byl vyvinut z cvičného proudového letounu M-346 Advanced Jet Trainer (AJT), který kombinuje vysoký výkon s univerzálností pro plnění pestré palety úkolů.

video: youtube

Leonardo uvádí, že M-346FA je víceúčelový lehký bojový letoun vybavený radarem a představuje vysoce nákladově efektivní taktické řešení pro moderní bojiště. Zároveň si zachovává všechny atributy letounu M-346AJT, včetně vestavěné sady pro taktický výcvik ETTS (Embedded Tactical Training Simulation). Díky tomu může být i M-346FA stále používán v původní cvičné roli, jako cvičný stíhací letoun pro přechod na výkonnější typy (tzv. Lead-In Fighter Trainer - LIFT), může nabízet celé spektrum funkcí simulovaného výcviku za letu a může být nasazen do plně integrovaného výcvikového systému (Integrated Training System - ITS) M-346 s funkcemi Live, Virtual, Constructive (LVC).

ETTS umožňuje letounu M-346 emulovat senzory, protiopatření a výzbroj a také umožňuje pilotům v reálném čase řídit se podle virtuálního taktického scénáře. To zvyšuje flexibilitu a snižuje náklady výcviku. Díky přilbovému displeji, sondě pro doplňování paliva za letu a pylonům pro až 3 000 kg externího nákladu může být M-346 nasazen do libovolné fáze leteckého výcviku.

M-346FA se stejně dobře hodí pro mise vzduch-země (CAS/COIN a zásahy s přesně naváděnou municí), vzduch-vzduch (air policing a obrana vzdušného prostoru) a taktický průzkum. Letouny ve verzi M-346AJT disponuje mj. také Polsko. První byly objednány v roce 2014 a dodány v roce 2016, a nahradily domácí TS-11 Iskra. Díky moderním italským letounům nemusejí polští stíhači při přechodu na F-16 podstupovat výcvik ve Spojených státech. A ani v Polsku není role letounů M-346 omezena jen na výcvik. Podle polských požadavků mohou být vyzbrojeny řízenými střelami vzduch-vzduch (Siderwinder a AMRAAM), protilodním střelami Harpoon, protiradarovými HARM, a proti pozemním cílům střelami Maverick, řízenými i neřízenými pumami různých typů a také klouzavou pumou AGM-154C JSOW.

Takticko technická data letounu M-346FA

  • rozpětí: 10,14 m
  • délka: 11,49 m
  • nejvyšší rychlost: 1065 km/h
  • dostup: 13715 m
  • dolet: 1925 km
  • pohon: 2 proudové motory Honeywell F124-GA-200
  • tah: 2 x 28 kN (2 x 2850 kg)

Letoun M-346 nasazují v současnosti letectva tří států NATO (kromě Itálie a Polska také Řecko), Izrael, Egypt, Singapur, Ázerbajdžán, Nigérie a Turkmenistán.

Zdroj: leonardocompany.com; defence-blog.com

Tagy článku