Autor fotografie: Mil.in.ua / Public domain|Popisek: Su-34
V USA je výkladní skříní propagandy Hollywood, v Rusku je to ministerstvo obrany. Ovšem lež má krátké nohy a při důkladné introspekci ještě kratší. Su-57 a Su-34 by mohly vyprávět.
Přestože se nadále Putin tváří jako Ivan Hrozný, Rusko se potýká se stále většími potížemi ve vojenské, sociální i ekonomické oblasti. O to více se státní média snaží budit dojem, jak je Rusko silné. Otázka zní, kam primárně směřují pokusy ruské propagandy ohledně vojenských technologií a bezpečnosti. Na západ už asi moc ne, tam jim to baští již jen největší naivové. Asi spíše tedy pro domácí publikum. Je ovšem velkou záhadou, jak Kreml dokázal prodat Su-57 do Alžírska, alespoň podle Army Recognition. A pokud je to pravda, zda je dodá do konce tohoto století při tempu jejich výroby. Velmi podobná situace je s Su-35 a Su-34.
Divadlo Rostecu s Su-34
Ruský Rostec se pochlubil novou várkou Su-34 pro ruskou armádu. A slovo várkou je myšleno doslova. Situace byla potvrzena na videu, které je níže přiložené na Youtube. Rusové ovšem opomněli dodat, že slovo várka u nich znamená dvě letadla, jak uvedl polský WPtech. Snaha vyvolat u Rusů dojem velké produkce domácího vojensko-průmyslového komplexu je opravdu velká. Netýká se pochopitelně jen letadel. Uralvagonzavod vydává T-72, T-80 a T-90 za modernizované, pokud je rovnou necpe do kolonky nových strojů jako T-90M, T-80BVM nebo T-72B3. Stroje procházejí čtyřtýdenní obnovou, ale výsledky jsou dost ubohé, protože už pomalu není z čeho brát.
U Su-34 to Rostec musí dělat ještě chytřeji, nemá stroje k renovaci, tak musí vytvářet dojem, že jich vyrábí mnogo. Polský WPtech po důkladné analýze objevil, že Rusové prezentují pouhá dvě nová letadla. Mil.in.ua navíc upozorňuje, že v Rusku už je zima a na videu je podzim. Rusové aby se v tom vyznali. Jenže zároveň oficiální stránky ukrajinské armády Militarny upozorňují na to, že Su-34 je existenční hrozba pro Ukrajinu. A hlavním důvodem jsou FAB-3000 se sadou UMPK. Tedy systémem řízení obyčejné a jednoduché pumy. Kyjev se s tím potýká již dlouho.
Obecně zoufalá produkce ruských moderních systémů je velkým otazníkem. Obecně je zde otázka, jak hodně ruskému průmyslu chybí západní komponenty. Nepochybně hodně. U Su-30SM mají velké štěstí. Má je Indie a ta potřebuje náhradní díly od francouzských firem Thales a Safran. Ty se pak přes Kazachstán dostávají až do Ruska. Situace došla tak daleko, že i tragický Macron musel intervenovat. Dillí nereagovalo. Jenže Su-57 a Su-34 nikdo nemá. V letošním roce obdržela armáda maximálně tři Felony a devět Fullbacků. Tím se dostáváme k druhé potíži u letadel a tou je sériová výroba. Su-57 není sériově vyráběn a u Su-34 je to stále větší otazník.
Su-34 a FAB-3000
Rusové jednoznačně u Su-34 postrádají moderní zaměřovací systémy, systémy řízení střelby a třeba noční vidění. Aktuálně se nedá odhadnout, jak to řeší, ale vliv na produkci to mít musí. Naštěstí. Kyjev u Felonů nehovoří nadarmo o velkém nebezpečí. Odborníci jasně mluví o tom, že tento stíhací bombardér víceméně předběhl ruskou muniční produkci a zatím nemá zbraňové systémy, které by dostatečně využily schopnosti letadla. Takže Kreml alespoň nainstaloval nosiče FAB-3000. Řízená třítunová puma, se kterou si Ukrajina neví rady.
Suchoje Su-34 vypouští FAB-3000 nějakých padesát až šedesát kilometrů za frontou. Ukrajinci nemají systémy, které by pumu sestřelily, snad kromě Skynexů od Rheinmetallu, kterých mají ale jen dvě baterie. To je hlavní příčina snahy Kyjeva posledních měsíců napadat ruská vojenská letiště. Pravidelně tam jsou Su-34, jiný způsob není. V tak velké vzdálenosti od fronty je Ukrajinci prostě nesestřelí ani s Patrioty nebo NASAMS. A výbuch takové pumy v civilní oblasti udělá své. Takže nakonec buďme rádi, že Rostec dělá takováto divadla, bez nich by to bylo mnohem horší.