Letoun F-15EX se možná „sestřelí“ vlastními problémy

Letoun F-15EX se možná „sestřelí“ vlastními problémy
Autor fotografie: Ethan Wagner, Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: F-15EX
19 / 06 / 2023, 13:00

USAF se potýká s nemalými technickými problémy. Opakovaně navržené na vyřazení letounu A-10 THUNDERBOLT II (od roku 1976, ve službě je tedy 47 let) nemají adekvátní náhradu a budou sloužit dále, B-52 STRATOFORTRESS (od roku 1955, tedy 68 let) se dále modernizují, protože ani B-1 ani B-2 a ani B-21 je taktéž nenahradí. F-35 LIGHTNING II se potácí v technických problémech především s motory a nyní USAF zjišťuje, že dodávky F-15EX EAGLE II (F-15 zaveden v roce 1988, tedy 35 let) budou opožděny, a to více jak o půl roku. F-15 byl zaveden jako náhrada letounů F-4 PHANTOM II a též F-111 AARDVARK.

Mluvčí Boeingu Deborah VanNieropová potvrdila, že jedinými F-15EX dosud dodanými letectvu jsou dva testovací letouny dodané na jaře 2021, které byly považovány za verzi 1A. O více než dva roky později letectvo stále čeká na další dodávku těchto letounů.  Výrobní chyby a problémy s kvalitou u programu Boeing F-15EX EAGLE II způsobily, že harmonogram dodávek stíhačky se posunul nejméně o šest měsíců, což by mohlo ohrozit schopnost dodržet klíčové termíny, uvedla v nové výroční  zprávě vládní agentura GAO (Government Accountability Office).

Boeing původně předpokládal, že začne dodávat svou nejnovější produkci stíhaček F-15EX EAGLE II letectvu v prosinci 2022, napsal federální „dozorčí orgán“ GAO ve svém výročním hodnocení zbraňových systémů zveřejněném ve čtvrtek. A při zpracování dat vycházel z údajů, které hodnotí loňský rok, takže vše se může ještě změnit, k lepšímu i horšímu.

Několik výrobních problémů zpozdilo dodávku těchto šesti stíhaček ve verzi 1B, řekl GAO. Tato zpoždění byla způsobena hlavně tím, co úřad označoval jako „problémy s kvalitou dodavatelů související s kritickou komponentou v přední sestavě trupu, která zajišťuje bezpečnost letu“. Zpráva neposkytla další podrobnosti o této komponentě, ale uvedla, že problémy s kvalitou byly vyřešeny v době, kdy Boeing postavil sedmý a osmý F-15EX.

Boeing také chybně vyvrtal otvory pro instalaci čelního skla na čtyřech F-15EX v této šarži, protože společnost použila nástroje s konstrukční chybou, konstatoval GAO. Představitelé programu sdělili auditorům, že problém byl zachycen dříve, než bylo chybně vyvrtáno více skel do letounů, a že Boeing převrtá otvory na dotčených letadlech před zahájením výroby druhé šarže stíhaček. Otázkou zůstává, zda převrtaná skla neztratí svoji odolnost.

Boeing odmítá komentovat problémy s kvalitou zdůrazněné ve zprávě GAO a postoupil otázky letectvu. Ovšem US AF se zatím k technickým záležitostem výrobce nevyjádřil. Mluvčí Boeingu VanNieropová v pátek potvrdila, že jedinými F-15EX dosud dodanými letectvu jsou dva testovací letouny dodané na jaře 2021, které byly považovány za šarži 1A. O více než dva roky později letectvo stále čeká na další várku stíhaček. F-15EX je vylepšená verze stíhačky EAGLE čtvrté generace s pokročilou avionikou, jako je ovládání „fly-by-wire“ a vylepšené možnosti elektronického boje.

GAO se však domnívá, že tyto problémy mohou mít zásadní dominový efekt na program F-15EX. Každý letoun šarže 2 je nyní zpožděn minimálně o dva měsíce v důsledku problémů a zpoždění předchozí šarže, hrozí tedy další posunutí harmonogramů dodávek. Zpráva komentuje, že představitelé programu se domnívali, že Boeing by mohl dodat šest F-15EX v této šarži mezi květnem a červencem, přičemž dvě by mohly být dodané měsíčně. Ale Boeing a Federální agentura pro správu kontraktů na obranu varovaly, že by mohlo dojít k dalším zpožděním, míní GAO. Analýza Boeingu předpovídala, že nebude schopen dodat první stíhačku z této šarže do července, a tedy ani druhou v srpnu. Agentura „Defence Contract Management“ uzavřela, že poslední dodávky v šarži se pravděpodobně uskuteční až v září kvůli problémům, které byly doposud identifikovány.

GAO uvedl, že pokud bude dodávka těchto letadel zpožděna za červenec, bude těžké dodržet plánované termíny v roce 2023, včetně deklarace počáteční operační schopnosti v červenci a plné výroby v říjnu. GAO také varoval, že otázky kybernetické bezpečnosti zůstávají primární záležitostí možné zranitelností F-15EX. Design stíhačky byl odvozen od verzí F-15, které byly prodány zahraničním armádám, řekl GAO, a nebyly navrženy tak, aby splňovaly vlastní požadavky letectva na kybernetickou bezpečnost. Představitelé programu řekli GAO, že se pracuje na šestifázovém procesu ministerstva obrany pro posouzení zranitelností kybernetické bezpečnosti na F-15EX, přičemž první čtyři již jsou hotové, nebo se očekává, že budou brzy dokončeny. Letectvo nyní plánuje nákup 104 F-15EX a požádalo o peníze na nákup 24 stíhaček v navrhovaném fiskálním rozpočtu na rok 2024.

Letectvo se v loňském roce rozhodlo omezit nákup F-15EX z rozpočtu FY23 z původních 144 na 80. Cílem bylo uvolnit finanční prostředky pro programy s vyšší prioritou, řekl GAO. Agentura varovala, že nedostatek finančních prostředků na nákup F-15EX by mohl způsobit, že program bude omezen mírně pod již snížených 80 kusů. Odhad nákladů z června 2022 ukázal, že letectvo nebude mít dost peněz na 80 stíhaček a pouze bude moci koupit 78, poznamenal GAO. Tajemník amerického letectva Frank Kendall na březnovém rozpočtovém briefingu uvedl, že se USAF rozhodla částečně zvrátit své rozhodnutí snížit nákup F-15EX na 80 a naopak zvýšit jejich počet na 104.

Čím složitější a sofistikovanější technologie, tím složitější vývoj, výroba, servis a náhrada. A bohužel vývoj jde tímto směrem. Tanky TIGER byly jistě technologicky sofistikovanější než masová sovětská produkce, ale v rámci spotřeby a potřeby náhrady Sověti vítězili. I zde se projevuje, že čím modernější a komplexnější systém, tím složitější je „odchytat všechny mouchy nebo dětské choroby“, byť se odvíjí od systému starému již nějaké desetiletí. Vyladění a vyvážení starého s novým není zadarmo a není jednoduché. A USA k udržení technologické, výrobní i početní převahy, nad státy jako Čína musí reagovat velmi rychle a v širším spektru. A to je klíčový problém, přeneseno z oblasti REB (radioelektronického boje), vysílání „pirátské stanice“ lze zajistit na určité frekvenci, ale její efektivní rušení musí pokrýt širší pásmo a mít vyšší výkon, tedy je dražší a složitější, stejně jako u ostatních zbraňových systémů. Válka i obrana jsou velmi nákladné disciplíny.

 

Zdroj: defensenews.com, wikipedia.org, thedrive.com, af.mil

Tagy článku

-->